GoldenHymn90 Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) Jeg har fått virus mange ganger, og i går fikk jeg plutselig virus igjen. Det endte med at jeg tilbragte hele natten på å formatere pc-en min, og nå vil jeg helst ikke at det skal skje enda en gang. Av sikkerhetsprogrammer bruker jeg CCleaner, ZoneAlarm og AVG (og Norton SystemWorks 2005). Så det jeg lurer på er om denne kombinasjonen av sikkerhetsprogammer rett og slett ikke er nok? Er det noen sikkerhetsprogammer som er et must i tillegg til de jeg allerede har? Takker for svar Endret 11. juli 2008 av apegutt_90 Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Bare til info så er ikke CCleaner et sikkerhetsprodukt, det er et program ment for å rydde opp i maskinen din. Samme er i bunn og grunn Norton SystemWorks også. Har du sjekket at AVG og ZoneAlarm er tilstrekkelig oppdatert? Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Spørs... Windows Update er kanskje det viktigste verktøyet, samt att du for all del ikke må finne på å bruke IE6 eller lavere. Firefox eller IE7 hjelper. Så må du ikke finne på å bruke programmer slik som Limewire, der strømmer det på med virus og annet dritt... Ja, og Outlook Express er faktisk ikke egnet som e-post program. Bruk heller web mail eller Thunderbird. Husk og på å oppdatere antivirus definisjonene dine. AVG har jeg liten erfaring med, men har brukt NOD32 i mange år og ikke enda fått virus på maskinen. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Du har ikke AntiSpyware-program, og det er en av de tre viktige tingene du bør ha (Brannmur, Antivirus og antispyware). SUPERAntiSpyware og Malwarebytes' Anti-Malware er to gratis antispyware du kan vurdere. Det skal likavel nevnes at disse automatiske sikkerhetsprogrammene ikke gir en fullstendig beskyttelse. Neste gang du blir infisert, kan du følge denne guiden, så skal vi hjelpe deg med å IKKE trenge å formatere maskinen Lenke til kommentar
GoldenHymn90 Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 Bare til info så er ikke CCleaner et sikkerhetsprodukt, det er et program ment for å rydde opp i maskinen din. Samme er i bunn og grunn Norton SystemWorks også. Har du sjekket at AVG og ZoneAlarm er tilstrekkelig oppdatert? Jepp, AVG og ZoneAlarm er oppdatert og begge programmene starter samtidig som pc-en starter. Kanskje jeg fikk det til å høres ut som om jeg får virus hver bidige dag, men så mye er det ikke. Jeg får det nå og da, og jeg vet aldri hva de skyldes. Og det er ikke pga msn-virus o.l. Lenke til kommentar
GoldenHymn90 Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 Du har ikke AntiSpyware-program, og det er en av de tre viktige tingene du bør ha (Brannmur, Antivirus og antispyware). SUPERAntiSpyware og Malwarebytes' Anti-Malware er to gratis antispyware du kan vurdere. Det skal likavel nevnes at disse automatiske sikkerhetsprogrammene ikke gir en fullstendig beskyttelse. Neste gang du blir infisert, kan du følge denne guiden, så skal vi hjelpe deg med å IKKE trenge å formatere maskinen Jeg brukte Ad-Aware før i tiden, men har ikke hatt det på lenge. Så hvis det er bra nok, foretrekker jeg Ad-Aware siden jeg har hatt kjennskap med det. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) Hmm, De to jeg har satt opp er en del bedre... Men alt er bedre enn ikke noe... Endret 8. juli 2008 av r2d290 Lenke til kommentar
Bludd Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) Jeg bruker å anbefale at folk laster ned Spybot Search & Destroy og SpywareBlaster og bruker disse programmenes' immuniseringsfunksjonalitet. Ut ifra min erfaring stopper disse enkle grepene ganske mange slemme ting. Disse er for Windows. SpywareBlaster er ikke et scanne-program, men Spybot har den funksjonaliteten også. Endret 8. juli 2008 av Bludd Lenke til kommentar
GoldenHymn90 Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 Litt off-topic, men det er noe som jeg lurer på. I løpet av de siste timene har ZoneAlarm spurt om lsass.exe får tillatelse til å koble seg til nettet. Skal jeg la lsass.exe være tilkoblet internett, eller skal jeg ikke gi det tillatelse? Og hvilket program er lsass.exe forresten? Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) lsass.exe = Local Security Authentication Server Den validere inlogging inloggen av en bruker på en pc og server. Stenger ute både personer og malware som ikke skal ha tilgang. Den skal ha tillatelse. Endret 8. juli 2008 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
johome Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 (endret) Jeg er innom skumle sider hver eneste dag uten å være det minste bekymret. Har ikke hatt virus på mange år ... Det gjelder å bruke programmer fra øverste hylle .... Når de atpåtil er gratis er det jo enkelt. Antivirusprogram : AVG er brukbar , heler ikke mer. Prøv heller Avira I den siste testen til AV - Comparatives detekterte Avira 72 % av virusene , Avast 28 % , AVG 32 % Firewall : Hvis du bruker Payversjonen til Zone Alarm så er den brukbar , men heller ikke mer. Bruker du gratisversjonen så er den ikke bra i det hele tatt. I en test av Matousec for noen måneder siden fikk den strykkarakter. Bytt heller til Comodo Eller Online Armor (virker kun i XP ) Antispyware : som r2d290 anbefaler. Angående Spybot & Destroy : Hadde den for noen år siden. Har nå kvittet meg med den. Programmet har tapt seg veldig mye i løpet av de siste årene. Ifølge Spywarefri.dk som nylig har testet programmet , er den ikke oppdatert siden Juli 2007. Spyware Blaster anbefales. Endret 9. juli 2008 av johome Lenke til kommentar
Bludd Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 (endret) Antispyware : som r2d290 anbefaler. Angående Spybot & Destroy : Hadde den for noen år siden. Har nå kvittet meg med den. Programmet har tapt seg veldig mye i løpet av de siste årene. Ifølge Spywarefri.dk som nylig har testet programmet , er den ikke oppdatert siden Juli 2007. Det er 100% feil. Det er sant at det tar tid mellom oppdateringene av selve programmet, men definisjonsfilene og immuniseringsdatabasen oppdateres hver uke. Og når man snakker om djevelen; i går kom versjon 1.6 av Spybot Search & Destroy http://safer-networking.org/en/news/2008-07-08.html En ting til: hvis du liker SpywareBlaster så er det ingen grunn til å ikke bruke (og å anbefale!) immuniseringsfunksjonaliteten i Spybot også, da den inneholder mange flere innslag enn den i SpywareBlaster. En ting til: for å være virkelig beskyttet trenger du en personlig brannmur med såkalt OS firewall-egenskaper med prosesskontroll, bibliotekkontroll og anti-leak. Da kan du stoppe slemme programmer som bruker lure metoder for å omgå en ellers god personlig brannmur ved f.eks. å starte nettleseren din (som formodentlig har lov til å aksessere nettet) med parametre og annet slik at et ellers snilt program blir brukt til å gjøre slemme ting. Endret 9. juli 2008 av Bludd Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Da har du kanskje fått de svarene du er ute etter? Dersom du mener at problemet med maskinen din er løst, kan du endre emnetittelen din, ved å trykke på i førsteposten din, og velge full endring. Øverst der emnetittelen din er, skriver du: [LØST] foran emnetittelen din. Eks: [LØST] Har fått virus på maskinen Dette vil være med på å holde forumet mer oversiktlig for supporterne, samt at nye folk som får samme problemet lettere vil finne en passende tråd å se i. -Surf trygt- Lenke til kommentar
GoldenHymn90 Skrevet 10. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2008 Nettopp erstattet ZoneAlarm med COMODO nå, og dette virker som et bra program. COMODO Firewall og COMODO SafeSurf ser ut til å stenge ut hackerne godt. Lenke til kommentar
GoldenHymn90 Skrevet 10. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2008 Hvordan kan jeg se programlista på COMODO? Jeg nektet et program å koble seg til nettet når det egentlig skal kobles til nettet. Hvordan får jeg rettet på det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå