Gå til innhold

Hvordan høres stemmen ut i studio?


Rinox

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg synger litt i ny og ne og når jeg synger selv synes jeg stemmen er ganske fin, men når jeg hører meg selv på opptak høres stemmen mye lysere ut og annerledes enn den er når jeg synger selv. Jeg lurer på hvorfor, og er det slik i platestudioer også, eller har de noen typer spesialmikrofon der?

 

Kanskje dumt spørsmål, men prøver likevel :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Stemmen din er annerledes overalt. Det er KUN DU som hører stemmen din slik den er. Dette fordi at hode ditt forandrer klangen.

Det er sant, men for å besvare trådstartes problemstilling: Jeg har opplevd akkurat det du beskriver, nemmelig at stemmen høres teit ut på opptak. Det var med min gamle mikrofon, en billig drittmikrofon enkelt sagt.

Nå har jeg en 'stormembran kondensatormikrofon', det er akkurat slike stormembran kondensatormikrofoner de bruker for vokal i studio, og jeg har ikke opplevd stemmen min som rar og teit etter jeg begynte å bruke den.

 

Så en kort oppsummering av mitt og andres svar her: Du opplever stemmen din selv, annerledes enn alle andre, fordi stemmen klinger annerledes for deg selv. Stemmen din kan høres rar ut på opptak, kansje fordi du bruker dårlig utstyr. I platestudioer bruker de som du spør, spesielle mikrofoner, mest sannsynlig vil du bli godt fornøyd med stemmen din der.

Endret av Jnz
Lenke til kommentar
Hvilken mikrofon bruker du Jnz?

AKG Perception 200. Gir meget fin, klar og varm lyd, tross ganske rimelig pris.

 

Edit: Kan føye til at første steg mot god opptakskvalitet er ikke å skaffe en god mikrofon, men et brukbart lydkort med preamp. Alle mikrofoner låter crappy når de er koblet i et standard lydkort.

Endret av Jnz
Lenke til kommentar

Stemmen man egentlig har, er det kun andre som hører. Som før nevnt er det alle andre som hører deg slik du låter, du selv hører en filtrert utgave av det du låter som.

 

Det er klart at det med å manipulere et opptak av en stemme kan låte annerledes enn det man låter som, men det forandrer faktisk ikke stemmen. Men det er ikke slik at dyktige vokalister låter elendig uten den "rette" mikrofonen eller de rette duppedittene i studio. De låter bra uten mikrofon.

 

Den samme regelen gjelder for de- de hører seg selv annerledes enn det de høres ut for andre. Forskjellen kan blant annet være at de har hørt så mye på seg selv, at det er lettere å "lage den lyden de andre hører" enn det er for oss "hobbyvokalister".

 

Når det gjelder å få stemmen til å høres fyldigere og bedre ut, er det mulig å ta timer hos stemmepedagoger. Det gir faktisk ganske god effekt ganske fort, det vet jeg av egen erfaring.

 

Som med de fleste sider av det å utøve musikk, er det vanskelig å kjøpe seg god lyd. Den må du lage selv, godt og dyrt utstyr kan bare forbedre et allerede bra utgangspunkt.

Lenke til kommentar

Helt riktig som Castor sier, alt av gull og grønne skoger innen utstyr løser ikke problemet med en i utgangspunktet dårlig stemme. Men en litt grei mikrofon, preamp og et godt opptaksmiljø kan gjøre gleden av å synge litt større, det gjorde det for meg. Utstyret mitt har faktisk hjelpet meg masse med vokalen min, i og med at jeg har fått litt større motivasjon for å lære meg å synge, og at jeg faktisk kan høre et godt opptak av meg selv hvor jeg kan høre hva jeg gjør riktig og hva jeg gjør galt. Er man virkelig kåt på å faktisk få brukt vokalen sin i noe musikk, kan man alltids kjøre på med overdreven pitch-fix og noen fancy effekter, dermed har man en technovokal. Men husk, det kan være mye vanskeligere enn jeg får det til å høres ut her.

Lenke til kommentar

Også må man huske at det finnes mange forskjellige typer mikrofoner, og at noen passer akkurat din stemme bedre enn andre. Det finnes selvsagt noen mikrofoner som er mer all-round enn andre, men vokalisten i bandet mitt sang i 5-6 forskjellige mic-er før vi valgte den vi mente gjengav hans stemme best. For ikke å velge etter pris fikk vi ikke vite dette før etter valget, men vi valgte faktisk den billigste, lol.

 

Dog, noen stemmer passer til få mikrofoner. Også mikrofoner i mobiltelefoner kan få stemmen din til å høres helt fucka ut, og jeg opplever ofte å få høre "cheer up" i telefonen selv om jeg er veldig blid og snakker sådan.

 

Og jeg må si meg helt enig med Jnz, hvis opptaksmiljøet er godt gir du mye mer av deg selv, og det høres veldig godt, og man merker det om du går skikkelig inn for vokalen. Bare ikke bli overivrig og prøv deg på ting du ikke greier, det når du med øving, ikke med innsats.

Lenke til kommentar

Slik fungerer det:

 

 

Når jeg hører stemmen din, hører jeg den helt nøytralt, jeg hører alle frekvenser i den like godt.

Når du hører den, hører du både den stemmen som går fra munnen til ørene, men du oppfatter også den indre stemmen, altså lyden som dannes inni kroppen, og da oppfatter du egentlig mer bass/bunn enn hva andre gjør, som kun oppfatter det som kommer ut munnen din.

 

Ergo vil du høres "tynnere" "lysere" "med mindre bunn/bass" når du hører deg på opptak. Har merket meg at når vokalister skal stille inn eq på sin egen stemme, legger de alltid på mer bunn fordi da blir stemmen mer sånn som de tror den er, så må jeg inn og kutte bunnen igjenn for å gjøre stemmen slik som den faktisk er. Prøv det neste gang. Legg til mer bunn og så høres det mer ut sånn som du selv oppfatter det. Men det er ikke et triks å beholde den ekstra bunnen, da det er den "spinklere" utgaven som alle andre hører, som er din faktise stemme, og den du bør ha på opptak.

 

Uansett hvor god mikrofon du har, vil stemmen din ALLTID mangle den ekstra bunnen når du hører den på opptak. Men det er nå engang sånn du faktisk høres ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...