Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Øvelsekjøre på lett mc.

Anbefalte innlegg

Hvis du har kjørt 35 mil er det på tide med kjøreopplæring på en kjøreskole.

Har kjørt ca. 25 mil med en som følger etter meg. Men jeg fyller ikke 16 før februar neste år, så synes det blir litt bortkasta å starte med kjøreskole nå.

Det er lite din far kan tilføre prosessen (om han ikke er kjørelærer). Nå trenger du bare

å få pusset på de feilene du gjør og bli fortalt hva du skal gjøre i de ulike situasjonene som oppstår i trafikken.

Pappa er ikke kjørelærer nei :p Men han lærer meg ting som kontrastyring, nødbremsing etc. Men det er jo mange som er imot øvelsekjøring siden mye av det du lærer kan være vranglæring.

En lett motorsykkel går ikke trafikkmessig særlig raskt og

smidig hverken med eller uten passasjer, slik at det er greit å venne seg til raskt.

En lett mc går jo like bra som en vanlig bil, litt bedre aks, men dårligere toppfart kanskje.

Rådfør deg med din far om dine kunnskaper og siden du sikkert har kjørt en del på lukket område alene, har dere begge en følelse av nivået ditt.

Har ikke kjørt noe på lukket område ennå, men skal på en kjøreskole så jeg får prøvd 8-tall og sånn iløpe av sommeren. Mamma tok lappen på tung sykkel for noen år siden, så hu vet litt hva jeg skal igjennoom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du har kjørt 35 mil er det på tide med kjøreopplæring på en kjøreskole.

Har kjørt ca. 25 mil med en som følger etter meg. Men jeg fyller ikke 16 før februar neste år, så synes det blir litt bortkasta å starte med kjøreskole nå.

Det er lite din far kan tilføre prosessen (om han ikke er kjørelærer). Nå trenger du bare

å få pusset på de feilene du gjør og bli fortalt hva du skal gjøre i de ulike situasjonene som oppstår i trafikken.

Pappa er ikke kjørelærer nei :p Men han lærer meg ting som kontrastyring, nødbremsing etc. Men det er jo mange som er imot øvelsekjøring siden mye av det du lærer kan være vranglæring.

En lett motorsykkel går ikke trafikkmessig særlig raskt og

smidig hverken med eller uten passasjer, slik at det er greit å venne seg til raskt.

En lett mc går jo like bra som en vanlig bil, litt bedre aks, men dårligere toppfart kanskje.

Rådfør deg med din far om dine kunnskaper og siden du sikkert har kjørt en del på lukket område alene, har dere begge en følelse av nivået ditt.

Har ikke kjørt noe på lukket område ennå, men skal på en kjøreskole så jeg får prøvd 8-tall og sånn iløpe av sommeren. Mamma tok lappen på tung sykkel for noen år siden, så hu vet litt hva jeg skal igjennoom.

Hei igjen !

Jeg har med stor interesse fulgt med på tråden om oppkjøring (på 125cc) på mopedportalen.

Da ser jeg at det går igjen en del grunnleggende feil som blikkbruk, høyreregler, vikeplikt for

alt som kan krype og gå og feil bruk av fart. :ermm:

Dette er stort sett momenter som innlæres best på kjøreskole siden man sjelden har ekstra speil og

noen som har til yrke å finne ting å "klage på" bakpå. :yes:

Jeg har selv lett-lappen fra 21 år tilbake og begynner opplæring på tung sykkel neste mandag.

Da jeg tok lett-lappen hadde jeg kjørt moped siden jeg var 13 .. :innocent: så jeg hadde noen hundre mil

i bygdetrafikk å støtte meg på.

Jeg fikk likevel meg en overraskelse i at det er mye som blir påpekt på kjøreskolen selv om man har kjørt mye.

Noen runder alene på en forlatt parkeringsplass en søndag gjør mye for mestringen av motorsykkelen.

Det kommer til nytte ved trafikksitusjoner der du trenger god kontroll over sykkelen.

Både vegvesenet og ulike nettsider har beskrivelse av ulike øvelser som med fordel kan innøves.

Jeg har sett mange som mestrer scootere og mopeder godt, men faller gjennom når det blir stopp i trafikken,

flere kryss med ulik skilting, fare for barn som løper ut i veien eller på uvant underlag. :ohmy:

Slik trening kan med fordel være unnagjort før kjøreskolen tar over ansvaret.

Med to foreldre som begge kjører mc, er det sikkert enkelt å sitte å prate om situasjoner som oppstår og

trene dette etterpå. De hjelper deg selvsagt også med hva som er utfordringer i trafikken.

Lykke til videre ! :thumbup:

M.v.h.

Jan

Lenke til kommentar
Første turen min var i mars i år :p

Hei igjen !

Hadde du allerede gjennomført "trafikalt grunnkurs" i mars ?

Tok du det kanskje på skolen ?

M.v.h.

Jan

Fylte femten 21 februar, og starte på det ca. 5 dager seinere. Var ferdig når jeg tok den første turen, men hadde ikke fått den lappen da :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...