krimol Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Hei! jeg har hatt stadar objetivet til Eos 450d en stund no, å synes dette er litt tampt. Det jeg gjerne skulle hatt meg var eit objetiv til landskap og et til å ta bilde av fugler. Har noen peiling på noen gode objektiv for pengene? 1) eit av objektiva skal ikke vere dyrere enn 5000kr 2) det skal egne seg til å ta bilde av natur, fjorder, fjell osv (skal til Italia i sommer så trenger eit skikkelig et!) 3) Det andre objektivet skal egne seg til å ta bilder av dyr, fugler og slikt. Hadde vert fint om noen kunne hjulpet meg! send gjerne linker til tester på nettet osv:) Go sommer:) Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Så du kan bruke 5000kr på hvert objektiv? Lenke til kommentar
krimol Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 Så du kan bruke 5000kr på hvert objektiv? jepp;p men helst under! Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) Okei. Tenker at Sigma 10-20mm 4.0-5.6 HSM EX og Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM hadde vært greie. Ingen av de er spesielt lyssterke eller supre på en optiske siden, men fungerer ypperlig. Sikkert andre meninger og forslag på vei. Endret 8. juli 2008 av gorpium Lenke til kommentar
buitre Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Jeg vet ikke om det er noen spesiell grunn til at du kan kun bruke 5000kr. per objektiv, så jeg går ut ifra et budsjett på 10000kr.( 5000x2). Til landskap, Tamron 11-18( 3000 kroner fra Japan Photo) Til fugler, Sigma 120-400 OS HSM ( 6500 kroner fra FotoVideo) Lenke til kommentar
krimol Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 okej, men om jeg skal bare kjøpe et av dem. Hva er best artigaste og beste objektivet? vidt eller zooom??;D Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) okej, men om jeg skal bare kjøpe et av dem. Hva er best artigaste og beste objektivet?vidt eller zooom??;D Alle typer bilder er morsomme å ta,finns ingen fasit. Ta og se på bildene du har tatt "exif" har du tatt mest bilder på 18mm eller på 55mm ? der har du svaret ditt Edit:anbefaler deg og se på mange bilder "foreksempel BK her på forumet" og se hvilken type bilder du kunne tenkt deg og ta selv,det kan gi deg en pekepinne. Endret 8. juli 2008 av Nautica Lenke til kommentar
t_k Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Ville lagt litt mere penger i det. Har samme kamera, og jeg skal kjøpe som følger. Tokina AF 11-16mm f/2.8 AT-X Pro DX - Ultrawide (Ca. 550$ Ebay eller lignende) Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM - Normalzoom (8500,-) Denne har jeg allerede kjøpt. Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM - Tele (ca 14000,-) Spar penger og kjøp et objektiv om gangen. Du greier deg lenge og kan ha mye morro med en god normalzoom til du får råd til de andre. Bedre og kjøpe ting som er bra, enn å bli sittende og være halvfornøyd med halvbra glass. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Jeg er enig med inlegget over! Francis Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 (endret) Alle zoomer har zoom, enten de er vidvinkel eller tele. Men en vidvinkelzoom har mer zoom i vidvinkelområdet, og en telezoom har mer zoom i teleområdet. Zoom betyr bare variabel brennvidde, enten det er 10-20 eller 50-500. Ingen av delene er gøy. Det er bare 28mm som er gøy Og den har ingen zoom what so ever. Endret 9. juli 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
krimol Skrevet 12. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2008 Hei! har lest en del om ditta Tokina 11mm - 16mm F/2.8 ATX Pro DX objektivet som blei tipset tidligere i denne tråden. Dette virket veldig lovende, så jeg lure på om jeg skal kjøpe meg dette, men noen som vet om en norsk butikk som selger dette? Noen som vet om det er noen muligheter for å skaffe seg dette objektivet innen Fredag? (skal til Italia ! takk for hjelpen;D Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Alle zoomer har zoom, enten de er vidvinkel eller tele. Men en vidvinkelzoom har mer zoom i vidvinkelområdet, og en telezoom har mer zoom i teleområdet. Zoom betyr bare variabel brennvidde, enten det er 10-20 eller 50-500. Ingen av delene er gøy. Det er bare 28mm som er gøy Og den har ingen zoom what so ever. Gåbar zoom har den vel ? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Apostelzoom heter det, også kjent som Adidas-zoom. Lenke til kommentar
krimol Skrevet 12. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2008 noen som hvet om noen norske butikker som selger denne linsen?? Tokina 11mm - 16mm F/2.8 ATX Pro DX for canon Lenke til kommentar
krimol Skrevet 12. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2008 noen som hvet om noen norske butikker som selger denne linsen?? Tokina 11mm - 16mm F/2.8 ATX Pro DX for canon http://japanphoto.no/product/objektiver/to...11-16-dx-2-8-n/ er dette den samme linsen som du snakket om??;D;D Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 noen som hvet om noen norske butikker som selger denne linsen?? Tokina 11mm - 16mm F/2.8 ATX Pro DX for canon http://japanphoto.no/product/objektiver/to...11-16-dx-2-8-n/ er dette den samme linsen som du snakket om??;D;D Det er samme objektiv som tidligere er omtalt her på tråden,men står ikke noe om hvilken kamerasystem den er til. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Det er samme objektiv som tidligere er omtalt her på tråden,men står ikke noe om hvilken kamerasystem den er til. Det står N i slutten, som betyr Nikon Lenke til kommentar
pederk Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 (endret) Ingen av delene er gøy. Det er bare 28mm som er gøy Og den har ingen zoom what so ever. Kom selv innom denne tråden for å foreslå min nye kjærlighet: Canon 28mm f/1.8. Skal kjøpe 450D selv i starten av august, og da er det 28mm f/1.8 jeg gleder meg til å bruke på det selv om jeg eier Sigma 10-20mm og Tamron 75-300mm i tillegg til at jeg får låne Tamron 17-50mm og Canon 85mm f/1.8 så mye jeg vil av kjæresten. 28mm! 28mm! Faen til fornøyd! 28mm! 28mm! Endret 12. juli 2008 av pederk Lenke til kommentar
kesse Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Er 28mm virkelig så bra? Jeg har kjøpt meg mitt første fastobjektiv i Canon 50mm F1,8, jeg er veldig fornøyd med bildene, men jeg synes bruksområdet er litt begrenset. Jeg er nybegynner innen foto, og har kun eid dSLR i en måned, så det er nok noe av grunnen. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Jeg har 28/2,8 og 50/1,8 II. Det er klasseforskjell både optisk og mht byggkvalitet. Det har DOF-skala, noe 50mm ikke har også. Det er faktisk et ikke ubetydelig hjelpemiddel når du kan fotografere. Lettere å fokusere manuelt med også. Da min 50mm tok dagen for en tid tilbake måtte jeg skaffe meg et Nikkor-til-Eos-adapter. Det var fordi en ny 50mm av samme type ikke var aktuelt, og heller ikke noe dyrere. Siden jeg fikk adapteret har jeg ikke engang tenkt på den ødelagte 50mm-eren. Den er såpass mye dårligere enn både min 28mm og min 30 år gamle Nikkor 50mm f/2 at jeg ikke gidder å gå tilbake. Jeg skal levere den til reklamasjon, men det frister ikke mye å få en ny tilbake. Den matcher ikke 28mm-eren hverken optisk eller i byggkvalitet (den har ikke engang metallbajonett). De kan ikke sammenlignes. Canons fabelaktige fastoptikk starter med 28/2,8. Litt kjip byggkvalitet i forhold til dyrere søsken, men likevel godkjent. Nevnte rimelige 50mm er langt under det nivået som den øvrige fastoptikken. Jeg føler at resultatene jeg får med 28mm minner mer om det jeg får med den gamle kremoptikken fra Nikon enn de minner om det jeg fikk med Canons 50mm. Farger, kontrast og skarphet (til og med på full åpning) er meget bra i forhold til zoomer i overkommelig prisklasse. Det er deilig å kun bruke fastoptikk som også gir fine resultater på full åpning. Det gjør i hvertfall ikke 50/1,8. Den største svakheten til 28/2,8 er kvaliteten på boke, men den er ikke like dårlig som på 50/1,8. Trenger du noe mer overbevisning. 50/1,8 er ikke savnet et minutt engang, men min 28mm ville jeg savnet på grunn av kombinasjonen av seriøs optisk ytelse i en liten innpakning. Den følger nok med når jeg melder overgang til FF. Små og gode objektiver er alltid en velsignelse å eie. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå