isbit Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Kristne hevder ofte at dersom man ikke har en religion, har man ikke noe moralsk fundament. Dette er feil. Først kan man jo slå fast at dette argumentet ikke sier noe om hvorvidt religionen de tror på er sann eller ei. Verden skylder oss heller ikke noe moralsk fundament. For det andre er det åpenbart at man kan ha et moralsk fundament også uten religion. Jeg kan for eksempel følge kardemommeloven. Dersom De 10 bud er et moralsk fundament, er i høyeste grad også kardemommeloven et moralsk fundament. Eller Norges lover for den saks skyld. For det tredje kan man spørre seg hva det moralske fundamentet til dagens kristne er. I hvert fall ikke Bibelen. Der strår det jo at de skal drepe de vantro, noe svært få gjør. Riktignok står det også at du ikke skal drepe, men hvilket moralsk fundament bruker så de kristne for å avgjøre hvilken oppfordring de skal følge? Deres delvis medfødte og delvis tillærte medfølelse, empati og samvittighet! Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Moral — fordi det lønner seg. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 Det lønner seg ikke alltid. Sett at du hadde vært på joggetur og en mosjonist foran deg mistet en tusenlapp ut av lomma. Ingen andre enn du ser det. Hva vil lønne seg? Hva gjør du? Hva er moralsk? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Hvis ingen noensinne vil oppdage det, er det kun snakk om å veie verdien av å gi vedkommende tusenlappen tilbake opp imot de tusen kronene i seg selv. Problemet er at du aldri vet om noen vil oppdage det, ergo driver du risikosport hvis du velger noe som potensielt vil kunne få negative konsekvenser for deg. Gambler du må du pent være forberedt på å tape. Lenke til kommentar
nostrum82 Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Det lønner seg ikke alltid. Sett at du hadde vært på joggetur og en mosjonist foran deg mistet en tusenlapp ut av lomma. Ingen andre enn du ser det. Hva vil lønne seg? Hva gjør du? Hva er moralsk? om du gir den tilbake så er det en mulighet for at du setter igang en kjede reaksjon. om du gir tilbake 1000-lappen så vil kanskje denne mosjonisten huske dette om noen andre skulle være uheldig miste en anne 1000-lapp. hver minste ting kan få ett enormt utslag om du er heldig/uheldig (butterfly effect, eller kaos teorien). Lenke til kommentar
isbit Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 Hvis ingen noensinne vil oppdage det, er det kun snakk om å veie verdien av å gi vedkommende tusenlappen tilbake opp imot de tusen kronene i seg selv. Problemet er at du aldri vet om noen vil oppdage det, ergo driver du risikosport hvis du velger noe som potensielt vil kunne få negative konsekvenser for deg. Gambler du må du pent være forberedt på å tape. Hvem skulle kunne oppdage det? Jeg vet jeg ville gitt den tilbake, for jeg har selv vært i situasjonen. Det var riktignok en 200-lapp, og i en bakgate i Stavanger i stedenfor i skogen, men det forandrer vel ikke stort på saken. Tror du jeg gjorde det fordi jeg overveide situasjonen og fant ut at sjansene for å bli oppdaget var for store? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Det enkleste er alltid å la være å gamble. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) Det lønner seg ikke alltid. Sett at du hadde vært på joggetur og en mosjonist foran deg mistet en tusenlapp ut av lomma. Ingen andre enn du ser det. Hva vil lønne seg? Hva gjør du? Hva er moralsk? Da jeg var yngre fant jeg nærmere tusen kroner i en konvolutt som jeg leverte til politiet så dem kunne oppsøke eieren. Gikk i nulte eller første klasse. Endret 8. juli 2008 av Myagos Lenke til kommentar
isbit Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) Det lønner seg ikke alltid. Sett at du hadde vært på joggetur og en mosjonist foran deg mistet en tusenlapp ut av lomma. Ingen andre enn du ser det. Hva vil lønne seg? Hva gjør du? Hva er moralsk? om du gir den tilbake så er det en mulighet for at du setter igang en kjede reaksjon. om du gir tilbake 1000-lappen så vil kanskje denne mosjonisten huske dette om noen andre skulle være uheldig miste en anne 1000-lapp. hver minste ting kan få ett enormt utslag om du er heldig/uheldig (butterfly effect, eller kaos teorien). Helt riktig det, men dette er bare en positiv bieffekt, det er ikke derfor jeg ville gitt 1000-lappen tilbake. Jeg kan nesten garantere at den kjedereaksjonen vedkommende ville sette i gang, aldri ville tilført meg mer enn 1000 kr. Grunnen til at jeg ville gitt den tilbake, er at jeg ville fått dårlig samvittighet av å beholde seddelen. I tillegg gir det meg en god følelse å hjelpe andre. Dette kan forklares med evolusjon og ingenting annet. Men akkurat i dette tilfellet kan det ikke bestrides at det hadde lønnet seg for meg å beholde pengene. Jeg tror forklaringen er at samvittigheten ikke har utviklet seg til å klare å skille mellom situasjoner hvor det vil lønne seg for oss å hjelpe andre, og situasjoner hvor ren og skjær egoisme er det mest lønnsomme. At jeg gir lappen tilbake er kanskje en evolusjonsmessig "feil"/mangel. Kanskje vil vi med tiden miste denne evnen, men jeg tror like gjerne det kan være sånn at den sosiale kontrakten vi har i dag bidrar til at tyver ikke har så lett for å få spredd genene sine videre. Dette er i hvert fall det jeg tror. Vet ikke hva dere tenker? Da jeg var yngre fant jeg nærmere tusen kroner i en konvolutt som jeg leverte til politiet så dem kunne oppsøke eieren. Gikk i nulte eller første klasse. Ja, det er vel dette man egentlig skal gjøre. Akkurat dét skal jeg love dere at jeg ikke ville gjort i dag, for h*n som mistet den ville uansett ikke fått den tilbake. Endret 8. juli 2008 av isbit Lenke til kommentar
nostrum82 Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 i bunn og grunn så er de bare slik du har lyst til å være da det er i din karakter. å gjøre noe annet blir bare feil for deg. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) Ja, det er vel dette man egentlig skal gjøre. Akkurat dét skal jeg love dere at jeg ikke ville gjort i dag, for h*n som mistet den ville uansett ikke fått den tilbake. Det er riktig, eiren ble aldri funnet og pengene ble beslaglagt. Det sto uansett et navn på konvolutten så det var alltid sjangse. Det var også rundt et boligområde hvor veldig mange gamle bodde, så jeg var sikker på at den tilhørte en av dem. Disse menneskene er også veldig fattige noe som hadde gitt meg enda dårligere samvittighet hvis jeg bare tok dem. Endret 8. juli 2008 av Myagos Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Verden er blitt for stor og komplisert i forhold til det livet vi har levd i millioner av år inntil forholdsvis nylig — som er det livet vi i all hovedsak er tilpasset for. Det finnes også langt mindre håndfast valuta enn penger, som samtidig er langt mer verdifull. Om den effektive verdien av en handling er verdt mer enn det 1000 kroner kan bidra med for ditt liv, så er dét det beste valget. Problemet er at vi ikke er synske. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå