Gå til innhold

Sniffing av trafikk på trådløse nettverk. Mulig å bli frastjålet passord o.l.?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er på ferie og sitter på hotellets trådløse, usikrede nettverk. Det som møter deg når du har koplet opp er et web interface som krever at du skriver inn et passord for å komme på nettet. Det jeg lurte på var om et slikt usikra nettverk er trygt å bruke for å sende kryptert informasjon over uten at det er sannsyling at det blir sniffet? Jeg hadde tenkt meg å handle ting på eBay mens jeg var her og vil selvfølgelig helst slippe å få passord o.l. stjålet. Jeg vet jo at trafikken med eBay er kryptert, men hva er det som skal til for at noen på samme nettverk kan få tak i det? Det er godt mulig at jeg er paranoid her, men hva sier folket til bruk av usikrede trådløse nettverk til denne slags ting?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel ikke noe problem å sniffe data over slike nett, så å sende hele livet sitt i klartekst kan jo bli farlig. (nå skal det jo sies at det er meget lite sannsynlig da)

Men ved å bruke kryptering er man mye nærmere sikkerheten. Da blir dataen kryptert hos tjeneren og forblir kyrptert gjennom hele nettet, også over det usikkre trådløse nettet. I dette tilfelle må snifferen sniffe opp pakkene for så å dekryptere disse selv. (MYE vanskligere).

Men det er vel skjelden noen seriøse sider ikke bruker en eller annen krypteringsprotokoll ved inlogging og håndtering av passord/personlige opplysninger.

Lenke til kommentar

Tja, nå skal jeg ikke si noe helt sikkert her. Men hvis siden bruker php eller annen server-side teknologi sendes teksten i klartekst(?) Men bruker siden en applet som f.eks. bankID el. er det nok sikkert. HTTPS er vel også en sikker løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...