bo1e Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Jeg prøver å finne ut hva som finnes av tynne klienter og hva prisen på disse er. Men finner ikke så mye. Og prisen på de jeg finner forstår jeg meg ikke helt på. Nesten ikke funnet noe som helst under 2500 kr. En vanlig stasjonær pc er jo billigere enn det. Vi lurer på å bytte ut gamle maskiner med nye, og da eventuelt tynne klienter. Men ser ikke helt poenget med det hvis de er såpass dyre. Da kan vi heller kjøpe nye arbeidsmaskiner eller bruke de gamle som tynne klienter. Noen som har noen tanker rundt dette eller kan utvide min kunnskap om tynne klienter? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Prisen er ikke hovedpoenget for en tynnklient lengre. I dag er det: - størrelse - støynivå - strømforbruk - sentral administrasjon Tynnklienter brukes for å koble bruker opp mot en sentral applikasjonsserver raskest og enklest mulig. Tynnklienten får da ofte et ikon på skrivebordet sitt som det står "TRYKK HER" på slik at man nesten ikke kan gå galt. Slik en vanlig pc er bygget i dag og slik operativsystemene er lagt opp(som regel) så åpner det seg et hav av mulige feilkilder. Plasser den rette bruker i mellom tastatur og stol og man ser fort hvorfor tynnklienter lønner seg. Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 Joda, i den riktige situasjonen så lønner det seg helt klart. Men for en liten bedrift som også må tenke på pengene i det så ser jeg ikke de store fordelene. Vi er 5 stk, og flesteparten bruker pcen til epost, internett og tekstbehandling. Ser ikke at tynnklienter gir oss så mye mer enn en større regning da Lenke til kommentar
Mr. Floppy Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Nå sier du ikke så mye om hva slags kompetanse dere har i bedriften, ei heller noe om hvor mye utstyr som allerede er på plass. Men ta en titt på f.eks. ThinStation. Da får dere en myk og rimelig overgang til tynnklienter, da dere kan resirkulere de gamle arbeidsstasjonene i stedet for å kjøpe nye klienter. Dere får da de administrative fordelene forbundet med tynnklienter og dere kan strippe maskinene for nesten alt (inkludert harddisk) slik at driftskostnadene og støynivået reduseres betraktelig. Lenke til kommentar
enden Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Det krever da heller ikke så vanvittig mye for å låse ned en win klient ganske mye dersom det er et krav at PC-en skal ha så lite funksjonalitet som mulig ut over ekstern tilkobling til en terminalserver. Jeg stusser også over valg av tynnklient dersom brukerne faktisk baserer seg på å jobbe lokalt. Hele poenget med en tynn klient er at den gjør så lite som mulig ut over å tilby et grensesnitt mot en "tykk" server hvor all funksjonalitet ligger. Det er farlig å generalisere, men et miljø som deres har ingen nytte av tynnklienter i form av kostnadsbesparelse dersom ikke infrastrukturen med terminalserver alt er på plass. Det virker jo ikke akkurat som om den er det basert på den korte beskrivelsen av brukernes arbeidsvaner i dag. Er ikke dette på plass vil det koste vesentlig mer enn anskaffelse og antakeligvis drift av fem nye arbeidsstasjoner. Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Siden det er snakk om et såpass lite antall, vil det også være mulig å bygge sine egne tynnklienter basert på *-ITX komponenter. En fullt fungerende tynnklient vil således kunne komme på ca. 1300,- eks mva og programvare. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Siden det er snakk om et såpass lite antall, vil det også være mulig å bygge sine egne tynnklienter basert på *-ITX komponenter. En fullt fungerende tynnklient vil således kunne komme på ca. 1300,- eks mva og programvare. Og montering, og oppsett og stress ved hw-feil. Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 11. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2008 Kompetansen det er meg Vi har en windows server 2003, med 5 klientlisenser. Så å kjøre remote desktop mot den fra arbeidsmaskinene går fint. Det er jo den enkleste måten å leke tynnklient. Men hvis alle skal begynne å jobbe på serveren så tenker jeg at vi må gjøre noe med den også. Hovedpoenget med å bytte til tynnklienter for oss må være å spare penger i forhold til å kjøpe vanlige pcer hvis vi skal bytte ut maskinpark. Hvis det blir dyrere så tror jeg ikke vi går for den løsningen. Da kan vi heller få samme funksjonalitet med vanlige ferdige pcer eller bygge noe selv. Lenke til kommentar
enden Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Du kan jo starte med å sjekke prisen på terminalserverlisenser, og så Office på terminalserver Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Den initsielle kostnaden ved overgang til TS er normalt høyere enn å bytte ut maskinparken, men over tid vil du se innsparing ved at du har mindre maskiner og holde oppdatert. Du vil også ha et lavere strømforbruk, og du slipper store utgifter ved utskiftning av hele maskinparken. Lenke til kommentar
enden Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Den initsielle kostnaden ved overgang til TS er normalt høyere enn å bytte ut maskinparken, men over tid vil du se innsparing ved at du har mindre maskiner og holde oppdatert. Du vil også ha et lavere strømforbruk, og du slipper store utgifter ved utskiftning av hele maskinparken. Det hadde vært gøy å se de reelle summene over tid for å sammenligne små mot store miljøer. Gevinsten er sannsynligvis vesentlig større i store miljøer, selv pr bruker. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Den initsielle kostnaden ved overgang til TS er normalt høyere enn å bytte ut maskinparken, men over tid vil du se innsparing ved at du har mindre maskiner og holde oppdatert. Du vil også ha et lavere strømforbruk, og du slipper store utgifter ved utskiftning av hele maskinparken. Det hadde vært gøy å se de reelle summene over tid for å sammenligne små mot store miljøer. Gevinsten er sannsynligvis vesentlig større i store miljøer, selv pr bruker. Jepp. Desto mindre miljøer, desto mindre sparer man. Problemet med alle slike miljøer er at de ofte vokser rimelig heftig etter første installasjon. Skal man da regne utgifter pr bruker, eller total utgift? Uansett hvordan man regner så vil det ikke kunne gi det komplett kostnadsbildet for det ene vs det andre. Lenke til kommentar
Fungus Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Ett vesentlig aspekt med tynne klienter, er jo sikkerhet. Du skal jobbe ganske mye med policies og mange fancy tricks før en stasjonær pc med xp når samme sikkerhets nivå som en tynn klient har allerede, fordi den er så begrenset. Jeg vil nok tro at til en så liten bedrift som du snakker om, så er det ikke hensiktsmessig å sette opp ett tynnklient miljø. Og selvom du bare har 5 brukere, så kan 5 samtidige brukere på 1 stk small business server skape ganske mye trøbbel. det blir jo tross alt en god del clients og apps som må installeres på en server, som allerede har server delen av jobben nå idag. Så lenge du bare har 1 stk server å leke med, så vil jo også risikoen for driftstans bli betydlige høyere med tynne klienter. Tryner servern, er hele bedriften ute av drift. men tryner server når du har desktops, så kan de nå i det minste sitte å trykke i word og excel og slikt, mens du fikser servern. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå