Gå til innhold

Må ned i vekt fort!

Anbefalte innlegg

Dersom det blir for innviklet å måle karbohydrater og følge avanserte programmer, her er en enkel liste med råd du kan følge. Print de gjerne ut, og heng dem over senga di ;)

- Begynn å trene med vekter. Dersom du trener 3 ganger i uken, vil du øke forbrenningen din veldig, og faktisk bli tynnere mens du sover. Og som en ekstra bonus vil du se flott ut når alt fettet blir borte

- Kutt ut pizza, nugatti, brus, saft, sjokolade, potetgull, is, boller, kjeks, kaker, osv. Tenk på disse greiene som gift for deg.

- Spis mindre posjoner med mat, og spis heller små posjoner 5-6 ganger per dag, enn 2 kjempemåltider.

- Drikk MASSE kaldt vann. Hele dagen. Det gjør deg mindre sulten, og dersom vannet er kaldt, bruker kroppen din litt energi på å varme det opp i magen din. Vann gjør deg faktisk slankere på mange måter.

- Kutt ned på brød. Tipper du spiser brød til frokost og til kvelds. Erstatt disse måltidene med havregryn. En bolle havregryn med lettmelk metter godt, og inneholder masse fiber som hjelper slankingen (og treningen)

- Når du får lyst på godteri, eller er litt småsulten mellom måltidene, knask ei gulerot

- Når du forsyner deg med mat, ta masse grønnsaker på talerkenen din, og spis disse først. Det er en fin måte å bli litt småmett på, før du spiser resten av maten

Dette er enkle greier, som ikke gjør deg supertynn over natten, men dersom du følger rådene vil du gå ned i vekt på en sunn og trygg måte. Det viktigste her er å være litt streng med deg selv, og få helt nye matvaner (og treningsvaner) som er sunnere enn de du har i dag.

Lykke til!

Tusen takk!

De tipsene var skikkelig gode! :D

Skal slutte helt fra nå med godteri, brus å lignende.. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spist veldig mye godteri i det siste.. FAEN I HELVETE! :cry:

Først må du ha litt selvdisiplin før du starter å trene, ellers går du ned i vekt for så å gå opp enda mer. Det er veldig enkelt å gå ned i vekt, spis mindre enn det du forbrenner. Det er ikke noe mer dilldall du trenger å fokusere på.

Kutter du ut alt godteriet samt brus så er du godt i gang. For å "lindre" fikseringen med å ha ting i munnen kan du kjøpe deg tyggis. Når du har klart dette i 2 uker kan du starte å trene, start rolig, ta deg en gåtur i oppoverbakke, så kan du starte å jogge.

Det er ingen slankekurer som virker hvis du spiser godteri og drikker brus, så det må du kvitte deg med først. Forstår ikke hvordan folk kan like brus, vann/melk er da mye bedre enn en klissete søt kullsyredrikk.

Lenke til kommentar

Hei

Nå som du har kommet til et punkt hvor du må ta et valg. Bare gjøre som du har gjort med de konsekvensene som det vil ha. Eller foreta en del justeringer i hvordan du lever. Fort ned i vekt slik som ofte kunne være ønskelig er noe som heter kirurgi. Det kan vi se bort fra.

Her kommer mine råd siden jeg da også har vore oppe i ca 120 kg. Var ikke så interessert i hvor mye jeg veide (viste det var for alt for mye).

Du må finne deg en aktivitet som du liker gå, sykle (spinning), svømming. Noe som du kan gjennomføre og trives med. Løping vil det ta en stund før sikkert du også kan starte med for fult. Du er heldigvis ennå ung og slipper slike trivielle ting som at akillessenen sliter. Anbefaler ikke spurtting med en gang herunder fotball håndball ol som gjør at viljen til å nå fortere fra enn det kroppen er i stand til. «Styrke trening» som hjelper på. Men trenings studio koster en del penger. Her finnes mange alternativer ha alle skolebøkene med deg altid. Situps og armhevinger er øvelsen som er undervurderte.

Mat er også noe som du også må gjøre noe med. Spise mange små måltider (frokost, lunch, middag og kvelds). Merk her at i overgangen fra noen få men store måltider til mange små er den perioden som er verst. Magesekken er vandt til å få større mat mengder om gangen enn den vil få når antall måltider går opp. Her vil du ha et sug etter noe, som er jævlig (skal ikke kamuflere noe her) men det vil gå over etterhvert. Så da må du finne deg noe som du kan små spise mellom måltidene. Frukt og grønnsaker er hos meg fritt vilt (sukkererter belger, gulerøtter, små tomater, det er bare og finne hva du liker mest).

Siden du bare er 16 år så må nødvendigvis foreldrene ofte mor være med på det siden det oftest er hun som handler inn mat. Legge inn litt trening inn i de hverdagslige tingen som du allikevel må gjøre. Gå eller sykle til skolen rolig til skoler kjøre på vei hjem siden en her kan dusje når du kommer hjem.

Det handler mest om å gjøre mang små justeringer så vil du merke fremgang i både kondisjon styrke og manglende vekt. Du har sikkert brukt noen år på og få de ekstra kiloene så det vil nødvendigvis bruke noe tid på å få de bort. I perioder som du gjør alle ting rett vil oppleve at ingen ting skjer. Da gjelder det å holde ut og fortsette løpet ut.

Det vanskeligste av jobben er å bestemme seg for å gjøre noe med det.

Lykke til med jobben hold oss oppdatert da slik vi kan gi deg hurra rop når du har fortjent det. Støtte og trøst når du trenger det.

The Gentleman

Lenke til kommentar
Hei

Nå som du har kommet til et punkt hvor du må ta et valg. Bare gjøre som du har gjort med de konsekvensene som det vil ha. Eller foreta en del justeringer i hvordan du lever. Fort ned i vekt slik som ofte kunne være ønskelig er noe som heter kirurgi. Det kan vi se bort fra.

Her kommer mine råd siden jeg da også har vore oppe i ca 120 kg. Var ikke så interessert i hvor mye jeg veide (viste det var for alt for mye).

Du må finne deg en aktivitet som du liker gå, sykle (spinning), svømming. Noe som du kan gjennomføre og trives med. Løping vil det ta en stund før sikkert du også kan starte med for fult. Du er heldigvis ennå ung og slipper slike trivielle ting som at akillessenen sliter. Anbefaler ikke spurtting med en gang herunder fotball håndball ol som gjør at viljen til å nå fortere fra enn det kroppen er i stand til. «Styrke trening» som hjelper på. Men trenings studio koster en del penger. Her finnes mange alternativer ha alle skolebøkene med deg altid. Situps og armhevinger er øvelsen som er undervurderte.

Mat er også noe som du også må gjøre noe med. Spise mange små måltider (frokost, lunch, middag og kvelds). Merk her at i overgangen fra noen få men store måltider til mange små er den perioden som er verst. Magesekken er vandt til å få større mat mengder om gangen enn den vil få når antall måltider går opp. Her vil du ha et sug etter noe, som er jævlig (skal ikke kamuflere noe her) men det vil gå over etterhvert. Så da må du finne deg noe som du kan små spise mellom måltidene. Frukt og grønnsaker er hos meg fritt vilt (sukkererter belger, gulerøtter, små tomater, det er bare og finne hva du liker mest).

Siden du bare er 16 år så må nødvendigvis foreldrene ofte mor være med på det siden det oftest er hun som handler inn mat. Legge inn litt trening inn i de hverdagslige tingen som du allikevel må gjøre. Gå eller sykle til skolen rolig til skoler kjøre på vei hjem siden en her kan dusje når du kommer hjem.

Det handler mest om å gjøre mang små justeringer så vil du merke fremgang i både kondisjon styrke og manglende vekt. Du har sikkert brukt noen år på og få de ekstra kiloene så det vil nødvendigvis bruke noe tid på å få de bort. I perioder som du gjør alle ting rett vil oppleve at ingen ting skjer. Da gjelder det å holde ut og fortsette løpet ut.

Det vanskeligste av jobben er å bestemme seg for å gjøre noe med det.

Lykke til med jobben hold oss oppdatert da slik vi kan gi deg hurra rop når du har fortjent det. Støtte og trøst når du trenger det.

The Gentleman

Det er veldig komplisert, mamma bryr seg vel ikke noe om det -.-

Har prøvd uansett, skal flytte ut nå snart uansett.. håper jeg får det til da.

Lenke til kommentar
Spist veldig mye godteri i det siste.. FAEN I HELVETE! :cry:

Herregud. Du må bestemme deg. Nytter ikke å skrive sånt, etter å ha lest de to foregående sidene bør du ha skjønt at du må gjøre noe drastisk hvis noe skal skje med kroppen din! Bestem deg for at du skal gå ned i vekt, og at du skal spise sunt og trene for å nå det målet. Lag deg små mål underveis, men ikke hver for ambisiøs, da er det lett å miste motet. Et lite tips kan være å ta et bilde av deg selv i boxeren, og se på hvordan du gradvis går ned i vekt i forhold til bildet, det er veldig motiverende! Hvis du greier å gå ned i vekt da. Og for å være ærlig tror jeg du kommer til å slite med det, med mindre du skjønner at du må gå for det 100 %, og ikke tenke at "en sjokolade gjør da ingenting.."

Det er opptil deg!

Og en ting til: Emnetittelen sier vel alt her. Må ned i vekt fort!? Det kommer til å ta tid, gutt. Og det kommer til å kreve innsats og vilje. Men det er i aller høyeste grad verdt det! Kanskje du til og med kan bytte brukernavn en gang i fremtiden..?

Lenke til kommentar

Ein vis mann sa: "Man can overcome any obstacle"

Ver sterk, og gå skikkeleg inn for å slanke deg. Få deg ein personleg trenar om du har råd til det, og hald deg borte frå snop og brus, det fører ingenting godt med seg.

Men hugs ein viktig ting angåande trening: MOTIVASJON! Ha på musikk når du trenar, før opp vekta di for kvar veke som går, og sjå framgangen. Trampolinehopping er faktisk veldig god trening, og det er moro også. Folk på forumet her og andre kan hjelpa deg, og gje tips, men det er DU som må vere sterk nok til å halde deg borte frå det usunne, og trene meir!

Lykke til!

Lenke til kommentar

*Long read*

Ingenting er umulig. Jeg er en gutt på 18 år nå.

Jeg startet på nyåret med å trene og kutte ut all brus o.l. Jeg startet med en BMI på 41.5. Som er veldig mye----- Veide da 127 kg og jeg er bare 175 høg.

Siden da har jeg gått ned 37 KG og til en BMI på 29.4 = 90 kg

Jeg er langt i fra ferdig og har i tankene å gå ned @ 15 kg til.

Hvordan?

Oppskrift på å gå ned er veldig enkel: Du må forbruke mer kalorier enn du inntar.

DU må selv ville å gå ned i vekt - Det funker rett og slett ikke uten en porsjon selvdisiplin. Ingen andre enn deg selv kan hjelpe deg.

Kutt ut all brus, godterier, sjokolader, chips, IKKE spis mye nøtter: Syke kaloribomber - selv om fettet er umettet.

Erstatt brus med lett brus osv. Erstatt evt søtnings "need" med frukt - bær.

Trening: For å gå ned i vekt må du gjøre utholdenhetstrening. Å holde på med occasional styrketrening vil ikke fungere egentligt. Skal du opprettholde muskulatur når du går ned i vekt så må du drive regelmessig- 2 dager i uken. Klarer du mer, så er det bare bra. Styrketrening er heller ikke noe merkverdig kaloriforbrukende, som du trenger.

Finn noe du liker - Noe du syns er gøy - Så gjør du det. I mitt tilfelle så går jeg 5 ganger i uken : 1 time i skog og fjell med stavgang på alle 5 dagene. Jeg liker også å sykle så jeg erstatter av og til stavgang med dette. Har dere trampoline hjemme? Bare å hoppe på den i 30 minutt kan gjøre en del. Selv vil jeg ikke anbefale å ta trampoline som en hovederstatter for "trening". Ta det heller som ekstra trening. Ta en intensitet på treningsøkta der du føler du ikke kan snakke ordentlig uten å få pusteproblemer. Det er et bra intensitetstempo. Begynn med et ballspill eller noe i tillegg. Viss du er litt redd/skeptisk for å trene i offentlighet som jeg var i starten, så ta å tren litt borte fra folk eller om kvelden.

Det hardeste steget er faktisk det å gå ut døra og faktisk komme seg i gang istedet for å utsette og utsette..

Ernæring: Du er nødt til å endre kostvanene dine for å i det hele tatt håpe på å gå ned i vekt. For å gå ned trenger du et kaloriunderskudd på 7000 kalorier per uke for å gå ned 1 kg, 3500 for 0,5 KG osv. Å leve med et kaloriunderskudd på 1000 - 500 kalorier per dag er ikke noe problem etter hvert. Du vil kanskje kjenne deg sulten i starten men etter hvert som tiden går så "krymper" magesekken din og metthetsfølelsen blir en helt annen.

Okey siden vi omtrent startet på samme plass så da starta jeg å innta maximum 2300 - 2500 kcal dagligt. Dette er uten medregnet trening må du skjønne. Når du trener så kan du øke inntak av mat men ikke lur deg selv i god tro at når du trente nettopp så kan du stupe 1,5 liter Cola.. det går ikke.

Dropp brus - Ta heller lettbrus.

Følgende KALORIBOMBER bør du ikke spise : Mye nøtter, sjokolade, en hel grandiosa = 50 % av ditt totale forbruk per dag viss du ikke er i trening, ØL - ta LITE øl isåfall, Rusbrus, gatekjøkkenmat, potetgull.

Ellers bør du spise som en normal person gjør.

Ikke sult deg selv - Du vil sette ned forbrenninga di ved dette, og kroppen vil bare tviholde på fettreservene til siste slutt. Du skal tross alt leve- Spis normalt og tren så går det til seg selv.

for et halvt år siden bare kom jeg med unnskyldninger for å ikke trene, forholda låg ikke til rette , hadde ikke tid, det var dårligt vær, for mørkt osv.

Ta deg sammen! Du er den eneste som kan gjøre noe med det! Du klarer dette skal du se ;)

Mvh Meg

Endret av Kekzneb
Lenke til kommentar

Jeg var/er i samme situasjon, ok ca 10 kilo mindre enn deg og litt eldre da. Drakk kanskje ikke fullt så mye brus. Jeg sluttet med cola (primært det jeg drakk, gjerne 1l -1.5l til dagen) for ca 1.5 mnd. siden. Har gått ned 4kg allerede. Og i samme periode har jeg ikke gjort NOE annet med kosthold eller aktivitetsnivå. Om mulig har jeg sittet mer på ræva enn før. :) Jeg ser ikke for meg at jeg har noen umiddelbar nød om å gå ned i vekt, det er planlagt at det vil ta tid. Skal starte opp trening til høsten når den forbanna pollensesongen er over og jeg faktisk kan bevege meg utenfor uten å få reaksjoner. Det er noe jeg tror du også må gjøre. Forberede deg mentalt på at det vil ta tid!

Hvis du bare justerer kostholdet litt, og tvinger deg til å holde deg borte fra søtsakene og all brusen, kan du klare dette! Legger du på trening på toppen går det enda raskere.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Trening: For å gå ned i vekt må du gjøre utholdenhetstrening. Å holde på med occasional styrketrening vil ikke fungere egentligt. Skal du opprettholde muskulatur når du går ned i vekt så må du drive regelmessig- 2 dager i uken. Klarer du mer, så er det bare bra. Styrketrening er heller ikke noe merkverdig kaloriforbrukende, som du trenger.

Må bare pirke litt på dette rådet.

Det er riktig at du forbrenner mer energi ved enkelte typer utholdenhetstrening enn med vekttrening DER OG DA, men med vekttrening forandrer du kroppen din ved at du bygger opp mer muskelmasse enn du hadde tidligere. Mer muskelmasse betyr at kroppen din forbrenner mer energi passivt HELE DAGEN.

Logikken er enkel - en bil med 200 hestekrefter bruker mer bensin enn en bil med 50 hestekrefter.

Dersom du vil gå ned raskt som du sier i topic, er en kombinasjon trolig det beste:

1) Kutt ned på energi inntaket ditt, og gå over til sunnere matvaner

2) Begynn med vekttrening

3) Begynn med utholdenhetstrening

Verre er det ikke.

Grunnen til at jeg er en tilhenger av vekttrening fremfor utholdenhetstrening, er at det for de fleste er veldig mye lettere å motivere seg for å løfte vekter enn for å jogge, men klarer du å motivere deg til å drive med begge deler vil du maksimere resultatene dine.

Endret av Ondz
Lenke til kommentar

Det er riktig at du forbrenner mer energi ved enkelte typer utholdenhetstrening enn med vekttrening DER OG DA, men med vekttrening forandrer du kroppen din ved at du bygger opp mer muskelmasse enn du hadde tidligere. Mer muskelmasse betyr at kroppen din forbrenner mer energi passivt HELE DAGEN.

Logikken er enkel - en bil med 200 hestekrefter bruker mer bensin enn en bil med 50 hestekrefter.

Dersom du vil gå ned raskt som du sier i topic, er en kombinasjon trolig det beste:

Verre er det ikke.

Grunnen til at jeg er en tilhenger av vekttrening fremfor utholdenhetstrening, er at det for de fleste er veldig mye lettere å motivere seg for å løfte vekter enn for å jogge, men klarer du å motivere deg til å drive med begge deler vil du maksimere resultatene dine.

Jau, men du vil ikke klare å bygge merkverdig med muskler på kaloriunderskudd. Du vil bare opprettholde det du allerede har fra før.

Det jeg mente var at å gjøre uregelmessig vektrening hadde ingen hensikt, viss han skulle trene med vekter så måtte han følge en fast rutine.

Lenke til kommentar

Min historie:

183cm høy,

112kg feit,

130cm magemål,

->

183cm høy,

100kg feit,

105cm magemål,

På to og en halv uke.

6 Måltider om dagen. Lite fett, lite carbs, endel proteiner.

SÅ LITE SUKKER SOM OVERHODET MULIG!

Ikke no brus, godteri, potetgull, sauser.

2 30min joggeturer hver dag, morning og kveld. + 1 økt med lett styrketrening.

+++ Hele tiden lete etter fysiskaktivitiet. Klipp gresset, jogg/gå fort til bussen, drop bussen, gå i trapper i stedet for heis, gå noen turer, en fjell/skogstur.

Frukt og bær er veldig gode substitutter for godteri, jeg lager meg en smoothie av bær og stevia hver kveld etter joggeturen, smaker himmelsk!

Sett deg mål, skriv de ned, og skriv ned hva du må gjøre for å nå de målene.

VIKTIG, start å jogg, gjør det nå, ikke sitt her å lese mere. Du tror kanskje du ser dum ut eller at folk ler bak ryggen din når du jogger rundt med den feite ræva di. Noen gjør kanskje tilogmed det. Men hva så ? Du er THE SHIT, du er en så kul person at du faktisk går inn for å gjøre noe med vekten din. De første joggeturene vil være pain, men ettervert har jeg en mistanke om at du kommer til å like joggeturene, det gjør i allefall jeg.

Du trenger ikke leke at du er på ett Golden games stemne når du jogger, lett jogging er faktisk den beste måten å forbrenne fett på. Blir du veldig sliten, så senker du tempo. Klarer du ikke å jogge mere så går du fort fram til du er i joggeform igjenn. Ta en hviledag fra jogging av og til, det er bare bra!

Her kommer enda litt motivasjon. Jeg har vært feit fra sånn 4klasse, og har alltid avskydd gymtimene, jeg var dårlig i gym. Jeg likte ikke å være dårlig i noe, jeg var best i engelsk, samf, norsk, naturfag og matte, men fikk toer i gym. Husker godt en sånn joggetur vi hadde i gymmen for ett år siden, hadde jeg løpt den i dag ville jeg mest antagelig fått en femmer. Dette er etter to ukers jogging. For ett år siden fikk jeg faktisk stryk på den turen. Klarer jeg det, klarer du det! Så kom deg opp av sofaen, din feite gris!

Lykke til!

- En annen feit gris.

Lenke til kommentar

Verre er det ikke.

Jau, men du vil ikke klare å bygge merkverdig med muskler på kaloriunderskudd. Du vil bare opprettholde det du allerede har fra før.

Det jeg mente var at å gjøre uregelmessig vektrening hadde ingen hensikt, viss han skulle trene med vekter så måtte han følge en fast rutine.

Det er også greit å svette av seg litt fett før man starter med styrketrening, pga det vil da være lettere å trene styrketrening.

Lenke til kommentar

Hva med trening: Gå tur i fjell og mark, jogge, sykle, styrketrening, lagidrett? Det finnes noe for alle.

Jeg mener det er tull å basere planlagt slanking på mathysteri. Kom deg heller ut blant folk, forsøk å finn glede i å trene/bruke kroppen din. Samtidig skal du fokusere på å minske inntaket av mat (mindre mat generelt).

Spis sunnere. Ikke spis pizza midt i ukene. Spis kylling. Kutt ut brusen (jeg drikker Cola Zero og Farris når jeg bare må ha kulsyre). Finn en standard som passer for deg, ta tiden til hjelp og lær av nye vaner.

Velg deg ut en "spisedag", kanskje lørdag? Ikke spis til du spyr, kanskje du på sikt ser at det er litt idiotisk å overspise og kosespise. Kanskje du automatisk innser at det kanskje holder med en pose nøtter og én sjokolade?

Vær tålmodig og ikke forvent resultater umiddelbart. Dersom du vil endre livsstil og få et bedre liv kreves det beinhard innsats. Det å slanke seg er vanskelig dersom du ikke finner alternative levemåter, det skal være et samspill som du på flere områder finner glede i, som gir deg livsgnist og overskudd.

Ta deg en tur ut, ta det rolig i begynnelsen.

Lenke til kommentar
Hva med trening: Gå tur i fjell og mark, jogge, sykle, styrketrening, lagidrett? Det finnes noe for alle.

Jeg mener det er tull å basere planlagt slanking på mathysteri. Kom deg heller ut blant folk, forsøk å finn glede i å trene/bruke kroppen din. Samtidig skal du fokusere på å minske inntaket av mat (mindre mat generelt).

Spis sunnere. Ikke spis pizza midt i ukene. Spis kylling. Kutt ut brusen (jeg drikker Cola Zero og Farris når jeg bare må ha kulsyre). Finn en standard som passer for deg, ta tiden til hjelp og lær av nye vaner.

Velg deg ut en "spisedag", kanskje lørdag? Ikke spis til du spyr, kanskje du på sikt ser at det er litt idiotisk å overspise og kosespise. Kanskje du automatisk innser at det kanskje holder med en pose nøtter og én sjokolade?

Vær tålmodig og ikke forvent resultater umiddelbart. Dersom du vil endre livsstil og få et bedre liv kreves det beinhard innsats. Det å slanke seg er vanskelig dersom du ikke finner alternative levemåter, det skal være et samspill som du på flere områder finner glede i, som gir deg livsgnist og overskudd.

Ta deg en tur ut, ta det rolig i begynnelsen.

Hvorfor oppfordrer du han til å ha en spisedag hver uke? Imo så er ikke han der hvor han kan ta seg den friheten enda. En spisedag hvor han går amok og tar innpå 10 000 kalorier ødelegger jo veldig mye.

Det du burde gjøre, fatboy16 er iallefall og ta en måned som er veldig hard kostholdsmessig først, samtidlig som du trener lett. Du vil få resultater fort da, og de resultatene vil motivere deg videre.

Når du først har kommet dit at du tar deg en halvtimes joggetur hver dag, og plutslig får lyst på sukker, så kan du ta deg en sjokolade AV OG TIL, og kompensere den med å løpe 30min ekstra den dagen. Da er det ingen big deal :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...