isbit Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) I dag tilbys muslimske soldater som tjenestegjør i Forsvaret, et alternativt kjøttmåltid når det er gris på menyen. Er dette riktig politikk? Dere kan jo forestille dere hva som hadde skjedd dersom jeg trodde på det flygende spaghettimonsteret, og nektet å spise spaghetti. Tror dere jeg hadde fått noe annet enn tørre brødskiver? Neppe. Kokken hadde bare ledd av meg. Muslimene er riktignok noen flere enn oss som tror på spaghettimonsteret, men er det mer riktig av den grunn? Blir argumentet deres mer rasjonelt av at de er flere? Det er forskjell på å respektere muslimenes rett til å tro på hva du vil, og å respektere det de tror på. Jeg kan respektere at muslimene ikke vil spise gris, men jeg trenger ikke å respektere årsaken deres - at de mener grisen er et skittent dyr. Derfor mener jeg det er latterlig at muslimer i dag tilbys noe annet til middag dersom det er gris på menyen i Forsvaret. De kan få veggis-måltidet - siden vegeterianisme faktisk ikke bygger på religiøse argumenter - men å gi dem et alternativt kjøttmåltid er å bøye seg for Islam. La muslimer spise veggis-mat når det er svin på menyen! Endret 8. juli 2008 av isbit Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Kilde er alltid et pluss, slik at vi vet at du ikke bare finner på tull. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) Har du ikke tjenestegjort sammen med muslimer? Finner ingen kilder på at de får det, men jeg vet det siden jeg selv var i militæret med muslimer. Får bare vente på at en debattant kan bekrefte at det jeg skriver er sant. Endret 8. juli 2008 av isbit Lenke til kommentar
nostrum82 Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 godkristne burde vel også få en uniform som bare er lagd av ett stoff, ellers så blir det jo feil. det er jo blasfemi å blande bomull og nylon eller hva de nå enn bruker. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 hva med RSP? Der er det jaggu mye rart, hehehe Skal en føye seg etter alle slags tullete overbevisninger så får en snart hendene fulle, hva så med hinduer og storfekjøtt? Vegetarkost er godt nok etter min mening, om en ikke setter ned foten men gir lillefingern følger snart resten av hånda og vips har en pokker meg moskèer og buddhisttempler i leirene. Feltpresten er ille nok, det får jaggu greie seg. Lenke til kommentar
freke Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 De kan få veggis-måltidet Hvorfor er det greit at vegetarianere får slippe å spise svinekoteletter? Bør ikke egentlig vegetarianerene spise det samme som resten av de væpnede styrkene? Vil de ha flower-power, har man siviltjeneste, der de som ikke fikser kjøttmiddag kan vaske gamle menneskers rumper Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Mja, Forsvaret burde kanskje drite langt i alt sånt. Enten spiser du (noe av) det du får servert, ellers får du la være å spise. Er vel ingen som kan tvinge deg til å spise opp alt. Når de begynner å ta spesielle hensyn til noen, har de ikke lenger noen unnskyldning for ikke å ta hensyn til overbevisning x. Lenke til kommentar
freke Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Når de begynner å ta spesielle hensyn til noen, har de ikke lenger noen unnskyldning for ikke å ta hensyn til overbevisning x. Just my point. Så lenge man gir spesialmat til enkelte grupper, har man absolutt ikke noe grunnlag for å ikke gi spesialmat til andre grupper. Noe de tydeligvis har tatt konsekvensen av, og gir spesialmat til de som ønsker det. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Det finnes i de aller fleste tilfeller (muligens alle) muligheter for bespisning utenfor leiren, er en ikke fornøyd med det en får i messa kan en benyte seg av dette. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 Feltpresten er ille nok, det får jaggu greie seg. Det var faktisk en muslim i troppen min som reagerte på at det ikke var feltimam i leiren. Han spurte, og presten skulle "ta det opp på høyere nivå". Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Hmmm, det hadde vært morsomt å se om det ble tatt alvorlig om en forlangte en representant for sekulær humanisme... Lenke til kommentar
isbit Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) De kan få veggis-måltidet Hvorfor er det greit at vegetarianere får slippe å spise svinekoteletter? Bør ikke egentlig vegetarianerene spise det samme som resten av de væpnede styrkene? Vil de ha flower-power, har man siviltjeneste, der de som ikke fikser kjøttmiddag kan vaske gamle menneskers rumper Det er en vesentlig forskjell. Vegeterianere spiser ikke kjøtt fordi de mener at hensynet vi tar til andre mennesker ved ikke å ta livet av dem, også bør gjelde andre dyr. Muslimer har ingen ordentlig begrunnelse, annet enn irrasjonell overtro. Edit: Som en autoritær organisasjon burde kanskje ikke Forsvaret ta hensyn til veggiser heller, men la dem dimme. Samme med muslimer. Endret 8. juli 2008 av isbit Lenke til kommentar
