kesse Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Okei, jeg kom hjem fra Hellas for 2 dager siden, der tok jeg 250 bilder! Noe som er alt altfor mange når jeg skal vise til andre å se gjennom selv. Dessuten gidder jeg jo ikke å redigere halvparten av de engang. Derfor lurer jeg på om det kun er jeg som tar altfor mange bilder? Hvordan gjør dere det? I tillegg lurer jeg på hvordan dere organiserer deres bilder? Bruker dere spesielle programmer? Hvis ja, hvilke? Jeg bruker Mac, og har så langt brukt Iphoto, men det begynner å irritere meg mer og mer! Fortell hvordan du gjør det Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 av så mange bilder er antagelig mye søppel, med mindre du er en SVÆRT god fotograf, jeg starter alltid med å slette det som er søppel, først ser jeg gjennom thumbnails, og så går jeg gjennom bildene ett etter ett, tar litt tid, men da sitter man igjen med det som er verdt å ta vare på! Lenke til kommentar
carmelita Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Jeg har alle mine biler i mapper på dataen, og bruker ikke noe spesielt program til å se på de. Inne på Mine bilder har jeg mappene diverse, folk og dyr, speilrefleks, og ting som skjer. Diverse: Azuzephre Bestilling mm Blogg Hjemmesiden Huset Icons MSN Folk og Dyr: Dyr Ekser Familie & slekt Ingvild SF Liten (bilder fra jeg ble født og oppover tidene) Speilrefleks: 50 mm Diverse tull Musikkinspirert Natur Photoshoots Sport Steder Piano Ting som skjer: 2004 2005 2006 2007 2008 Hos en kompis (heter noe annet i virkeligheten da) KRIK Skolen + en hel del undermapper Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Dato-(avis)-hendelse. Eksempel: 08-05-17-tog 08-05-16-avisnavn-ungdomsklubben. Der viser selvfølgelig avisnavn at jeg tok bildene for avisen jeg jobber for. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Først går jeg grovt gjennom og sletter det som man lett ser er søppel (ute av fokus, grusom fargebalanse, eksponering man ikke kan redde osv). Så finsorterer jeg senere. Deler inn i mapper for hovedkategorier som - Hund (min største faktisk, hehe) - Natur - Portrett - Diverse Under der igjen sorterer jeg etter tid/hendelse. Dvs ååmmdd (eks. 080606). Så får jeg det i rett rekkefølge. Tror jeg skal begynne å gjøre litt som Simon Aldra, for det blir mange datoer som jeg ikke har noen måte å huske hva som ligger i mappa på. 080606 sier meg ingenting, men 080606-tur er nok bedre. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Kombiner gjerne min metode med Adobe Bridge. Med tagging og alt mulig blir det ganske lett å finne frem. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Har jeg ikke tenkt på. Har nylig fått bedre maskin, så nå har jeg muligheten til å dra ordentlige programmer uten at det tar minutter å åpne ett bilde Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) Jeg styrer absolutt alt igjennom Adobe Lightroom. 1. Importerer bildene inn i en passende katalog 2. Går igjennom bildene og luker vekk uønskede med 'Rejected' funksjonen 3. Legger et gult filter på alle som passerer første utkast 4. Går igjennom hvert bilde og justerer det i programmet eller lar det svippe innom Photoshop før det går tilbake for en siste touch i Lr. 5. Bildene som jeg er ferdig med markerer jeg med et grønt filter. PS! 250 bilder er veldig lite, spesielt over én eller to uker. Endret 8. juli 2008 av gorpium Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Jeg bruker Adobe Photoshop Lightroom til all min organisering. Det er jo nærmest håpløst holde på med mapper og slikt etterhvert som man får mange bilder, og tar man bilder i raw vil man måtte styre med diverse tilleggsprogrammer for å få vist miniatyrbilder i browser eller for å kunne bla igjennom bildene i det hele tatt. Med lightroom slipper man alt dette, man har alle bildene på et sted, alle endringer man gjør kan reverseres tilbake til utgangspunktet, man kan enkelt flytte hele biblioteket mellom maskiner og man har langt bedre oversikt og muligheter for katalogisering og sortering av bildene. Man kan laste ned en 30 dagers prøveversjon fra Adobe.com hvis man ønsker å teste det, noe jeg absolutt vil anbefale. Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) Først i en mappe kalt Canon EOS 350D, deretter "Juli 08" som beskriver måneden og året. Inne i den lages det en mappe for hver dag, noen ganger 2-3 på en dag hvis bildene ikke ble tatt på samme plass, eller ikke har noe med hverandre å gjøre... Hender jo også at det ikke blir tatt bilder... "D:\Canon EOS 350D\Juli 08\5.Juli; tittel på mappe" Tar somregel å sletter de som ble ute av fokus etc, men ikke flere enn det, så blir nok ca. 100 bilder gjennomsnittlig hver dag, trøbbel med plass har jeg ikke da jeg utvider hele tiden, har 4TB nå, og bildene tar tilsammen bare 150GB + 150GB backup.... EDIT: Jeg tar bare bilder i RAW til eget bruk, når jeg vet jeg tar et bilde på grunn av den kunstneriske delen, og ikke "minne"-delen Endret 8. juli 2008 av victoryseieren Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Jeg importerer til Lightroom i en år/måned/dag-struktur. Jeg pleier ikke å lage egne mapper for forskjellige hendelser, jeg tagger heller bildene. Deretter går jeg gjennom og fjerner de ubrukelige, for så å gi de andre en lett redigering i Lightroom, og en tyngre i PS, om jeg finner det nødvendig. Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) Jeg legger som regel bare hele minnekortet i en mappe med datonavn på en ekstern terrabyte-disk og formatterer det. Ja, eg er redd for å slette bilder. Ja, det er et helvete å finne igjen bilder som jeg ikke husker datoen på. Endret 8. juli 2008 av Kjell Arne Steinsvik Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Dette er ei ganske ofte diskutert tema. Her er eit par liknande trådar: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=916811 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=931239 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=762339 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå