Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Import av veteran

Anbefalte innlegg

Har funnet meg en veteran i sverige som jeg ønsker å importere. Prisen blir høy nok når jeg må betale moms.

Jeg ble fortalt av noen, at dersom selgeren er momsregistrert i sverige så kan han skrive av momsen slik at bilen blir billigere til meg. Kan noen forklare hvordan dette gjøres? Får han igjen momsen fra staten?

Noen som har noen gode lettfattelige sider ang import av veteran?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du med veteran mener at bilen er 30 år eller eldre, så er avgiftene følgende (fra toll.no):

Det skal betales en særavgift for klimagassen i aircondition/klimaanlegg som er montert i kjøretøyer. Normalt vil denne avgiften utgjøre 259 kroner (eks. mva) pr. kilo klimagass. Avgiften kreves opp ved fortolling.

Engangsavgiften for dette kjøretøyet blir som følger:

Avgift for egenvekt: 0,00

Avgift for motoreffekt: 0,00

Avgift for slagvolum: 0,00

Stykkavgift: 3 229,00

Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy: 3 229,00

Bruksfradrag (80%): -2 583,20

Tillegg for minstesats: 1 283,20

Vrakpantavgift: 1 300,00

Totalt   4 529,00 (dette er engangsavgiften for alle veteranbiler, uansett motor og bilstørrelse)

Når et kjøretøy blir importert, skal det betales 25% mva av tollverdien. Tollverdien er normalt lik innkjøpsprisen for kjøretøyet, samt frakt- og forsikringskostnader frem til norsk grense.

Er selgeren et firma, så er firmaet momsregistrert, da kan du få refundert den svenske momsen, men kun dersom du avtaler dette med firmaet. Er selgeren en privatperson er det lite sannsynlig at vedkommende er momsregistrert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...