Howard Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 CeBIT: Forskjell mellom kjemper I dagens grafikkmarked er det to brikker alt dreier seg om, nemlig ATI Radeon 9800 Pro og NVIDIA GeForce FX 5800 Ultra. ATI Radeon 9800 Pro er trolig markedets raskeste grafikkløsning, men det skulle man ikke tro når man sammenligner kortene rent fysisk. Les artikkelen her. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 Det blir litt David vs. Goliat følelse her, ja. Uansett, jeg sier ikke noe om best/dårligst før jeg har sett en 9800 mot 5800 non ultra med veldig modne drivere (OK, det ser mørkt ut for nVidia). Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 Passiv Kjøling << :lol: :lol: for et ord ingenting er som vann eller kyro kjøling av HELE datan! Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 Hvis du skal ha en stillegående PC til (til stua) som ikke koster det hvite ut av øyet, er det jo en fordel å ha muligheten til å bruke passiv kjøling. For vanlige brukere har det nok ikke særlig mye for seg. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 passiv kjøling er det eneste aktuelle for meg, ser fram til fx5200 (med riktig pris, under 1000 lappen ) pc + støy = ubruklig pc Lenke til kommentar
fondus Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 pc + støy = ubruklig pc Enig. bråkete kjøleløsninger er uholdbart. Synes mitt POVGF4TI4200XP støyer mye jeg, men så skal det visst være et av de mest stillegående på markedet. Sitter her nå med kun silent viking som vifte i PCen og holder på å bli gal av støyen. Lenke til kommentar
Tim Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 Enig. bråkete kjøleløsninger er uholdbart. Synes mitt POVGF4TI4200XP støyer mye jeg, men så skal det visst være et av de mest stillegående på markedet. Sitter her nå med kun silent viking som vifte i PCen og holder på å bli gal av støyen. Hehe, gå til sykolog [/b] Lenke til kommentar
mandela Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 psykolog tenk hvis tv eller stereoanlegg skulle støye like mye som en standard pc gjør, uholdbart mener jeg. foretrekker å modde litt og ha en støysvak pc. støy er forurensning av arbeidsmiljøet, det er vel de fleste enige om, psykologer og ikke psykologer Lenke til kommentar
vipewan Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 Vil vel mer eller mindre påstå at de fleste som har en "moderne" pc i dag ofte har 1 eller 2 kabinettvifter som støyer en del. Og i mine ører så støyer de mere en mitt ATI 9700 Pro. Ergo, du hører kabinettviftene og ikke grafikkkortet. Ta så det tenkte scenarioet, du stapper inn en 5800 Støvsuger, og når du surfer på web'en så hører du kabinettviftene (samme som over), men når du fyrer opp UT2K3 eller lignende, så høres det ut som om du satte støvsugern din på full guffe rett ved siden av...... Er jo liten tvil om hva som er mest behagelig. Og siden vi nå først snakker litt generelt om Nvidia vs ATI, så kan dere jo gå å titte på review'en av NV31 og NV34 på www.hardocp.com Nvidia sin bildekvalitet er jo meget dårlig (med nvidias anbefalte settings for reviewers) sammenlignet med ett ATI kort. Og når man endrer settings slik at bildekvaliteten nesten blir like bra som ATI sin, så blir jo frame-rate halvert og NV31/34 taper mot 9500 Pro. Er ingen tvil om at pr. dags dato så har ATI en mye bedre rekke av gfx-kort på markedet en Nvidia. Om det fremdeles vil være slik etter NV35 er jo vanskelig å spå, men jeg tror ikke NV35 vil gå forbi.... Lenke til kommentar
mandela Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 Vil vel mer eller mindre påstå at de fleste som har en "moderne" pc i dag ofte har 1 eller 2 kabinettvifter som støyer en del. det tviler jeg på, har 2 pcer som jeg har skrudd selv, ingen kabinettvifter, og pcene som selges av elkjøp, expert, dell osv. har vel ikke kabinettvifte koblet til som standard eller? jeg kan ta feil, jeg skriver hva jeg tror. kabinettvifter er vel mer for unge OCer osv. (noen synes sikkert det er tøft med kabinettvifter ) Lenke til kommentar
OlaPirat Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 De fleste HP-pavilion etter AMD 1400 har en ekstra kabinettvifte som sitter montert bak under trafoen i en trakt som ender opp like ved CPU'en. HP-pavilion er en typisk Elkjøp-PC. Siemens Scaleo Celeron 1700, 2000 og 2200 som har vært på billigsalg nå er med en ca 5500RPM 6cm vifte for å kjøle ned noe som ikke blir varmt engang. Det er også en typisk Elkjøp-PC. PackardBell modellene har vanligvis PSU med bråkete trafovifter montert. De har også overdimensjonerte CPU-vifter. Igjen en typisk Elkjøp-PC. Elkjøp og Expert PC'er bråker. Tro meg, jeg har skrudd på stort sett alle Elkjøp-PC'er de siste 2 åra. (X-tekninker Elkjøp.) Det eneste som ikke bråker i Elkjøp / Expert PC'er er skjermkortene. Hvor ofte sitter det en vifte på noe som inneholder MX i betegnelsen? For ikke å snakke om vifteavkjølte onboard skjermkort med delt RAM? Lenke til kommentar
mandela Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 at de bråker er en ting, at de har kabinett-vifter som standard er en annen (og beklagelig) ting Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 Kabinettvifter er greit nok det, men hvorfor så små, hvorfor kan ikke flere kabinetter få lass til 120mm vifter? En slik vifte kan flytte den nødvendige luften uten for mye bråk. Jeg skal alltid kjøle harddiskene mine, og da er en treg vifte tingen, bråker nesten ikke (iallefall hvis du kjøper 12db papst og kjører på 7 volt, jeg har msi gf4400 skjermkort, så jeg har kraftigere vifter, marker ikke det) nye pc'er har godt av en kabinettvifte, og spesielt harddisken, mister du innholdet der så er det kjipt.... Lenke til kommentar
Vegard20 Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 Når det gjelder grafikkortene så tror jeg i det lange løp at nVIDIA tar kaka. Det blir vel nesten som Pentium 4 den gang den ble lansert og gitt ut. Det var mye som var skuffende og ting kom mer og mer på plass etter at tiden gikk. Har selv prøvd RADEON 9700 PRO og det er ikke ett dårlig kort, men jeg har opplevd spontane reboots med dette kortet med faktisk tre forskjellige utgaver. Ingen feil melding men maskinen fryser i ett par sekunder og så restarter. Dette skjer da selvfølgelig under grafikkintensive operasjoner, kortet er etter en reboot VELDIG varmt enkelte steder på kjøleribben. Noe jeg lett forbinder med dårlig kjøling. Jeg har i tillegg fem kabinett vifter og to prossesorer som gir fra seg en god del ekstra varme. Men jeg tror nok at nVIDIA har tatt kjølingen litt mere på alvor enn det ATI har gjort med sine R300 og R350 brikker. Lenke til kommentar
vipewan Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 Vil vel mer eller mindre påstå at de fleste som har en "moderne" pc i dag ofte har 1 eller 2 kabinettvifter som støyer en del. det tviler jeg på, har 2 pcer som jeg har skrudd selv, ingen kabinettvifter, og pcene som selges av elkjøp, expert, dell osv. har vel ikke kabinettvifte koblet til som standard eller? jeg kan ta feil, jeg skriver hva jeg tror. kabinettvifter er vel mer for unge OCer osv. (noen synes sikkert det er tøft med kabinettvifter ) Burde kanskje vært tydligere her ja ser jeg..... Jeg må innrømme at jeg ikke tenkte på Ola Normann i denne saken, men oss hardware-entusiaster. Jeg tviler veldig sterkt på at Ola Normann engang vet hva Ati Radeon 9800 og Nvidia GFFX er engang Lenke til kommentar
vipewan Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 Når det gjelder grafikkortene så tror jeg i det lange løp at nVIDIA tar kaka. Det blir vel nesten som Pentium 4 den gang den ble lansert og gitt ut. Det var mye som var skuffende og ting kom mer og mer på plass etter at tiden gikk. Har selv prøvd RADEON 9700 PRO og det er ikke ett dårlig kort, men jeg har opplevd spontane reboots med dette kortet med faktisk tre forskjellige utgaver. Ingen feil melding men maskinen fryser i ett par sekunder og så restarter. Dette skjer da selvfølgelig under grafikkintensive operasjoner, kortet er etter en reboot VELDIG varmt enkelte steder på kjøleribben. Noe jeg lett forbinder med dårlig kjøling. Jeg har i tillegg fem kabinett vifter og to prossesorer som gir fra seg en god del ekstra varme. Men jeg tror nok at nVIDIA har tatt kjølingen litt mere på alvor enn det ATI har gjort med sine R300 og R350 brikker. Tja, alvor og alvor fru blom.... Har selv ett 9700 Pro og har ikke hatt noen problemer med kortet. Når det gjelder dine 3 kort og spontane reboots, så tror jeg rebootene egentlig ikke kommer av gfx kortet, men av noe annet, mest normalt er vel en dårlig ram-brikke. Når sant skal være sagt, så har Nvidia vært en GEDIGEN skuffelse i år, og jeg blir mer og mer kvalm av dem om hvordan de markedsfører sine kort. Som en tidligere Nvidia ansatt sa, Nvidia er styrt av Marketing og ikke av Technology, noe som i mine øyne er galt, veldig galt. Lenke til kommentar
Vegard20 Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 Jeg vet godt mine fordeler og ulemper med min maskin. Den finnes ikke ustabil og det er vel ingen som kan si det bedre med en varm hånd på hjertet enn meg. Og det er ikke snakk om hverken RAM, SCSI eller lydkort som er "problemet". Men heller R300. Lenke til kommentar
vipewan Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 Jeg vet godt mine fordeler og ulemper med min maskin. Den finnes ikke ustabil og det er vel ingen som kan si det bedre med en varm hånd på hjertet enn meg. Og det er ikke snakk om hverken RAM, SCSI eller lydkort som er "problemet". Men heller R300. Det er selvfølgelig mulig, men jeg tror den sannsynligheten er minimal sammenlignet med at det er en eller annen feil med din maskin (i sammenheng med R300). Som jeg sa, R300 har fungert perfekt hos meg, og mange andre.... derfor kan det ikke være (en spesifik) feil med R300 som lager problemet du har, da ville alle andre hatt samme problem. Dog er det jo mulig at R300 sammen med en av dine komponenter lager krøll, men det antar jeg du allerede har testet (i.e maskin med minimum av komponenter). Lenke til kommentar
Robin B Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 Hvist man opplever reboots så er det mest sannsynelig at Psu`en er for svak og den leverer for lite til 3 og 5 volt. Lenke til kommentar
Vegard20 Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 Tror ikke 550W er for lite gitt. Kan sikkert hente voltmeteret og gi deg tall på 3,3V og 5V seksjonen. Har faktisk brukt peltierelement på 150W og R300 trekker ikke på langt nær så mye effekt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå