Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Øvelsekjøre på lett mc.


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har begynt å øvelsekjøre på lett mc nå. Den er registrert for to, så faren min sitter bakpå. Men sist jeg kjørte så måtte jeg kjøre i 50 i 80 sona, fordi det var en liten bakke. Tilsammen så går jeg og pappa nesten over totalvekta.

 

Så kan han kjøre vedsiden av med egen motorsykkel, istede for å sitte på med meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Jeg har begynt å øvelsekjøre på lett mc nå. Den er registrert for to, så faren min sitter bakpå. Men sist jeg kjørte så måtte jeg kjøre i 50 i 80 sona, fordi det var en liten bakke. Tilsammen så går jeg og pappa nesten over totalvekta.

 

Så kan han kjøre vedsiden av med egen motorsykkel, istede for å sitte på med meg?

hvis du fulgte med på trafikalt grunnkurs så ville du fått vite at ledsager skal sitte på dersom kjøretøyet er registrert for 2 eller mer

Lenke til kommentar
Hørte det ja. Men så også på nyhetene at det var en som skulle kjøre opp på mc. Men så gikk han og lærern over overvekta. Så de måtte kjøre på 2 sykler eller noe

 

Hei !

 

Det er i alle fall slik at trafikkstasjonene sender flere på opplæring slik at de kan ta førerprøver i

tilfeller der det er fare for overlast.

 

Dette er ikke gjennomført ennå. Kan tenke meg at det gjelder kjørelærere også.

Men om det blir slik privat, tviler jeg på. I alle fall ikke uten kursing av fedre/mødre/brødre o.s.v. :-)

 

M.v.h.

 

Jan

Lenke til kommentar
Hørte det ja. Men så også på nyhetene at det var en som skulle kjøre opp på mc. Men så gikk han og lærern over overvekta. Så de måtte kjøre på 2 sykler eller noe

 

Hei !

 

Det er i alle fall slik at trafikkstasjonene sender flere på opplæring slik at de kan ta førerprøver i

tilfeller der det er fare for overlast.

 

Dette er ikke gjennomført ennå. Kan tenke meg at det gjelder kjørelærere også.

Men om det blir slik privat, tviler jeg på. I alle fall ikke uten kursing av fedre/mødre/brødre o.s.v. :-)

 

M.v.h.

 

Jan

 

Og slik presenterer myndighetene det på nynorsk:

 

Ved øvingskjøring med motorsykkel på veg eller andre område som ikkje er avsperra, skal den som er med deg sitja på motorsykkelen og kunne instruere deg via tovegs kommunikasjonsutstyr. Har motorsykkelen som du øvingskjører med sitjeplass berre for føraren, må den som er med deg kunne instruere gjennom tovegs radiosamband eller liknande, i tillegg til å ha visuell kontakt.

 

Øvingsområdet må veljast etter kor langt du er komen i opplæringa. Du har ikkje lov til å øvingskjøre i utlandet.

 

På avsperra område eller øvingsbane er det lov å øvingskjøre når den som er med deg har visuell kontakt og kan instruere deg.

 

M.v.h.

 

Jan

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er ikke lov å kjøre lettmotorsykkel med en annen motorsykkel bak. Det er med spesialavtale du får lov til det, f.eks viss lettmotorsykkelen bare er registrert for 1.

Som f.eks husquarna WRE 125 (Hvis eg ikke tar helt feil)

Lenke til kommentar
Ok, takk for svar:) Må se få å meg sånn radio så jeg kan prate med han jeg øvelsekjører med. Han jeg kjørte med i dag lå jo på bakhjulet forann meg, uten speil osv. Men klarer meg jeg:D

 

Hei !

 

Du har nok forstått det riktig. Så lenge du kjører en lett motorsykkel som har en sitteplass (registert for en) kan du ha noen til å kjøre bak og instruere deg over toveis samband. Ellers er ikke dette et tema.

I forbindelse med oppkjøring læres det opp stadig flere "sensorer" til å kunne kjøre bak på egen motorsykkel.

 

Om det går over/under vektgrensen er helt irrelevant. Gjør du det privat gjelder de tidligere refererte reglene. Tross alt er det opp til deg å velge en person å øvelseskjøre med som oppfyller kravene. Både vekt og kompetanse.

 

Om kjøreskolene kan avvike fra dette med dispensasjon vet jeg ikke, men de passer sikkert på at deres kjøretøy har blitt klassifisert med høy nok vektgrense for kjørelærer og elev.

 

Lykke til !

 

Jan

Lenke til kommentar

Men går det ann å ha en avtale at man kan kjøre 2 mc'er? For jeg føler ikke at jeg har like mye kontroll når jeg må ha pappa bakpå. Sitter så langt frampå, og da tar det litt tid før jeg kommer til bakbremsen. Så hvis jeg må nødbremse, så kan det ta litt tid :p

Lenke til kommentar
Men går det ann å ha en avtale at man kan kjøre 2 mc'er? For jeg føler ikke at jeg har like mye kontroll når jeg må ha pappa bakpå. Sitter så langt frampå, og da tar det litt tid før jeg kommer til bakbremsen. Så hvis jeg må nødbremse, så kan det ta litt tid :p

 

Hei !

 

Jeg kan ikke tenke meg at dette er mulig ved privat øvelseskjøring.

 

Trafikkstasjonenes sensorer må på spesialkurs før de får ha førerprøve utført ved at eleven kjører foran og sensoren bak.

Kjøreskolene lar i noen tilfeller eleven kjøre alene ved langkjøringen. Dette er naturligvis på et tidspunkt da eleven anses å kunne kjøre tilstrekkelig godt på egen hånd.

 

Som jeg har pekt på flere ganger er det tillatt i de tilfeller da det ikke er mulig å sitte to personer. Dette gjelder da ikke vektbegrensningen, men manglende sitteplass og tilhørende utstyr som fothviler og stropp/bøyle for å holde seg fast.

Men på lukket bane kan du kjøre som det passer, forutsatt at din far kan holde kontakten med deg.

 

Altså løser du problemet med å kjøre og trene teknikk på bane og øvelseskjøre på vei og i øvrig trafikk med en moped. Da følger din far bak på sin motorsykkel.

 

Resten av den obligatoriske opplæringen må du likevel utføre ved en kjøreskole.

 

 

M.v.h.

 

Jan

Lenke til kommentar

Ikke lurt å tenke slik, en gang i fremtiden kommer du til å ha en person bakpå. Og hvis du da ikke er vant til det kan det gå grådig gale. Så eg anbefaler deg å heller kjøre med faren din bakpå. Syns det var forferdelig i begynnelsen eg og men ble etterhvert vant til det i og med at kjørelæreren min vegte godt over 100 kg.

Lenke til kommentar
Jeg har kjørt rundt 35 mil med han bakpå, men må jo kjøre i 50 i 80 soner osv :p

 

Hei !

 

Jeg ga mine råd ut fra at du har liten eller ingen erfaring.

 

Hvis du har kjørt 35 mil er det på tide med kjøreopplæring på en kjøreskole.

 

Det er lite din far kan tilføre prosessen (om han ikke er kjørelærer). Nå trenger du bare

å få pusset på de feilene du gjør og bli fortalt hva du skal gjøre i de ulike situasjonene som oppstår i trafikken.

 

Å lære seg å kjøre riktig dreier seg ikke om å kjøre mye, men riktig. De fleste som

stryker til førerprøven gjør det fordi de ikke kan reglene godt nok og ikke vet hvordan det skal utføres i trafikken.

Du skal gjennom en del obligatoriske timer med kjøreskolen og de fleste av disse

foregår med passasjer. En lett motorsykkel går ikke trafikkmessig særlig raskt og

smidig hverken med eller uten passasjer, slik at det er greit å venne seg til raskt.

 

De fleste kjøreskoler bruker uansett noen timer på å vurdere dine kunnskaper og evner

før du får begynne med banekjøringen og langkjøringen.

Rådfør deg med din far om dine kunnskaper og siden du sikkert har kjørt en del på lukket område alene, har dere begge en følelse av nivået ditt.

 

 

M.v.h.

 

Jan

Endret av vikingjan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...