Gå til innhold

Kjøpt nytt kamera - Generelle spørsmål

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nylig gått til innkjøp av et nytt kamera. Canon HV30.

Derfor har jeg et par generelle spørsmål om det.

1. Må jeg lade kameraet lenge første gangen?

2. Holder det med å ha en USB kontakt på pcen for å redigere? Eller må jeg ha firewire.

3. Jeg har ikke en ekstrem god pc, men grei nok. Tips til beste redigeringsprogram for Canon HV30?

På forhånd tusen takk.

Mvh

Daniel :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har et HV20, og de er nesten helt like. Batteriet skal lades til rød ladelampe nede til venstre på kameraet slutter å blinke(lyser i stedet). USB er for overføring av stillbilder. Bruk FireWire. Jeg bruker Magix Movie Edit Pro 11 Plus til redigering. Den krever min. 2GHz prossessor til redigering. Anbefalt 3GHz (HDV).

Har ikke prøvd den på HDV-redigering enda, da jeg ikke har hatt behov for HD, men overfører du i standard SD, klarer nok alle pc-er i dag å redigere DV-AVI. :)

Lenke til kommentar

FireWire-kort er ingen stor utgift. Bare velg et av de billigste. Du trenger bare FW 400, men du kan veglge et med 800 også, da det ser ut til at disse også har FW 400. Noen av disse leveres også med 6/4-pins kabel og et simpelt redigeringsprogram. Det følger også med FW-kort i enkelte redigeringsprogram du kjøper på butikken, men velg et internt kort. Ikke en boks med USB-løsning da disse blir for ustabile. Ta ut strømledningen til pc-en, skru opp sidelokket, dytt FW-kortet i et ledig PCI-spor, og alt skal virke. Trengs ikke programvare/drivere annet enn et redigeringsprogram. Du kan også bruke WMM om du overfører i DV.

Skulle tro at du kan teste kameraet mens det lader. Kabelen brukes jo også til å drive kameraet uten batteri. :)

Lenke til kommentar
HF10 har ikkje firewire-utgang ein gong, so anten USB-kabel eller minnekortlesar (kameraet tek jo opp på SD-kort). Merk at berre nokre få redigeringsprogram har støtte for AVCHD, formatet HF10 bruker. Du finn ei liste over desse på Wikipedia.

Ojda :/

Så HF10 er egentlig et veldig dumt kjøp av meg?

Lenke til kommentar

Skal du ha utbytte av egenskapene til det kameraet, bør du investere i en svært kraftig multimediapc, blueraybrenner og et redigeringsprogram som takler AVCHD. Alternativt kan kanskje redigeringsprogrammet gjøre om til mer redigeringsvennlig DV-AVI, om pc-en takler den operasjonen?

I krisetilfelle kan man sikkert koble kameraet via komponent ut, til et tv-kort eller en DVD-opptaker, og så redigere VOB. eller MPEG2-filene. Mulighetene er fortsatt mange, men HV30 hadde nok vært mer å satse på da man kan overføre opptakene i DV-AVI. :dribble:

Lenke til kommentar
Så HF10 er egentlig et veldig dumt kjøp av meg?

absolutt ikke, minnekort er fremtiden, og det kameraet er et av de aller beste kjøpene i den prisklassen, om ikke det aller beste. hvis du skal redigere hd er det tungt enten du bruker hdv eller avchd, så det går på ett og ut. hvis pc'en er for treg i dag går det an som flere

sier å laste inn filmen og redigere og lagre i dv kvalitet inntil økonomien og teknologien tilsier at en hd-klar pc kan kjøpes inn...

Lenke til kommentar
Men hvordan filmer jeg i vanlig DV kvalitet igjen da? Er det "LP" :S?

lp er nok bare "long play" dvs hd med en lav bitrate(kvalitet). så film i hd og den kvaliteten du synes er tilstrekkelig, og ta vare på originalopptakene.

i de fleste redigeringsprogram kan velge oppløsningen på det formatet som skal brukes mens du redigerer, har feks brukt imovie på mac en del, og det vil per default bruke et format som oppløsningsmessig ligger nær dv, og det tar derfor lang tid å laste inn filmen i programmet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...