Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bredbåndsvelgeren på hardware.no - ADSL eller ADSL2+

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har kjørt bredbåndsvelgeren her på nettsiden, og jeg får til resultat at jeg kan få maks hastighet 14432/800. Linjelengden er på 1418 meter. Spørsmålet mitt er:

Er dette makshastigheten jeg kan få med ADSL eller gjelder det ADSL2+ også? Altså: kan jeg få raskere hastighet enn det som står, siden jeg har bestilt ADSL2+?

Håper dere skjønner hva jeg mener. :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Linjehastigheten på 14432/800 er ADSL2+ (ITU G.992.5) ADSL (ANSI T1.413) støtter maks 8 Mbit/s.

Begrensningen på 14432/800 er meget sikkert makshastigheten linjen inn til huset ditt støtter. ADSL2+ teknologien gjør at du får dårligere hastighet jo lengre unna sentralen du bor.

Siden du bor 1418 meter unna sentralen vil du miste 1-2 Mbit/s av hastigheten du har bestilt og det er derfor lite vits i for deg å bestille en hastighet høyere enn 16 Mbit/s.

Lenke til kommentar

Jeg har bestilt ADSL Privat Maks fra Tafjord Mimer. Da betaler jeg 399 i måneden og kan få hastigheter opp til 20 Mbit/s. (Fungerer som Telenor Turbo) Men jeg kan bare få 14 Mbit/s altså?? Telenor kunne bare gi meg 8 Mbit/s av maks 16 Mbit/s.

Endret av 1-2-3
Lenke til kommentar

Maks for ADSL er 8Mbit (brutto), ca 6,5 netto altså. maks for ADSL2+ er 25Mbit brutto, altså ca 20mbit netto. Om du skal få unyttelse av mer enn 8Mbit så må du altså benytte ADSL2+, men alle leverandørene jeg kjenner krever ingen meravgift for om de benytte den ene standarden eller den andre, så sånn sett så er det ikke noe kunden trenger å tenke på.

Hvis du mener om du kan få mer enn 14432/800 så er svaret ja og nei. Nei, dette er ADSL2+ sin maks. ADSL går som sagt ikke over 8Mbit, bom basta, uansett forhold. Ja, du kan gå noe over dette nivået, fordi dette er telenor sine egne målinger ,og de er som regel litt vel pessemistiske i sine målinger for å ha marginer å gå på. Om din internettlevernadør ikek har noe problem med å prøve å levere mer enn linjen egentlig er godkjennt for av telenor så kan du ofte få 10-20% mer på den (veldig avhengig av individuelle forhold).

Jeg vil bare påpeke èn ting til:

14432/800 er om jeg husker riktig telenors høyeste kategori. Altså, uansett hvor god linjen måtte være så rater de den ikke høyere (sikkert fordi de selv ikke selger abbonement over dette). Det betyr altså at denne linjen ligger et sted mellom 14,4 og 25Mbit brutto, så akkurat i ditt tilfelle så kan det være at du kan få betydelig mer. Jeg vil dog ikke tro at det blir mer enn 14-16Mbit på 1400 meter, men dette er også veldig individuellt fra linje til linje.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Tusen takk for veldig gode svar! :)

Da jeg bestilte Telenor Turbo ble det sagt at jeg kunne få 12 Mbit/s. Jeg fikk bare 8 Mbit/s.

På Tafjord Mimer sine sider så står det at dersom jeg bor ca 1500 meter fra sentralen kan jeg få opp til 18 Mbit/s. Og de garanterte at jeg kunne få mer enn det Telenor kunne tilby. Derfor stusset jeg litt på det resultatet jeg fikk på hardware.no. Men resultatet er ikke helt reelt altså, slik jeg nå forstår det. Nå er vel kanskje 18 Mbit/s for mye å håpe på; Telenor lovet jo også mer enn de kunne gi, men at jeg kan komme opp i 16 Mbit/s er ikke usannsynlig da? :)

http://www.tafjordmimer.no/Privat/Bredb%C3...13/Default.aspx

Takk igjen! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...