isbit Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) Hmmm, det hadde vært morsomt å se om det ble tatt alvorlig om en forlangte en representant for sekulær humanisme... Hvorfor ikke bare en vanlig psykolog? Hvem har fått det for seg at prester er bedre skikket enn bartendere til å ta seg av soldater med problemer? Når et fly har foretatt en nødlanding i Norge, får passasjerene tilbud om debriefing med en psykolog, ikke en prest! Endret 8. juli 2008 av isbit Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Det er vel ikke psykoterapi de etterspør (selv om de sikkert kunne ha trengt en dose eller to). Lenke til kommentar
freke Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Vegeterianere spiser ikke kjøtt fordi de mener at hensynet vi tar til andre mennesker ved ikke å ta livet av dem, også bør gjelde andre dyr. Jeg håper du er klar over hvor latterlig den unnskyldningen er i militæret? I militæret, hvor man lærer å ta livet av andre mennesker? Men som sagt; så lenge forsvaret gir spesiell mat til en gruppe, gir de det tydeligvis til de gruppene som etterspør det. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 Jeg håper du er klar over hvor latterlig den unnskyldningen er i militæret? I militæret, hvor man lærer å ta livet av andre mennesker? Men som sagt; så lenge forsvaret gir spesiell mat til en gruppe, gir de det tydeligvis til de gruppene som etterspør det. Det er forskjell på å drepe i forsvar og å drepe når du ikke må. Lenke til kommentar
freke Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Hva så? Jeg snakker da ikke om passifisme her. Og så lenge disse gnagerene får spise gresset sitt, må da vel muslimene få lov til å spise hva det enn er de spiser. Lenke til kommentar
eflas Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Det er en vesentlig forskjell. Vegeterianere spiser ikke kjøtt fordi de mener at hensynet vi tar til andre mennesker ved ikke å ta livet av dem, også bør gjelde andre dyr. Muslimer har ingen ordentlig begrunnelse, annet enn irrasjonell overtro. Det finnes mange grunner til hvorfor folk er vegetarianere. Man kan jo ikke si at vegetarianernes grunn er godkjent, mens muslimenes bare er "irrasjonell overtro". Hvorfor skal irrasjonelle grunner ikke være gyldige mens rasjonelle er? Og hva er egentlig rasjonelt med det du presenterer som vegetarianernes grunn? Lenke til kommentar
Joney Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Det er en vesentlig forskjell. Vegeterianere spiser ikke kjøtt fordi de mener at hensynet vi tar til andre mennesker ved ikke å ta livet av dem, også bør gjelde andre dyr. Muslimer har ingen ordentlig begrunnelse, annet enn irrasjonell overtro. Det finnes mange grunner til hvorfor folk er vegetarianere. Man kan jo ikke si at vegetarianernes grunn er godkjent, mens muslimenes bare er "irrasjonell overtro". Hvorfor skal irrasjonelle grunner ikke være gyldige mens rasjonelle er? Og hva er egentlig rasjonelt med det du presenterer som vegetarianernes grunn? Jeg er helt enig i det du sier. I en muslims øyne er jo det isbit sier er "irrasjonell overtro" faktisk 100% realitet! Når det gjelder det monsteret ditt isbit. Så er jeg sikker på at du hadde fått noe annet å spise dersom du sa at å spise spaghetti stridet mot din religion og tro. Dessuten kan du ikke si noe sikkert ettersom dette er (og jeg kan tenke meg forblir) uprøvd. Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 (endret) De kan få veggis-måltidet Hvorfor er det greit at vegetarianere får slippe å spise svinekoteletter? Bør ikke egentlig vegetarianerene spise det samme som resten av de væpnede styrkene? Vil de ha flower-power, har man siviltjeneste, der de som ikke fikser kjøttmiddag kan vaske gamle menneskers rumper Det er en vesentlig forskjell. Vegeterianere spiser ikke kjøtt fordi de mener at hensynet vi tar til andre mennesker ved ikke å ta livet av dem, også bør gjelde andre dyr. Muslimer har ingen ordentlig begrunnelse, annet enn irrasjonell overtro. Edit: Som en autoritær organisasjon burde kanskje ikke Forsvaret ta hensyn til veggiser heller, men la dem dimme. Samme med muslimer. Der tar du feil Det står skrevet at man ikke skal spise svin fordi den er uren. Da dette ble skrevet var nemlig svin en stor smittebærer og mange ble alvorlige syke av å spise svin. Nå er det geografiske variasjoner for denne smittefaren og med tiden kan nesten si at den ikke eksisterer lengere. OT: Dette gjelder også omsjæring av nisseluen, -det er av hygeniske årsaker og har blitt praktisert lenge før muhammed og moses utropte seg selv som profeter. jeg kan ikke se noe i koranen som tilsier at spising av svin er straffbart eller synd, så jeg går ut i fra at det er en mental sperre som ligger i underbevistheten i likhet med at Nordmenn ikke spiser rotter, katter, hunder og fluer Skal vi dimme nordmenn fordi de ikke vil spise rotter Endret 9. juli 2008 av analkløe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå