Gå til innhold

Noen spørsmål angående Nikon Coolscan V LS-50

Anbefalte innlegg

Imorgen kommer det en Coolscan V LS-50 i posten til meg. Jeg har i den anledning noen spørsmål.

Jeg har lest litt om forskjellig programvare for å styre skanneren. Mange anbefaler Vuescan, mens andre sverger til Nikon sitt eget program.

Hvilken løsning liker dere som har erfaring med nikon skannere best?

En av fordelene med Vuescan er det tillater flere skanninger av samme filmrute for å minimere støy. Er det kun viktig når man skanner "tykke" fargefilmer, eller er det nyttig til sort/hvitt film også? Jeg kommer primært til å skanne T-Max 100, 400 og 3200.

Hvis noen har gode tips til å komme igang med skanning av negativer er det bare å fyre løs :)

Mvh

Francis

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grattis!

Jeg oppdaget at det var svært stor forskjell på resultatet - tydlig at noen filmer er bedre enn andre :-).

Jeg kjører stort sett prescanning på et bilde som ser ut som gjennomsnittet på filmen, og lagrer oppsettet når jeg er fornøyd.

Et par av preset'ene dekker de fleste filmene som er ok.

Tenkte jeg skulle prøve Vuescan etterhvert, men det vil vel uansett ikke få scanneren til å gå fortere.

Lenke til kommentar

Jeg har nå fått testet skanneren litt, men kun med B/W negativer. Jeg fremkalte mine første ruller med T-Max P3200 idag, og skannet et bilde for å se resultatet. Det første bildet er uten GEM kornreduksjon, det andre er skannet med GEM på 4.

Hva synes dere om resultatet?

Nikon F5

Nikkor 70-210mm

f/5.6

T-Max P3200 @ 3200 (12min i T-Max fremkaller (1+4) @ 20°C)

Nikon Coolscan V

Francis

EDIT: Skrivefeil.

post-56362-1215988561_thumb.jpg

post-56362-1215988575_thumb.jpg

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

TMax 3200 er en morsom film. Tok en rull selv en gang... innebilder om kvelden med relativt lite lys. Har ikke utstyr for fremkalling selv, og vi fremkaller ikke sort-hvitt der jeg jobber, så jeg sendte rullen til fremkalling til en underleverandør. Men denne filmen må jo presses, noe de tydeligvis ikke gjorde (ihvertfall ikke nok).

Allikevel ble det bilder, og etter en scan av papirkopiene med flatbed (Nikon Coolscan ville ikke scanne negativene da de var for svakt eksponert) og litt justering i Photoshop ble faktisk flere av bildene ganske ok, dog med mer korn enn i ditt bilde (uten GEM). Med GEM blir jo resultatet ganske imponerende med tanke på at det er en 3200 film. Det er bra selv uten GEM synes jeg. Vet at dette er et bilde skalert ned til lav oppløsning, men det er allikevel meget bra.

Skal ta en rull til snart tenkte jeg, og få en kollega til å fremkalle den for meg... på riktig måte. Da kan jeg kanskje få scannet den inn skikkelig med en Coolscan også.

Lenke til kommentar
De t-max folka dere leverer til, bør få seg en smekk på lanken (i hvertfall når det gjelder T-Max). Har levert to filmer - den ene var herpa (slapp å betale); og den andre hadde lite kontrast. De CW400 filmene som dere har fremkalt har vært helt fine.

Tom

Synd at vår underleverandør på sort-hvitt ikke holder mål. Er imidlertid sjelden vi får klager på de, så du har nok vært uheldig. Men jeg tror nok de glemte å presse 3200'en min (eller ikke engang vet at det må gjøres?).

C41 fremkaller vi dog selv, med jevnt og godt resultat, men det er kanskje ikke like vanskelig?

Lenke til kommentar
Synd at vår underleverandør på sort-hvitt ikke holder mål. Er imidlertid sjelden vi får klager på de, så du har nok vært uheldig. Men jeg tror nok de glemte å presse 3200'en min (eller ikke engang vet at det må gjøres?).

Du skal ikke se bort ifra at jeg er som er uheldig - det har skjedd før.

C41 fremkaller vi dog selv, med jevnt og godt resultat, men det er kanskje ikke like vanskelig?

Det er bra - CW400 dekker mitt s/h behov, så det går bra.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...