Gå til innhold

AoC: Q6600 eller E8400 prossesor - Age of Conan


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I "spilleren" oppsettet til Hardware.no har de valgt Q9300. Q9300 er litt dyrere, men jeg hadde i alle fall byttet Q6600 med den. Skal man tenke fremover så ville jeg ha gått for en 4 kjerners, men det kommer litt ann på hvor langt frem du tenker og hvor mye penger du vil/kan bruke.

 

Ser ikke ut til å være de helt store forskjellene på E8400 og Q9300,

Q9300 / E8400 (kun markert forskjellene)

Serie: Intel Core 2 
Sokkel: LGA 775 
Frekvens: 2500 MHz / 3000 MHz
Antall kjerner: Firekjerne / Dobbeltkjerne
FSB: 1333 MHz 
Prosess: 45 nm 
L2-cache: 6144 KiB

Så det vil vel koke ned om det flere kjerner er det som teller, eller programmet liker ren Mhz bedre.

takk for tipset, det der skal eg virkelig vurdere ;)

Lenke til kommentar
I spill er det GHZ som teller , kjøpe noe annet enn dual er bare tull og sløsing med penger .ENKELT OG GREIT .

 

Kommer veldig an på hva man liker å gjøre mens man spiller da. Jeg f.eks klarer ikke å bare ha 1 applikasjon kjørende. Jeg ser ofte film/serie eller hører på musikk og surfer osv samtidig. Da kan det være greit med quadcore, men sikkert ikke stor forskjell fra dualcore.

Lenke til kommentar

Joda, hvis man som regel "multitasker" når man spiller så er det jo greit med flere kjerner, men hvis det er høy FPS og god flyt man ønsker i spillene så går man får CPU'er som ikke genererer mye varme som da kan klokkes endel, og dette blir da naturlig nok dualcore CPUer og ikke quadcore.

 

Surfe og se på film mens man kjøre AoC i windowed mode går da fint an med dualcore også.

 

Det er ikke før en skal drive på med tyngre ting samtidig at man har det bedre med quadcores, eller hvis man holder på med apps. som støtter det hele. Noe som jo kommer etterhvert, men slik som prisene er idag, så har man faktisk råd til å oppgradere CPU'en hvertfall hvert andre år slik at man da heller kjøper quad+cores når det er behov for det seinere fremfor å "gjøre seg klar" for fremtiden når det er idag man skal bruke produktet. :)

Endret av o(O)phus
Lenke til kommentar

Nå skal ikke dette være en ren spill maskin, det ble også oppgitt at den skulle brukes til film og bilde redigering. Når det kommer til spill så er det gjerne skjermkortet som er den viktigste komponenten når det kommer til fps, forutsatt at det ikke er noen flaskehalser andre steder. Kan ikke noe om hva film og bilde redigerings programmer er glad i, men jeg vil gjette på mye minne og flere kjerner.

 

Hvis man ikke overklokker så vil jeg tro at Q9300 vil være en god allsidig cpu.

Lenke til kommentar

flere kjerner er -viktig- for meg siden jeg kjører 2 skjermer. Spiller feks AoC på den ene, så film evt andre tunge ting på den andre skjermen.. Eller evt duallogging i AoC ;)

 

Crowly: i AoC, så skal visst CPU\Ram være vel så viktig som GPU. Jeg har HD 4870 og ganske grappy FPS, men er fordi jeg har liten cpu og lite ram, venter på nytt nuh ;)

Lenke til kommentar
flere kjerner er -viktig- for meg siden jeg kjører 2 skjermer. Spiller feks AoC på den ene, så film evt andre tunge ting på den andre skjermen.. Eller evt duallogging i AoC ;)

 

Crowly: i AoC, så skal visst CPU\Ram være vel så viktig som GPU. Jeg har HD 4870 og ganske grappy FPS, men er fordi jeg har liten cpu og lite ram, venter på nytt nuh ;)

 

 

AoC er MINST like avhengig av cpu som det er av gpu , det kan vel egentlig kalles dårlig optimalisering .Man kommer veldig lang i conan med en cpu med mye fart .

Du har et ATI kort ja , de har dårligere performance i conan enn Nvidia sine kort - er visst et driver problem .

 

Jeg har gjennomsnitt 70 frames i shader 3.0 1920x1200 , 16xQ AA og 16x ansio ;) - 280 gtx !

Endret av Bulletus
Lenke til kommentar
Crowly: i AoC, så skal visst CPU\Ram være vel så viktig som GPU. Jeg har HD 4870 og ganske grappy FPS, men er fordi jeg har liten cpu og lite ram, venter på nytt nuh ;)

 

Fikk du med deg denne biten " forutsatt at det ikke er noen flaskehalser andre steder" ? I ditt tilfelle så er det klart at cpu og/eller minne er en flaskehals og gjør utslag i ytelsen. Cpu og minne hjelper kun opp til ett viss punkt, etter det så vil jeg argumentere for at gpu (skjermkort) er det som utgjør resten av den ytelsen, fps, du opplever i spillet.

Hvis minne aldri er fullt, og cpu belastning aldri er over f.eks 50%, så vil det ikke hjelpe med mer "guffe" på det området, da er det bra nok ;)

Lenke til kommentar
Crowly: i AoC, så skal visst CPU\Ram være vel så viktig som GPU. Jeg har HD 4870 og ganske grappy FPS, men er fordi jeg har liten cpu og lite ram, venter på nytt nuh ;)

 

Fikk du med deg denne biten " forutsatt at det ikke er noen flaskehalser andre steder" ? I ditt tilfelle så er det klart at cpu og/eller minne er en flaskehals og gjør utslag i ytelsen. Cpu og minne hjelper kun opp til ett viss punkt, etter det så vil jeg argumentere for at gpu (skjermkort) er det som utgjør resten av den ytelsen, fps, du opplever i spillet.

Hvis minne aldri er fullt, og cpu belastning aldri er over f.eks 50%, så vil det ikke hjelpe med mer "guffe" på det området, da er det bra nok ;)

hehe jepp du har nok rett, jeg som svarte litt for fort ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...