Gå til innhold

Beta testere søkes


Anbefalte innlegg

Hei,

 

vi driver utvikling av et varslingssystem for servere/tjenester. Kort fortalt så legger man inn informasjon om hvilke servere/tjenester man ønsker skal overvåkes - og så kan man velge å få tilsendt e-post/sms om vårt system ser at serveren/tjenesten er utilgjenglig. Dette er veldig lurt å ha om man har en server/tjeneste kjørende - da får man jo beskjed om den er nede, og kan dermed feilsøke og rette feil med en gang.

 

Vårt system er for tiden under utvikling, og derfor søker vi beta testere som kan teste ut systemet. Alle som tester får såklart teste systemet gratis i beta-perioden. Det er for tiden ingen "hjelp" funksjon, men det skal være rimelig selvforklarende.

 

Ta kontakt med meg på PM om noen har spørsmål, eller registrer dere direkte her:

 

http://www.exec.no/dev/index.php?p=page&s=signup

 

Oppdatering: alle som hjelper til å beta teste systemet, vil få muligheten til å bruke det videre også selvsagt. Når systemet settes i bruk, vil vi også ha bruk for moderatorer og agenter som hjelper til å overvåke og vedlikehold systemet, mot belønning selvsagt. Ser også for meg muligheten til at dere kan få provisjon av salg dere genererer :)

Endret av Mez
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første jeg merket var at dere ikke validerer skjema-informasjon på serverside, kun med javascript. Et enkelt script i adressefeltet - og vips - så trengte jeg ikke å skrive telefonnr.

 

java script: document.forms[1].submit();

 

.. ellers virket konseptet utrolig kult, og tjenesten fungerte helt utmerket! :)

Endret av Jonas
Lenke til kommentar

Hei,

 

1. planen er å kunne måle svartid etterhvert, slik at man kan se om serveren svarer tregere enn vanlig f.eks

 

2. Vet at registreringsskjema er lagd veldig enkelt, gjorde det sånn for å få et enkelt et til beta bruk. Skal systemet tas i bruk, så må det selvsagt lages bedre og sikrere.

 

3. Det er kun TCP porter som funker å overvåke nå. Det kommer flere muligheter etterhvert, f.eks UDP, ping osv.

 

Takk for tilbakemeldinger :)

 

Til de som ikke har noe å teste med: finn IP-adressen til hjemmelinja og se om du finner noen tjenester som kjører der du kan overvåke, kanskje routeren din har etpar åpne porter du kan sjekke? Isåfall kan du jo finne ut oppetid på hjemmelinja di også. Systemet støtter jo muligheten til å automatisk søke gjennom IP-adresse/hostname etter tjenester som den kan sjekke :)

Endret av Mez
Lenke til kommentar

bare lurer.

er dette tenkt mot bedrifter eller privatpersoner?

det finnes en del programmer som gjør ganske akkurat det du har satt opp, som også har mulighet for SMS og mail.

 

en ting dere også kan tenke på, de fleste er ikke interessert i å bare få høre at en tjeneste er nede, de vil gjerne ha mulighet til å gjøre noe for at den kommer opp igjen også.

hjelper lite å være i spania og vite at web-serveren er nede...

 

tenker på at hvis XXXX skjer, kjør script XXXX, eller f.eks restart tjenesten.

 

ellers virker det som ett bra konsept.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding aklla.

 

Denne tjenesten er rettet mot både bedrifter og privatpersoner forsåvidt.

 

Dette er et system som er under utvikling, derfor tilbys ikke SMS per for øyeblikket, men det kommer.

 

Helt enig med deg om at om en tjeneste er nede, så burde det gjøres noe for å få den tilbake. Vanligvis f.eks. om en apache server går ned på en server, så slutter den å virke på port 80. Da må den kanskje restartes, da får brukeren melding om at tjenesten er nede og kan dermed feilsøke. Får brukeren beskjed om at hele serveren har forsvunnet, så bør han jo ta kontakt med de som hoster linjen f.eks, eller fysisk besøke serveren og se hva som er problemet. Hvis man mister helt kontakten med en server, så har man jo ikke noe mulighet til å trigge noe script eller program som fikser heller. Så det blir litt opp til brukerne å løse problemene selv, men vi vil jo også legge til rette for at systemet på sikt også kan hjelpe brukeren med ytterligere feilsøking og kanskje tilogmed løse feilene.

Lenke til kommentar

så klart, hvis man mister kontakt med serveren helt så er det ikke mye å gjøre, men hvis f.eks tjenesten apache stopper så må kunden gå inn på serveren å manuellt restarte den, det er unødvendig.

 

f.eks SCOM(tidligere MOM) har denne muligheten, den er helt genial.

 

legg også inn en delay på 2 min på ALT som blir sendt ut.

altså, programmet finner noe galt, venter 2 min, sjekker igjen, hvis feilen er der da, så send ut mail/sms.

er utrolig plagsomt når man får melding på noe som varte 1 sec eller noe slikt.

 

forresten, jeg jobber fulltid med overvåking av servere/switcher/tjenester osv...

Lenke til kommentar

Vi vurderer fortløpende nye funksjoner, så en slik funksjon som restarter tjenester kan jo tenkes kommer etterhvert. Dette krever dog noe som gjør restarten på serveren, så det krever tilgang til kundens server.

 

Kunden kan selv velge hvor fort man vil ha varsel, vår anbefaling er at man får varsel om tjenesten feiler 2 ganger på rad - da er det sannsynligvis noe mer alvorlig enn et lite lagg eller noe sånt.

 

Ta gjerne kontakt med meg om du er interessert i mer informasjon eller vil være med å forme tjenesten / systemet fremover. Kanskje vi kan bli enige om noe :)

Lenke til kommentar

gidder ikke involvere meg for mye, virker som ett bra konsept, men tviler på at det blir bra nok til å dra små bedrifter.

og det er der pengene ligger for slike bedrifter i oppstarten.

kan gjerne svare på saker hvis det er noe du lurer på men...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding igjen :)

 

Er enig med deg sånn systemet er idag, det er ikke bra nok til kritiske tjenester hos bedrifter osv.

 

Derimot, så fungerer systemet bra idag til sjekk av tjenester, åpne porter osv på hjemmelinjer og som testing mot andre servere. Alle som registrerer seg får selvsagt gratis bruk nå i beta perioden, og kan dermed sjekke linja si hjemme etter åpne porter og overvåke oppetid på linja.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da var SMS-varslingen klart. Husk at om man skal kunne benytte seg av den tjenesten, må man ha et norsk mobilnummer (8 siffer). Det blir sendt ut varsling til det nummeret man registrerte seg med, om noen ikke registrerte nummer, eller registrerte feil - ta kontakt med meg så skal jeg oppdatere kontoen din :)

 

Du må selv aktivere varsling via SMS og/eller e-mail ved å velge riktig server og deretter gå inn på tjenesten du ønsker varsling på.

 

Spørsmål eller annet i forbindelse med dette? Kontakt meg gjerne på e-post: [email protected]

Endret av Mez
Lenke til kommentar

No offence... Men hvem betaler for noe slikt?!

 

Smokeping er gratis og du kan abbonere på SMSgateway på kjappSMS.

I Smokeping kan du definere hva den skal trigge på og så sende SMS.

F.ek nedetid over X antal sekunder.

Unormale Peak

Ping over X antall ms.

 

OSV.

Monitorerer man slik sammen med munin så er man dekket!

Har laget dette for studentskipnaden her i kr.sand basert på 20 switcher. SMS sendes til personen som er ansvarlig for _DEN_ switchen.

 

Hvorfor betale for noe som er gratis?

 

 

EDIT:

"Hvis man mister helt kontakten med en server, så har man jo ikke noe mulighet til å trigge noe script eller program som fikser heller. Så det blir litt opp til brukerne å løse problemene selv, men vi vil jo også legge til rette for at systemet på sikt også kan hjelpe brukeren med ytterligere feilsøking og kanskje tilogmed løse feilene."

 

Her finnes det også muligheter for å lage triggere som kan prøve rette opp feil dersom du mister kontakt på f.eks port 80 osv. Men om du vil ha løsningen på dette så kan du heller sende meg en PM og jeg kan fakturere deg for løsninger :)

Endret av Wabby
Lenke til kommentar

Hei,

 

svarer direkte her jeg. Nei, du fornærmer vel ingen når du spør om hvem som betaler for sånt. Nå har det seg sånn at det er et åpent marked, og vi har vurdert det sånn blant f.eks våre kunder at det er et ønske om en enkel tjeneste for slik varsling.

 

Det vil nesten alltid finnes gratis-tjenester som kan løse de samme oppgavene. Jeg er helt klar over at en over gjennomsnittlig interessert bruker vil kunne sett opp løsninger for dette selv, men det er absolutt ikke alle som verken har kompetanse eller lyst til å drifte og ordne med et sånt system selv. Derfor prøver vi å utvikle en tjeneste for disse brukerne. Vi ønsker på sikt å kunne tilby et system som gir brukere både et enkelt grensesnitt og avansert funksjonalitet, dette er noe vi jobber med. Blant annet så jobber vi med å lage grafer med responstid på de forskjellige tjenestene, ping osv. Samt muligheten for å bli varslet om tjenester svarer tregere enn en viss grense osv.

 

Dette er ikke en 100% klar tjeneste, det har jeg vært ganske klar på hele veien, og her blir funksjonaliteten osv. til etterhvert som det kommer behov. Jeg setter pris på tilbakemeldinger, og tar til meg argumentetene og forslagene dine.

 

Vi kommer uansett til å jobbe videre med systemet for vår egen del og eksisterende kunder og nye kunder som kommer til, og jeg vil si at per dags dato er det helt gratis å teste og prøve seg frem med systemet, men det er ingen som tvinger deg til å bruke det om du ikke vil.

Endret av Mez
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke om dere baserer tjenestene deres på windows eller linux. Men du skjønner sikkert tanken uansett hva jeg baserer meg på.

 

Men først så vil jeg si at dere bør teste smokeping, dette kan gi deg/dere mange ideer.

 

Scenario:

En annen ting er at en lokal mysql base kan gjøre mye nytting. Du kan for eksempel bare ha en liten tabell f.eks "ProsessRunning", i denne tabellen blir prosesser tagget som stopper og svare. F.eks apache.

 

Så har du en cronjobb så sjekker denne tabellen, dersom det kommer opp en prosess der som har stoppet / ikke svarer, så kan denne restartes i cronjobben og taggen fjernes igjen.

Evt så kunne kunder sendt melding tilbake når de får sms som "kundeid maskinnavn prosess whattodo passord". Dette er en mer avansert funksjon men tenk hvor effektivt :)

 

I utgangspunktet så kan alt dette gjøres selv bare med et snev av PHP, MySQL kompetanse og Google så man kan alt gjøre det veldig billig. Men det er sant som du sier, er alltid noen som ønsker å outsource slikt.

 

Kan sikkert regge meg og se om det er andre ting jeg kommer på.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...