zECTER Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) Hei For en uke siden kjøpte jeg meg en ny prosessor, nemlig en Intel® Core2 Duo CPU E6850 3.00GHz. Min gamle prosessor var en Intel Pentium 4 3.60GHz, altså en 1 kjernet prosessor. Etter at jeg satte inn den nye CPUen får jeg Intel CPU uCode Loading Error ved oppstart av maskinen (Det kommer opp en slags liste med alle de forskjellige delene pcen består av, hard disk space, minne etc.) PCen kan starte dersom jeg trykker F1. Er det farlig? Er dette noe som kan fikses? - Ja, jeg har formatert pcen, men får fortsatt samme feilmelding. Takk for all hjelp! Endret 9. juli 2008 av zECTER Lenke til kommentar
Anv Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Sjekk at du har en bios som støtter E6850'en Lenke til kommentar
Asken Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 ikke bare det, sjekk om du har ett chipsett som støtter Intel Core 2 Duo og 1333mhz FSB Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Og om du har støtte oppdaterer du bare bios. Lenke til kommentar
zECTER Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 Takk for hjelpen! Jeg forhørte meg til komplett.no før jeg kjøpte cpuen (de valgte den faktiskt ut for meg, ut ifra hovedkort etc.) Så nå er da spørsmålet, hvordan oppdaterer jeg biosen? Takk! Lenke til kommentar
Anv Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 På produsenens webside skal du kunne finne frem til "Downloads". Du oppdaterer bios vha en utility (software) som følger med hovedkortet. Hvilket hovedkort er det du har? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 (endret) Intel CPU uCode Error (CPU micro Code) Betyr som sagt at det ikke er implementert microkode i BIOS for den cpu modellen du har satt inn i hovedkortet ditt. Systemet vil uansett funke fordet. Man du må vanligvis sette multiplier FSB , cpu voltage og slikt manuelt for å sette cpu i rett hastighet. En oppdatert BIOS med cpu-support for C2D E6850 vil rette opp dette. Endret 9. juli 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
zECTER Skrevet 9. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2008 (endret) På produsenens webside skal du kunne finne frem til "Downloads".Du oppdaterer bios vha en utility (software) som følger med hovedkortet. Hvilket hovedkort er det du har? Motherboard: ASUSTeK Computer INC. P5N32-SLI-SE-Deluxe PS: Jeg jeg så idag at det sto: "Intel CPU uCode Loading Error" - vet ikke om dette er noen stor forskjell? :\ takk! Endret 9. juli 2008 av zECTER Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 http://support.asus.com/cpusupport/cpusupp...I%20SE%20Deluxe Prosessoren din er ikke støttet! Om da maskinen fungerer, og går på rett hastighet (3GHz) sjekk med CPU-Z ser jeg ingen grunn til å gjøre noe. Om den ikke gjør det kan du prøve med nyeste bios. Jeg kommer ikke til å holde deg i hånda under en bios oppdatering, det er sørgelig enkelt og godt dokumentert hos asus og sikkert i manualen. Enkleste måten er å laste ned bios, pakke den ut på en minnepinne, gå inn i bios til EZ-flash og oppdatere. Feilmeldingen er ikke farlig. Om det ikke fungerer og du ikke får rett ytelse, returner prosessor og kjøp en av de som er støttet eller bytt hovedkort. F.eks til et basert på Intel P45 brikkesettet. Lenke til kommentar
zECTER Skrevet 9. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2008 http://support.asus.com/cpusupport/cpusupp...I%20SE%20Deluxe Prosessoren din er ikke støttet! Om da maskinen fungerer, og går på rett hastighet (3GHz) sjekk med CPU-Z ser jeg ingen grunn til å gjøre noe. Om den ikke gjør det kan du prøve med nyeste bios. Jeg kommer ikke til å holde deg i hånda under en bios oppdatering, det er sørgelig enkelt og godt dokumentert hos asus og sikkert i manualen. Enkleste måten er å laste ned bios, pakke den ut på en minnepinne, gå inn i bios til EZ-flash og oppdatere. Feilmeldingen er ikke farlig. Om det ikke fungerer og du ikke får rett ytelse, returner prosessor og kjøp en av de som er støttet eller bytt hovedkort. F.eks til et basert på Intel P45 brikkesettet. Takk for all hjelp! Asus siden er litt treig, så jeg får ikke lastet noe ned atm. I følge cpu-z programmet du sa jeg skulle prøve, viser en CORE SPEED på: 2400MHz - noe som blir feil. Derfor får jeg vel prøve å laste ned den biosen du snakket om. Vedlagt er et printscreen av CPU-Z programmet (i tilfelle jeg skulle ha sett noe feil). Takk igjen! CPU_Z.bmp Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Bedre om du gjør om bildet til .jpg og poster på nytt, da vil det være synlig i posten. Men, typisk error, hovedkortet støtter ikke prosessorer med mer enn 266MHz bus-hastighet, din har 333. Du får derfor 266 x 9=2,4GHz i motsetning til hva du skal ha som er 333x9= 3GHz Lenke til kommentar
Asken Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 er vell mulig å overclocke FSB til 333mhz så du får riktig hastighet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå