Pallantir Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Jeg har et stort problem for tiden, med at av 20 sendte E-post fra mitt internasjonale firma (de har serverne i England), kommer rundt halvparten fram 15, 45 eller 60 minutter forsinket. Dette gjelder enten de sendes til min konto på Online.no eller Start.no, i ganske nøyaktig like stor grad. Det er vel ikke normalt, hva? Jeg vet de bruker Exchange, for det står bigfish.com i headeren. Og forsinkelsen oppstår fra den kommer inn til Bigfish.com og til den ankommer mine E-post-leverandører. Kan noen tenke seg hva dette skyldes? Den engelske teknikeren klarte å påstå at det skyldes "min ISP", etter at jeg hadde forklart ham tre ganger at det var nøyaktig like ille på Start og Online, som har helt forskjellige ruter. Da jeg spurte om han egentlig leste E-postene mine, ble han dritsur... Har noen en god forklaring her som jeg kan denge i skallen på briten? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Min erfaring er at epost bare tar noen få sekunder fra den sendes til du mottar den. Dette gjelder også for internasjonal overføring. Bestiller man f.eks noe på e-bay så mottar man mail 2-3 sek etter man trykker på bestill knappen. Det samme gjelder når man betaler med paypal. Bruker gmail med imap slik at jeg får mailen i samme sekund som den blir registrert hos gmail. Lenke til kommentar
JA Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 (endret) Fra hvor er epostene sendt fra? Noe som fylles ut på en webside og som sendes videre som epost til deg, eller sendes de som epost ut fra Outlook Express etc? Det kan være viktig å vite hvor de kommer fra, på hvilken måte er de generert og om det bare brukes en ISP når det forsvinner epost..:-) Er du sikker på at de i det hele tatt ankommer bigfish.com? Har epostene som forsvinner noe felles.. Bigfish "vasker" eller filtrerer sikkert eposten for uønsket epost/spam/virus etc., det kan også teoretisk hende at din leverandør av epost-tjeneste i England også prøver noen vaskemetoder som er for gode......:-) Telenor kan du jo snakke med også? Hvis jeg skjønner dette riktig så bruker din lokale leverandør av epost-tjenester i England Exchange som epostsystem (eller noe som kommuniserer med Exchange?). Dette systemet er knyttet opp mot bigfish.com som leverer tjenester bl.a. "vask" av epost inn og ut til dette systemet. Eposten din går gjennom Bigfish og til Telenor som putter det i innkurven din. Noen kan sikkert arrestere meg hvis jeg tar feil..:-) Epost kan forsvinne av seg selv hvis din lokale epostleverandør i England har et ustabilt system eller nett i en periode på grunn av for liten kapasitet i forhold til trafikken og ustabile servere etc., eller et dårlig oppsatt system. En leverandør av epost-tjenester/webhotell kan tyne kapasiteten litt før de foretar de nødvendige investeringene. (Det gjaldt også Telenor for ganske mange år siden mens ISDN ble bygget ut eller holdt på å bli utfaset. Det kan altså like gjerne være ISP/leverandør av epost-tjeneste i England som er skyld i dette. Microsoft leverer Bigfish, de kjenne sikkert Exhange godt slik at det neppe er sannsynlig at epost forsvinner av seg selv der. Skjer det der vil de være i stand til å finne ut hva som skjer med akkurat din epost.. Hvis Telenor er sikker på at de ikke er skyld i at epost forsvinner har jeg ville begynt å nøste fra leverandøren av epostkontoen din i England og rett og slett jobbet meg langs leveringslinjen..:-) Det er alt for enkelt å bare skylde på ISP'en din...det er et skikkelig standardsvar som alle kan bruke og som mange(!) bruker aktivt for å gi et inntrykk av at feilen er en annen plass..:-) Det kan like gjerne være at de du snakker med som ikke har kontroll eller kunnskap nok til å finne ut hva det kan skyldes at du ikke får eposten din, men det kan de selvfølgelig ikke si:-) En epost skal ta 2 sekunder fra Kina til Norge? Endret 9. juli 2008 av JA Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Er sikkert svenskene som har begynt og lese E-Posten din :-P . Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 10. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2008 Takk for svar (både seriøse og mindre seriøse...et lite smil hjelper jo også!)! I løpet av natten har jeg faktisk også fått beskjed fra Englands-avdelingen: Det var deres leverandør av Spamfiltrering (jeg forsto det som om det var en slags plug-in for Exchange, eller noe) som hadde hatt en feil, og den er nå rettet! Det påstår de iallfall, så får vi se. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 ... Da jeg spurte om han egentlig leste E-postene mine, ble han dritsur... Har noen en god forklaring her som jeg kan denge i skallen på briten? Forstår godt at han ble sur. Han kan ha rett i at problemet kan skyldes en av ISPene (senders, din e.l.) Normalt vil det skannes for SPAM flere steder. Her kan det oppstå køer i håndteringen, særlig i SPAM-aktive perioder. Lenke til kommentar
tZar Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 En ting man må huske på er at epost ikke er direktemelding, så selv om man vanligvis opplever å motta epost etter få sekunder, så er det ikke pr. spesifikasjon noe galt hvis det tar vesentlig lenger tid. I følge RFC kan det vel ta flere dager hvis jeg ikke husker helt feil, uten at det er noe "galt". Det finns en del metoder for å bekjempe spam som gjør at man ikke mottar epost med en gang, i alle fall ikke første gangen man skal motta en epost fra en bestemt avsender. En av disse metodene er greylistning. Nå tror jeg ikke at hverken Start eller Online.no benytter greylsitning, men det er mulig de benytter tilsvarende metoder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå