Gå til innhold

Artikkel: Prosjekt SkolePC – del 1


Anbefalte innlegg

og så må vi huske på at lærerene skal kunne "administrere" disse programmene uten å trenge å vite noe om linux, uansett hvilket operativsystem som brukes.
Vet ikke helt hva du er ute etter kranglefanten, men denne oppgaven er normalt vesentlig enklere i linux.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg er ute etter at når noe ikke fungerer, så bør lærerene være i stand til å ordne dette, men sånn sett, så er de vel ikke

i stand til dette i det hele tatt.

 

men også det å bare hente frem en lagret fil kan være annerledes.

 

jeg synes i allefall at linux er en del vanskeligere enn windows, men når jeg starter opp linux, så er det archlinux, og ikke ubuntu.

Lenke til kommentar

Skoler som kjører kun MS har egne heltidsansatte til å drifte, de kalles gjerne datalærere. Oppgaven blir neppe mer krevende av å kjøre skolelinux. Når det gjelder applikasjonsnivå, så vil en slik holdning bety at alle skoler fortsatt skal kjøre DOS og tekstbasert word perfect. Skoler handler om læring, det er på tide vi innser det.

 

Skolelinux, eller en ferdig oppsatt Ubuntu boks er ikke noe vanskeligere i bruk enn XP/Vista. Dette gjelder forsåvidt Arch også, men du tenker vel på oppsett og administrering av systemet? Det er uansett ikke noen oppgave for en gjennomsnitts lærer. En person som behersker basis oppsett av linux vil finne drifting av en skolelinux-farm vesentlig mindre tidkrevende enn drifting av et datarom med XP-maskiner.

Lenke til kommentar

Syntes man ikke skal snakke så mye om administrering på Windows vs Linux. Personene som skal administrere disse enhetene må uansett få opplæring. Dersom man velger et brukervennlig system samt at man gir personene som skal bruke det opplæring burde det ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er enig i at man burde gå langt for å beholde Linux som operativsystem og tillegg kun satse på Open Source-løsninger på grunn av den store fleksibiliteten det gir. Med tanke på bruksomerådet til produktet kan jeg tenke meg at programvare har behov for kraftig tilpassning for å yte best til forskjellige læresituasjoner. Kun åpen kildekode vil kunne gi dette. I tillegg vil det være mye å spare med tanke på kostander.

Jeg kan tenke meg at dette eventuelt er et prosjekt som en del utiklere vil bidra til, men som sagt det vil kreve at de får god tid på utviklingen..

Dette vil gjøre prosjektet enda mer spesielt ved at man kan tenke litt nytt rundt software også, og få det helt skreddersydd til produktet. Man får et veldig mye mer helhetlig produkt...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 11 måneder senere...
Skoler som kjører kun MS har egne heltidsansatte til å drifte, de kalles gjerne datalærere.

datalærere er der faktisk for og undervise sjokkerende nok, men ikt-driftskonsulenter har skolene.

vil tro du ikke finner mange skoler lenger som ikke har et par fulltid på drift samt hjelpe brukerne.

 

håper han etter et år fortsatt ser innom her etter svar :p

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...