Gå til innhold

Bør muslim-soldater få alternativt kjøttmåltid?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei, det var en smule latterlig sagt, ja. Men slike overbevisninger kommer man ikke langt med i krig. "Å nei, har vi bare gris igjen! Og jeg som er muslim, da får jeg bare legge meg ned og dø".

 

Kjære isbit, det er snakk om muligheter, har en muslim mulighet til å overleve på tørr brød og vann,så er det ikke tillatt å spise gris. Men når det er fult krig, så spis det du får tak i.

jeg ville drukket piss dersom det var snakk om liv og død, så det er egentlig snakk om bare ren logikk.

 

I Islam er det ikke lov å påføre seg eller andre skader. Det er vel derfor driking, røyking av hasj og bruk av andre narkotika stuff forbudt.

Når du har kun gris og du ikke spiser den, da påfører du deg unnødvendig skader (kan vel evt du av sult) noe som er ulovlig.

 

 

Hemat

 

Kilde..? :hmm:

Lenke til kommentar
I dag tilbys muslimske soldater som tjenestegjør i Forsvaret, et alternativt kjøttmåltid når det er gris på menyen. Er dette riktig politikk?

 

Dere kan jo forestille dere hva som hadde skjedd dersom jeg trodde på det flygende spaghettimonsteret, og nektet å spise spaghetti. Tror dere jeg hadde fått noe annet enn tørre brødskiver? Neppe. Kokken hadde bare ledd av meg. Muslimene er riktignok noen flere enn oss som tror på spaghettimonsteret, men er det mer riktig av den grunn? Blir argumentet deres mer rasjonelt av at de er flere?

 

Det er forskjell på å respektere muslimenes rett til å tro på hva du vil, og å respektere det de tror på. Jeg kan respektere at muslimene ikke vil spise gris, men jeg trenger ikke å respektere årsaken deres - at de mener grisen er et skittent dyr. Derfor mener jeg det er latterlig at muslimer i dag tilbys noe annet til middag dersom det er gris på menyen i Forsvaret. De kan få veggis-måltidet - siden vegeterianisme faktisk ikke bygger på religiøse argumenter - men å gi dem et alternativt kjøttmåltid er å bøye seg for Islam.

 

La muslimer spise veggis-mat når det er svin på menyen!

 

dette er helt latterlig. Jeg skjønner ikke hva du vil fram for det er ingen poeng i denne tråden.

Lenke til kommentar

Sett kokt hund som eneste rett på menyen. De som ikke er villige til å bryte sine kulturelle normer for å forsvare Norge, er ikke verdige soldater.

 

Hvis noen protesterer, så er det bare å si "Jeg respekterer din rett til kulturelle normer, men jeg respekterer ikke årsaken, derfor er det latterlig om du ikke vil demonstrere din lojalitet for Norge ved å spise kokt hund til middag".

Lenke til kommentar
Nei, det var en smule latterlig sagt, ja. Men slike overbevisninger kommer man ikke langt med i krig. "Å nei, har vi bare gris igjen! Og jeg som er muslim, da får jeg bare legge meg ned og dø".

 

Kjære isbit, det er snakk om muligheter, har en muslim mulighet til å overleve på tørr brød og vann,så er det ikke tillatt å spise gris. Men når det er fult krig, så spis det du får tak i.

jeg ville drukket piss dersom det var snakk om liv og død, så det er egentlig snakk om bare ren logikk.

 

I Islam er det ikke lov å påføre seg eller andre skader. Det er vel derfor driking, røyking av hasj og bruk av andre narkotika stuff forbudt.

Når du har kun gris og du ikke spiser den, da påfører du deg unnødvendig skader (kan vel evt du av sult) noe som er ulovlig.

 

 

Hemat

 

Kilde..? :hmm:

 

 

 

Kilder for hva da?

At Muslimer ikke er motoriske drapsmenn som drikker og doper seg dagen lang?

 

La meg minne deg på hva som står i innlegg 30:

 

SVIN

De viktigste reglene er forbud mot å spise svinekjøtt og blodmat: "Forbudt (som spise) for dere er det selvdøde, blod, svinekjøtt, alt som er helliget en annen enn Gud, det som er kvalt, eller drept ved slag eller fall eller er stanget i hjel eller som er angrepet av rovdyr, med mindre dere har nådd å slakte det rituelt, samt det som er slaktet ved en hedensk offersten." ( Koranen 5.4, 6.146, 16.116)

 

ALKOHOL

Et annet problem er at mange matvarer og medisiner kan inneholde alkohol. Det er lov å ta medisiner hvis det er fare for liv og helse i henhold til prinsippet: ”Nød bryter all lov.” Alkohol i matvarer er som regel godt merket og lettere å styre unna enn f.eks det animalske fettet.

 

Så kommer unntakene Hemat snakker om:

Det er lov å ta medisiner hvis det er fare for liv og helse i henhold til prinsippet: ”Nød bryter all lov.”

Endret av analkløe
Lenke til kommentar
Kilder for hva da?

At Muslimer ikke er motoriske drapsmenn som drikker og doper seg dagen lang?

 

Kilder for påstandene dine. Deribland "I Islam er det ikke lov å påføre seg eller andre skader." eller

"Når du har kun gris og du ikke spiser den, da påfører du deg unnødvendig skader (kan vel evt du av sult) noe som er ulovlig."

 

Hva om jeg hadde vært muslim og blitt utsatt for en flyulykke der den eneste muligheten jeg hadde for å overleve var å ty til kanibalisme. Skulle jeg bli "straffet" iht min tro dersom jeg valgte å dø av sult fremfor å spise andre mennesker?

Lenke til kommentar

^

Det finnes muslimer i alle "former", akkurat som kristne. Kristne skal helst ikke ha sex før ekteskapet, men mange gjør det uansett om de tror på Gud. Akkurat som at mange muslimer ser på seg selv som troende, selv om de spiser svin eller drikker.

 

 

For å svare på problemstillingen.

Med tanke på hvor lite penger forsvaret har, kan vi heller droppe å ta de inn, enn å bruke ressurser på å tilrettelegge mer for de.

Endret av thrice
Lenke til kommentar

Sannheten er nok at de fleste muslimer ikke er mere prinsippfaste i sin religion enn andre. Men, på samme måte som det er kultur for å la seg blinde og føye av floskler som "frihet" i noen land, er det kultur for å la seg blinde av floskler som "allah's vilje" i noen muslimske land.

 

Derfor er det nok ikke så stor motvilje mot moralske "på kanten" opplegg blant muslimer som man skulle tro.

 

Untatt hvis Taliban kommer på besøk da. Da er selvfølgelig alle ekstremt rettroende, helt til Taliban drar igjen.

Endret av Rata101
Lenke til kommentar
OK! Men tilbake til at muslinger ikke doper seg... Nå etter invasjonen av Irak, har det blitt en rekke hasj plantasjer i landet, enda flere en det allerede var. Er ikke dette et tegn på at de ikke er så gode som de later som?

Så faktisk et program om knark for et par uker siden og der kom det frem at narkoproblemene var stadig økende i landene som produserte dopet også, til tross for at deres kultur/religion tradisjonelt ikke har tillat bruk. Så ja, "muslingene", som du kaller dem, er på full vei selv inn i "hurrakarrusellen".

Lenke til kommentar
I dag tilbys muslimske soldater som tjenestegjør i Forsvaret, et alternativt kjøttmåltid når det er gris på menyen. Er dette riktig politikk?

 

Dere kan jo forestille dere hva som hadde skjedd dersom jeg trodde på det flygende spaghettimonsteret, og nektet å spise spaghetti. Tror dere jeg hadde fått noe annet enn tørre brødskiver? Neppe. Kokken hadde bare ledd av meg. Muslimene er riktignok noen flere enn oss som tror på spaghettimonsteret, men er det mer riktig av den grunn? Blir argumentet deres mer rasjonelt av at de er flere?

 

Det er forskjell på å respektere muslimenes rett til å tro på hva du vil, og å respektere det de tror på. Jeg kan respektere at muslimene ikke vil spise gris, men jeg trenger ikke å respektere årsaken deres - at de mener grisen er et skittent dyr. Derfor mener jeg det er latterlig at muslimer i dag tilbys noe annet til middag dersom det er gris på menyen i Forsvaret. De kan få veggis-måltidet - siden vegeterianisme faktisk ikke bygger på religiøse argumenter - men å gi dem et alternativt kjøttmåltid er å bøye seg for Islam.

 

La muslimer spise veggis-mat når det er svin på menyen!

 

dette er helt latterlig. Jeg skjønner ikke hva du vil fram for det er ingen poeng i denne tråden.

 

Meningsfullt innlegg.

Lenke til kommentar
Sett kokt hund som eneste rett på menyen. De som ikke er villige til å bryte sine kulturelle normer for å forsvare Norge, er ikke verdige soldater.

 

Hvis noen protesterer, så er det bare å si "Jeg respekterer din rett til kulturelle normer, men jeg respekterer ikke årsaken, derfor er det latterlig om du ikke vil demonstrere din lojalitet for Norge ved å spise kokt hund til middag".

 

Ja, det er faktisk irrasjonelt å nekte å spise hund når du kan spise gris. Likevel forståelig siden vi i vår del av verden ser på hunden som menneskets beste venn. Det som ikke kan forsvares på noen måte, er å si at det er galt å slakte en hund, mens det ikke er galt å slakte en gris.

 

Men jeg er jo enig i at man ikke skal tvinge muslimer til å spise gris. Derfor kan man argumentere for at det hadde vært like greit å ikke ta folk med slike sære matvaner inn i militæret. Det ville kostnadsbesparende. På den annen side ville kanskje mange hevde på sesjon at de er muslimer, og dermed slippe, så jeg ser at det kunne blitt et problem.

 

Når det gjelder militæret, bør alle eller ingen tvinges til å tjenestegjøre. Alt annet er unødvendig urettferdig.

Endret av isbit
Lenke til kommentar
Jeg gleder meg til at analkølle skal vise at det ikke er lov til å påføre seg selv eller andre skade i Islam!!

Vell, nå var det hemat som sa at det foreligger et forbud mot bruk av vold i koranen og ikke jeg.

Jeg kommenterte kun det jeg hadde konkret å bidra med.

Men om du på død og liv ønsker en kommentar på det, så ok.

 

Napper du i løken skal du hugge av deg hånden:

Matt 5,30

"Og om din høyre hånd lokker deg til synd, så hogg den av og kast den fra deg! For det er bedre for deg å miste ett av dine lemmer, enn at hele ditt legeme kommer til helvete."

 

Balletak skal avstraffes med avhugging av hånden:

5Mos 25,11

"Når to menn kommer i slagsmål, og konen til en av dem kommer løpende for å hjelpe sin mann, og hun rekker hånden ut og griper den som slår ham, i kjønnsdelene, 12 da skal du uten skånsel hogge hånden av henne."

 

Forbanner du dine foreldre skal du henrettes:

3Mos 20,9

"Den som forbanner sin far eller sin mor, skal dø. Fordi han har forbannet sine foreldre, hviler det blodskyld på ham."

 

Prestedøtre som er puler rundt skal brennes:

3Mos 21,9

"Når en prestedatter vanhelliger seg ved å drive utukt, vanhelliger hun sin far. Hun skal brennes."

 

Homosexualitet avstraffes med døden:

3Mos 20,13

"Når en mann har omgang med en annen mann slik som en har omgang med en kvinne, har de begge gjort en avskyelig gjerning. De skal dø; det hviler blodskyld på dem."

 

Som du sikkert ser så kommer dette fra torah

Totah er sentralt for både jøder, kristne og muslimer.

Hvor vit muhammed har elliminert noen av disse slik de kristne hevder jesus gjorde, har jeg ikke noe grunnlag for å kommentere. En annen ting er at du garantert finnet motstridende "lover" siden skriftene er skrevet av forskjellige forfattere med forskjellige synspunkter.

 

Abrehamittiske religioner generelt ER svært destruktiv og voldelig, men jeg ser ingen grunn til å utrope Islam som en versting.

Gjør du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...