Kekzneb Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Hvordan er det å drikke sukkerfri brus? F.eks Cola Zero... Jeg blir faktisk litt motivert til å starte et sunnere liv selv, når jeg leser denne tråden. Cola Zero er som du kanskje veit veldig lite kalorier i, (0,9 Kcal per 100 ml) så det vil ha tilnærma null å si på vekta. Det er brukt Aspartam som søtningstoff i Zero. Som du sikkert har hørt om er aspartam et diskutert søtningstoff med mange rapporter om hvorvidt det er farlig eller ikke. Norges lover for kunstige søtningsmiddel er ganske strenge, og aspartam har ikke vist å utgjøre noen trussel ifølge mange rapporter. De fleste forskere mener i dag at Aspartam i moderate mengder ikke er farlig, selv om debatten fremdeles pågår. Dermed er tingen som kanskje ikke er så lurt, er å drikke 4,5 liter dagligt over lang tid.. Mener å ha lest en plass at 3 liter dagligt er grensen Selv drikker jeg mye Zero viss jeg vil ha noe erstatning for vanlig brus. Funker fett Ellers er hvilken som helst sukkerfri brus omtrent det samme kalorimessigt. Det sies og at sukkerfri brus kan trigge sulthetsfølelsen din, dog jeg har ikke merket noe til det. Lenke til kommentar
Camron Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 For mye brus er heller ikke bra for fordøyelsen av mat, så pass på når du inntar det i forhold til måltider. Lenke til kommentar
jimdidr Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 (endret) Kort sagt jeg er 187cm høy, var 132kg (da jeg var 17/18) gikk ned til 92kg ila 9måneder (Edit: 80% av vekta gikk av på de 3-4 siste månedene.) Dette var ikke bare sunt sunt, det sliter en del på sinnet så jeg skal ikke oppfordre deg til den hastigheten men jeg har ett par tips. Det er såklart heller ikke sunt for sinnet å være feit så finn den smaleveien i mellom. Spising: Vet du noe har sukker i seg så ikke spis det... (lett ting å holde.) Føler du at du vill ha godteri så er du egentlig sulten, spis skikkelig mat. Spis saktere, finn ut hvor mye som er nok mat for deg (man blir mett 20 minutter etter man har spist det man faktisk trenger i magen.) Drikk mye vann, 2-3 liter om dagen, men for all del fordel det ut over dagen, man kan få vann forgiftning av å drikke for mye for fort. IKKE drikke brus, det har ikke noe å si om det er sukkerfritt eller ikke, som er nevnt her er det dårlig for fordøyelsen og aspartam har vist seg å være dårlig for hjerenen... (dette har bare hver vist med testing, de vet faktisk ikke hva aspartam gjør når det komme inn i kroppen, det er faen mæ sykt å tenke på.) etterhvert noen uker uten cola vill du merke at det smaker regelrett dritt om du tar en slurk... cola som ett eksempel har avhengighets stoffer i seg, det er nesten som at "den gode smaken" er en illusjon av avhengigheten. Det er ofte vanskelig å spise ofte men det viktigste er en skikkelig frokost, og ikke spis etter kl 22 om du legger deg 23 (døgnrytmen er viktig, og søvnen skal være av kvalitet om du fordøyer mat er den ikke alltid det.) Ett lite tips å ha i tankene når det kommer til mat handel, i denne helvetes epoken vi har kommet inni har for mye valg og for mye prosessert mat. Du sier du skal flytte hjemme fra, når du går i butikken og kjøper mat ha dette i tankene.. om en person fra 1800tallet hadde sett hva du holder på å kjøpe ville de automatisk ha identifisert dette som mat? om svaret er nei så må du tenke deg om. (eksempler, Cola; faen så skitten vann vi har, potetgull pose; en helvete ukomfortabel pute, men den koster jo bare 25kr) Er du på besøk hos noen og de spør om du vil ha kake, takk NEI. De tenker ikke på ditt beste... dette er enda en ting du kan lære å ikke savne ved å ikke spise det. litt flere små ting til om mat; føler du at du har lite enegi og gidda lyst, så spiser du stangselleri og gullerøtter.(om du ikke liker det så må du bare tygge med nesa lukket) Spis kjøtt i hele biter, Kværnet kjøtt (kjøttdeig og burgere osv osv) har mye salt fett og stivelse.. - Saltet er der for at det skal holde lenger i disken. - Fettet er der fordi det er billig (det er det billige kjøttet som går i kverna, det var ikke godt nok for restauranter) - Stivelsen(samme som sukker) er der for å holde kjøttkaka eller fiksekaka sammen i ett helt stykke. Ikke ta vitaminpiller, spis grønsakene vitaminene kommer i, kroppen tar det bedre inn og du kan få leverskader når du tar for mye piller. (Vitenskapen er god til mye, men ingen har en sund slanke"kur" som funker.) Trening: (hadde jeg vært deg ville jeg lagt om kostholdet før jeg startet med hard trening.) Start med turer i skogen(Edit: jeg mener her fjellturer.), ta med mobil eller en kompis som vet hvor dere er til en hver tid. turer i skogen hjelper godt fordi dem kan gi veldig varisjon i hvordan terenget er, å gå opp ned, hit og dit er veldig bra for kondisen. det kalles intervalltrening i treningsstudio men der er det både kjedelig og dyrt. (enda en ting her er om du har foto som hobby så ta med kamera ta masse knasje bilder, da gleder du deg enda mer til neste tur. om ikke så ta med musikk eller standup på mp3 spiller, det kan gjøre turen mindre kjedelig om du har vært der før.) Om du får det til uansett hvordan trening du gjør, gjør den tidlig på dagen, helst det første du gjør (før frokost) for dette hjelper deg til å sette opp forbrenninga for resten av dagen, så spiser du etter på for å fylle på med energi du har mistet ila. treningen. om ikke annet ta sittups rett ut av senga gjør du det fort så kan dette ta bare 10 minutter og da hjelper det mye mer enn å ikke gjøre det. (slit deg fort ut 3 ganger, ta så mange du klarer 3 ganger med 30 sekunder til ett minutts pause mellom hver gang) Husk å spise rett etter du har trent/slitt deg skikkelig ut, her passer frukt veldig godt inn. Banan og appelsin hjelper å få musklene til å slutte å dirre(dette skjer om du har slitt deg godt ut) IKKE VEI DEG: når man starter med trening så legger man på seg vann og muskler.. (vannet legger seg rundt kroppen som en beskytelse mot slitasjen treninga gjør, dette går som oftest over etter noen uker vill jeg si.) tenk heller logisk, (eks. jeg har ikke spist sukker, jeg har ikke spist meg spreng-mett, jeg har gått tur, jeg har tatt situps, jeg har spist en fiskemiddag, osv osv) det er langsiktige resultater du vill ha, det er de som går an å holde på. Daglidags: ALDRI tenk "en seigman eller smash går vell an bare i dag" dette er noe du må ha selvkontoll over, (er du lenge borte hjemme fra må du bare ta med deg niste, man få ikke kjøpt noe sunt på "narvesen" "deli de luca" "7 eleven" "burger King" "McDonalds" dette er bedrifter som tjener penger på din smerte... ja dette mener jeg oppriktig, uansett om de kanskje ikke mener å gjøre dette så er det akkurat det som blir gjort. ikke spis for mye av en ting... det er det som er problemet i USA i dag, de bruker mais i alt som søtnings middel og som genrell stivelse i tillegg til den populære tex mex maten dere. om du vill vite mer se denne videoen; Husk dette er en livstilsendring, du er blitt lurt inn i en veldig dårlig livstil. Jeg vill skylde på foreldrene dine. For min del var mine foreldre en stor del av skylden. Jeg måtte faktisk fortelle min mor hva hun måtte kjøpe inn av mat det siste året jeg bodde hjemme. (dro i militæret åre etter jeg ble slank, som 19åring) Ja jeg vet det er mye å huske, det er også mye å gjøre. Men bli interesert i dette, se videoer på google spør spørsmål på forum. Les artikler på nettet. Den eneste måten du kan leve sunt er å være din egen kostholdsekspert. bli den fyren andre spør, ikke være han som trenger å spørre alle andre. Detaljer du kan ta etter hvert om du vill lære videre; Hold frukt måltider 3 timer unna kjøtt, fett ol. måltidene. hold brød, potet, ris, mel, stivelse, pasta osv.(<--- kalder dette gruppe 2) 3 timer unna fett, kjøtt osv... Da tenker du kjøtt blir kjedelig alene... wrong(feil)... fyll på med grønsaker... og så lenge du holder brød, potet, ris, mel, stivelse, pasta, unna dette måltidet så er det mye greier å bruke ting som bernesaus eller dressing. (ikke ketchup, der er mye sukker i ketchup, potensielt lag din egen .) nå slutter jeg å skrive, om du lurer på noe mer bare spør. jeg kan ikke alt men jeg måtte lære meg MYE. Endret 17. juli 2008 av jimdidr Lenke til kommentar
verbatiim Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Du mener han skal spise bernesaus ? wooooot? 21% fett, 350 kalorier på en dl saus. Det er helt sjukt, ødelegger ett måltid! Lenke til kommentar
jimdidr Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Du mener han skal spise bernesaus ? wooooot? 21% fett, 350 kalorier på en dl saus. Det er helt sjukt, ødelegger ett måltid! jeg sier om han liker det så finnes det værre ting, MEN det er VELDIG viktig at han ikke har med noe stivelse i dette måltidet... Stivelse: ris, pasta, potet, brød, sukker... osv osv. ser maten hvit eller lysegul ut så må du tenke deg om. Lenke til kommentar
Camron Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Å anbefale bernesaus over ketchup blir vel litt feil? Han kan lett bruke ketchup uten sukker. Lenke til kommentar
jimdidr Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Å anbefale bernesaus over ketchup blir vel litt feil? Han kan lett bruke ketchup uten sukker. Jeg vet ikke for sikkert om det er greit med sukkerfri ketchup eller ikke. Men jeg er VELDIG skeptisk til andre søtningsmidler utviklet av noen i en hvit frakk... er genereltset VELDIG skeptisk til all mat som lages i ett laboratorium. Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Hvordan er det å drikke sukkerfri brus? F.eks Cola Zero... Jeg blir faktisk litt motivert til å starte et sunnere liv selv, når jeg leser denne tråden. Å drikke sukkerfri brus er helt ok, når det kommer til "feit eller ei"-delen. Men, du må passe på. Brusen stimulerer sukkersuget midlertidig, men etter en stund får du lyst på ENDA mer sukker. Det er dette som er "fellen" med sukkerfri brus. I tillegg så har du jo tannråte og syreangrep osv. Vann er helt klart det beste, men om du bare må ha en brus til helgen; kjøp en sukkerfri. Lenke til kommentar
Kekzneb Skrevet 18. juli 2008 Del Skrevet 18. juli 2008 Du mener han skal spise bernesaus ? wooooot? 21% fett, 350 kalorier på en dl saus. Det er helt sjukt, ødelegger ett måltid! jeg sier om han liker det så finnes det værre ting, MEN det er VELDIG viktig at han ikke har med noe stivelse i dette måltidet... Stivelse: ris, pasta, potet, brød, sukker... osv osv. ser maten hvit eller lysegul ut så må du tenke deg om. Selv gidder jeg ikke å nekte meg ting som poteter,ris osv bare pga stivelse. Nekte deg slik i lengden vil nok ikke fungere. Jeg kan ikke se for meg et normalt liv uten brød, ris ,pasta , poteter osv. Jeg spiser selv kanskje 6-8 brødskiver gjennom en dag. Hiver på det jeg vil ha, dropper smør osv. Det har jeg gjort hele veien gjennom min vektnedgang, og vekta fortsetter nedover fortsatt... Gjelder bare å begrense seg. Lenke til kommentar
TimmyTheRapboy Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Det er snakk om å endre livsstil. Om man skal tvinge i seg diverse grønnsaker man finner kvalmende, så sier det seg selv at det ikke er noe man orker å gjøre resten av livet. Finn sunne alternativer, og begrens evt. junk-food til 1 dag i uka. En dag hver/annenhver uke hvor man "glemmer" diett og trening, og spiser mer fritt, er noe alle burde gjøre. Både for kroppen og psyken sin skyld Jeg ønsker også å få sagt at du behøver ikke spise ofte og lite når du ønsker å gå ned i vekt. Det er en hardlivet treningsmyte, den om at man må spise ofte og lite for å "holde forbrenningen oppe". Om du går ned eller opp i vekt, kommer helt an på HVOR mye du spiser i løpet av dagen, og ikke NÅR du spiser. Lenke til kommentar
Camron Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Det med å ha flere måltider om dagen kan hjelpe psykisk også. Man føler at man faktisk spiser noe i løpet av en dag. Derimot kan det jo også gå motsatt vei, da man aldri blir "skikkelig" mett. Små måltider kan også hjelpe mtp. størrelsen på magesekken, dessuten også for å tilvenne magesekken og seg selv til små måltider. Men jeg sier ikke at det hjelper på forbrenning eller noe slikt, sier bare at det virker logisk for meg at folk som er veldig overvektig ikke høvler innpå 3 ganger om dagen, uansett hvor sunn maten er. Lenke til kommentar
Fatboy16 Skrevet 29. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2008 Skal prøve engang til, å ikke gi opp for faen Noen som kan lage en ukeplan eller noe sånt for meg? Si hva jeg skal spise da og da..? Jeg er veldig usikker på alt egentlig, får liksom ikke til noe.. :/ Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Høres ikke ut som du kommer til å klare det uansett hva vi gir deg. Klarer du det, kommer du garantert til å få kg sakte men sikkert på igjen. Les her kanskje du får lærer litt av det. Prøv Slankeopplegget PLUSS hvis du har penger til det. Lenke til kommentar
roesen Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Mye penger å spare om du slutter med godteri og potetgull.. går kjapt noen lapper i mnden som du kan bruke på langt bedre ting. Lenke til kommentar
Fatboy16 Skrevet 30. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2008 (endret) Gidder faen ingenting nå jeg.. tror jeg skal bare drikke vann i en måned.. sulte meg selv ^_^ Dør vel snart uansett så Endret 30. juli 2008 av Fatboy16 Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Nå må du gi deg. Du trenger IKKE en ekstremomvending. Ta det gradvis. Du trenger ikke å tenke på alle aspekter av hele ditt kosthold, og IKKE begynn med ukeplaner og lignende. Det hører konkurerende personer til, og du stiller vel ikke i bodybuilding i år, gjør du? Du kan begynne med lette ting som å kjøpe èn pose potetgull i stedet for to. Lenke til kommentar
Fatboy16 Skrevet 30. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2008 (endret) Jaja.. Skal handle nå, hva slags frukt er best å kjøpe? OGSÅ, hva slags pålegg burde jeg kjøpe til knekkebrød? Satt opp en plan for meg selv Endret 30. juli 2008 av Fatboy16 Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Kjøp den frukten du liker. Jeg er glad i mango, ananas og tropiske frukter, samt banan. Men det er min smak, du velger det du liker. Samme gjelder for pålegg. Skinke, leverpostei, (lett)ost. Et lavkarbo alternativ er kalkunpålegg, men det spiser opp lommeboken din. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Jeg ser mange her sier du ikke må bite over for mye med en gang. Jeg er litt uenig. Du må lære deg hvordan du kan leve uten brus, snop og usunn drittmat. Du kan ikke bare kutte litt av disse. Du må droppe det helt. Det er faktisk ofte enklere å holde seg fullstendig borte fra fristelser enn helt. Eventuelt kan du ha en dag i uken der du unner deg litt. Litt! Du er overvektig, ingen tvil om det. Og det er kun du som kan gjøre noe med det. Du må rett og slett sette deg inn i hva som er bra og hva som er dårlig. Begynn å lese om matvarer på egen hånd, ikke spør andre om hjelp hele tiden. Du må bli kunnskapsrik på karbohydrater, fett og proteiner. Angående trening så må du gjøre noe du liker. Glem det andre sier er best og dårligst for å forbrenne fett. En vanlig myte er at styrketrening er dumt for da legger du på deg muskler og blir stor og tung. En tilitersbøtte hestemøkk kaller jeg det. Liker du fotball? Spill fotball. Liker du å gå turer i skogen, så går du turer i skogen. Først og fremst må du kutte ut brus, snop og junkfood. Deretter må du finne sunne matvarer som du liker. Fiber er et godt tips. Hvitt kjøtt. Grønnsaker. Lettprodukter. Ikke la andre være for spesifikke, finn ut av ting selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå