Gå til innhold

Bør muslim-soldater få alternativt kjøttmåltid?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er helt enig i det du sier. I en muslims øyne er jo det isbit sier er "irrasjonell overtro" faktisk 100% realitet!

 

Hva så? Likestiller du et muslimsk verdensbilde med et vitenskapelig et? Slik etisk relativisme er både farlig og irrasjonelt.

 

jeg kan ikke se noe i koranen som tilsier at spising av svin er straffbart eller synd

 

Det står at du ikke skal spise det. Hvis du kjenner Allah, så vet du hva straffen er for å bryte påbudene hans. Døden.

Lenke til kommentar
Jeg er helt enig i det du sier. I en muslims øyne er jo det isbit sier er "irrasjonell overtro" faktisk 100% realitet!

 

Hva så? Likestiller du et muslimsk verdensbilde med et vitenskapelig et? Slik etisk relativisme er både farlig og irrasjonelt.

 

 

Jeg er ikke religiøs. Jeg tror på evulusjonsteorien og vitenskapen. Men det behøver likevel ikke bety at alle er som meg. For en muslim er det å spise svin skittent og ureint. Dersom du er 100% overbevist at du kommer til å bli "straffet med døden av Allah" som du sier, så er det jo klart du ikke spiser svin. Så ja, jeg likestiller et muslimsk verdensbilde med et vitenskaplig et ettersom du må se verdensbildet fra begge synsvinkler.

Folk br få lov å tro hva de vil. Og forsvaret bør tilpasse seg etter religion og livssyn, helt klart.

Lenke til kommentar
For en muslim er det å spise svin skittent og ureint. Dersom du er 100% overbevist at du kommer til å bli "straffet med døden av Allah" som du sier, så er det jo klart du ikke spiser svin. Så ja, jeg likestiller et muslimsk verdensbilde med et vitenskaplig et ettersom du må se verdensbildet fra begge synsvinkler.

Folk br få lov å tro hva de vil. Og forsvaret bør tilpasse seg etter religion og livssyn, helt klart.

 

Det å spise svin er objektivt sett ikke mer ureint enn å spise ku. At du kan bestride dette faktum, er en gåte for meg. Problemet er de irrasjonelle overbevisningene til muslimene, og det er disse vi må bekjempe.

 

Verden eksisterer på en bestemt måte, uavhengig av hvordan vi ser den. Ingen av oss vet nøyaktig hvordan verden i virkeligheten er, men det burde være hevet over enhver tvil at dagens vitenskapelige verdensbilde er langt nærmere sannheten enn muslimenes verdensbilde som er basert på gammel overtro.

 

Hvorfor bør forsvaret tilpasse seg etter religion?

 

*Note to self: Opprett religion som kun tillater sine tilhengere å spise mat av ypperste kvalitet — helst tilberedt av en restaurant med minst én stjerne i Michelin-guiden.*

 

Mener Joney at forsvaret burde bøye seg for denne religionen også? Ser du ikke at argumentet ditt ikke henger på grep?

Lenke til kommentar

En muslim sier ikke at han/hun ikke kan spise svin til fordel for seg selv eller? Jeg nekter og tro at det alternativet er noe "bedre" enn det andre. Jeg er ganske sikker på at dersom du spurte om det, kunne du fått det samme måltidet som muslimene.

Kanskje forvaret kunne hatt et litt mer bredt mattilbud som tar mer hensyn til hvert miljø. Og hvis det da til formodning skulle komme en eller annen med et behov for én stjernes Michelinguid-mat uten at det har noe med egoisme og selvgoder å gjøre, men er helt pga sin religiøse tro, så burde vedkomende få fritak fra militæret. Det er verken vanskelig eller koster noe særlig mer å tilbrede noe alternativt fremfor svin, så jeg ser ikke helt problemet. Forsvaret er ikke til for å konvertere alle muslimer til ateister.

Endret av Joney
Lenke til kommentar
Jeg er helt enig i det du sier. I en muslims øyne er jo det isbit sier er "irrasjonell overtro" faktisk 100% realitet!

 

Hva så? Likestiller du et muslimsk verdensbilde med et vitenskapelig et? Slik etisk relativisme er både farlig og irrasjonelt.

 

hvis man fremdeles snakker om spising av svin, så ja. -Forbudet mot å spise svin er som sagt av hygeniske årsaker og kan dokumenteres vitenskaplig.

Men du vil kanskje påstå at svin er et renslig dyr?

 

jeg kan ikke se noe i koranen som tilsier at spising av svin er straffbart eller synd

 

Det står at du ikke skal spise det. Hvis du kjenner Allah, så vet du hva straffen er for å bryte påbudene hans. Døden.

javell :blush:

Du kjenner kanskje noen som har blitt henrettet i Allahs navn for å spise svin?

 

hvis du har gjort hjemmeleksen din hadde du sikkert fått med deg at allah, jehove, jhava, jaheva, amen, aten, annunaki elohim og gud "abrahamittisk sett" er samme skikkelse.

Nei, jeg kjenner ingen av disse da jeg er svært nøktern når det gjelder lds og fleinsopp...

 

SE HER:

De viktigste reglene er forbud mot å spise svinekjøtt og blodmat: "Forbudt (som spise) for dere er det selvdøde, blod, svinekjøtt, alt som er helliget en annen enn Gud, det som er kvalt, eller drept ved slag eller fall eller er stanget i hjel eller som er angrepet av rovdyr, med mindre dere har nådd å slakte det rituelt, samt det som er slaktet ved en hedensk offersten." ( Koranen 5.4, 6.146, 16.116)

 

Som dere ser er alle disse forbudene av hygeniske årsaker og ikke dratt ut av en magisk turban :D

 

Som på de fleste andre områder i religionen, er det svært varierende i hvilken grad muslimene velger å følge alle spiseforeskriftene. For noen holder det å avstå fra svin, blodmat og alkohol, mens andre praktiserer reglene fullt ut.

 

Et annet problem er at mange matvarer og medisiner kan inneholde alkohol. Det er lov å ta medisiner hvis det er fare for liv og helse i henhold til prinsippet: ”Nød bryter all lov.” Alkohol i matvarer er som regel godt merket og lettere å styre unna enn f.eks det animalske fettet.

 

Bordskikk

 

Hygiene og renhet står sentralt i Islam og det er viktig å vaske hendene både før og etter måltidet. Utstyr som brukes ved matlagingen skal også være rene. Før måltidet blir det bedt en bønn og måltidet avsluttes med en takkebønn. I noen muslimske land er det uhøflig å berøre mennesker eller mat med venstre hånd da denne brukes til vask av underlivet. I følge profeten skal man også være forsiktig med hvor mye man spiser og drikker.

 

Det er også i Jødedommen forbud mot å spise svinekjøtt. Dette bygger på regelen om at det ikke er lov å spise dyr som ikke har klover eller er drøvtyggere.

http://anette21.stud.hive.no/krl/Matregler...%B8dedommen.htm

Lenke til kommentar
Kanskje forvaret kunne hatt et litt mer bredt mattilbud som tar mer hensyn til hvert miljø. Og hvis det da til formodning skulle komme en eller annen med et behov for én stjernes Michelinguid-mat uten at det har noe med egoisme og selvgoder å gjøre, men er helt pga sin religiøse tro, så burde vedkomende få fritak fra militæret. Det er verken vanskelig eller koster noe særlig mer å tilbrede noe alternativt fremfor svin, så jeg ser ikke helt problemet. Forsvaret er ikke til for å konvertere alle muslimer til ateister.

 

Forsvaret er der ikke for å ta hensyn. Forsvaret er en autoritær organisasjon. Derfor burde tonen vært: "Spis det du får, eller la vær!"

Lenke til kommentar
Unnskyld meg, hvem sa noe om konvertering?

 

 

Det å spise svin er objektivt sett ikke mer ureint enn å spise ku. At du kan bestride dette faktum, er en gåte for meg. Problemet er de irrasjonelle overbevisningene til muslimene, og det er disse vi må bekjempe.

 

Hvis vi skal "bekjempe" visse deler av en kultur, så ville jeg nå sakt at det minner veldig om å få dem til å konvertere.

Endret av Joney
Lenke til kommentar

Det bør ikke tilrettelegges for verken muslimer, vegetarianere eller fiskehatere. Forsvaret skal ikke være noen feriekoloni med a'la carte måltider. Spis det man får servert eller sult. Blir man sulten nok går det meste ned og alt av kunstige barrierer forsvinner.

Lenke til kommentar

Fair enough. For min del synes jeg det er grunnleggende tåpelig at Forsvaret skal legge seg flat for noe som helst. Dette fører altfor fort til forskjellsbehandling, for jeg nekter å tro at de gir etter for ethvert lignende krav. Forsvaret er ikke der for å dulle med fisefine overbevisninger.

Lenke til kommentar
Hvis vi skal "bekjempe" visse deler av en kultur, så ville jeg nå sakt at det minner veldig om å få dem til å konvertere.

 

Ja visst. Det må være lov til å prøve å påvirke andre. Det er også det de prøver på. Men det må gjøres med argumentasjon, ikke vold!

Lenke til kommentar
Forsvaret er der ikke for å ta hensyn. Forsvaret er en autoritær organisasjon. Derfor burde tonen vært: "Spis det du får, eller la vær!"

 

Åja, la oss sulte de som er vegitarianere. Eller la oss tvinge muslimene til å komme med unskyldninger for å slippe militæret. La oss gi inntrykk av at alle værnepliktige i norge er størrelse A4, at alle er like.

Hva gjør du hvis du f.eks har laktose alergi og får akutte magesmerter dersom du spiser mat med laktoseinnhold. "Sorry gutten min, du er i militæret nå, du får bare lide."

 

"Sorry, ingen alternativ mat på deg! Du får bare drite i det du står for og tror på her! Enten spiser du svin, ellers kan du sulte til magekrampene tar deg. Vi er jo tross alt en autoritær organisasjon."

 

Vi er et flerkulturelt land. Og derfor er også de autoritære organisasjonene som forsvaret flerkulturelle, og bør tilpasses dette.

Endret av Joney
Lenke til kommentar

Hvorfor skal soldater får servert mat i det hele tatt? Så de ikke skal savne morra si?

 

Dette er jo å oppfordre til pingling. Send heller inn noen levende dyr en gang i blant, så kan de velge selv om de skal spise grisen eller kua. Er man først soldat, så burde man i det minste klare å ta livet av et jævla fjøsdyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...