Gå til innhold

Grundig DTR 8740 MHP - Endelig oppdatert!

Anbefalte innlegg

Din Side følger hverfall saken fortsatt. Kanksje Grundig må begynne å holde det de lover. Man kan jo håpe...

Vi har imidlertid blitt lovet mer håndfast informasjon førstkommende fredag, og til tross for alle løftebruddene hittil er det i hvert fall lov å håpe på at det nå nærmer seg en løsning for kundene av dekoderen.

Din Side: Fortsatt Grundig trøbbel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fortsatt ikke kommet noen ny software her altså?

Jeg synes fortsatt at alle dere som sitter i tråden her snakker burde dratt tilbake til forhandleren og fått tilbake pengene for lenge siden :). Støtter forbrukerrådet i denne saken.

EDIT: Det er forøvrig de dere har kjøpt varen av dere skal snakke med, ikke rikstv. Selv om en forbrukerrådetperson uttaler seg om at riks-tv har et ansvar, så kan de ikke svare for manglende funksjonalitet, Riks-TV har godkjent boksen for mottak av deres signaler, og ikke noe mer. Og dette fungerer jo.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Etter min mening kan en helt klart holde RiksTv ansvarlig, da de i stor grad kan sies å ha brukt denne funksjonaliteten i egen salgsfremmende dokumentasjon. Videre avklarer jo RiksTv selv at de er involvert i godkjenningen av softwaren til dekoderen, eller i dette tilfellet mangelen på sådan. De kan altså fremstå som "medprodusent" av produktet. Dersom det kan hevdes at de tjener på bedre funksjonalitet, er det også rimelig å anta at de skal lide tap ved en mangel. RiksTv har gjennom sin markedsføring presentert et produkt, vel vitende om at produktet ikke innehar den funksjonalitet som fremgår av dokumentasjonen. Jeg mener derfor at det ikke er urimelig å holde RiksTv solidarisk ansvarlig med Grundig i forhold til at de ikke klarer å levere det de har lovet. Funksjonaliteten er jo tross alt et samarbeid mellom RiksTv og Grundig.

Forbrukerkjøpslovens § 25. Opplysningsplikt om hindring stipulerer tydelig:

Hindres selgeren i å oppfylle kjøpet til rett tid, skal forbrukeren gis melding om hindringen og dens virkning på muligheten for å oppfylle. Får forbrukeren ikke slik melding innen rimelig tid etter at selgeren fikk eller burde ha fått kjennskap til hindringen, kan forbrukeren kreve erstattet tap som kunne ha vært unngått om han eller hun hadde fått meldingen i tide.

Jeg kan ikke si at jeg finner et A4 ark i esken, etter å ha betalt for varen, helt i tråd med §25. Jeg kan heller ikke si at mangelfull, eller mangel på sådan, informasjon gjort tilgjengelig for forbrukere heller kan sies å være i tråd med paragrafen.

Hvorvidt grunnen for at funksjonaliteten ikke er som forespeilet ligger hos Grundig eller hos RiksTv, er for forbrukeren irrelevant. Varen har en mangel, er altså ikke som avtalt eller forespeilet, og har videre ikke blitt rettet innen rimelig tid.

-Tet

Edit:tekst

Edit2: forandret litt på teksten for å fjerne uklarheter

Endret av Tetanus
Lenke til kommentar

Hvor har rikstv presentert og annonsert for denne grundigboksen og denne funksjonaliteten?

Eneste jeg kan se som har annonsert er butikkene og grundig selv.

Eneste riks-tv har gjort er å ha på et stempel som sier "godkjent for riks-tv"...

Lenke til kommentar

Når boksene først kom, ble de presentert gjennom en serie med annonser der RiksTv var annonsør. Disse var både på nettet, aviser osv. Det fremgikk av annonsene hva en trengte, herunder dekodere. Videre presenterte de funksjonaliteten til de dekoderne som var tilgjengelig på det tidspunktet. Det fremgikk klart av budskapet at dette ikke var Grundig reklamer, men heller RiksTv's egne rekrutteringskampanjer. Dessverre klarte jeg ikke å finne tilbake til noen av annonsene i farten, men det må ha vært fra månedsskiftet mars/april 2008. Det var på bakgrunn av en slik annonse, pluss overtalelse fra selger i butikk at jeg i det hele tatt kjøpte denne dekoderen.

På det materiellet som er tilgjengelig på RiksTv's egne sider, ser jeg nå at de har fjernet opplysningene om pausefunksjon. Kanskje ikke overraskende med tanke på enheten ikke har denne funksjonaliteten.

-Tet

Lenke til kommentar
På Grundig sine sider står det nå "Softwareoppdatering kommer uke 11! (DTR 8740)". Denne gangen er de iallefall litt mer spesifikke, så kanskje...

Og uke 11 begynner på mandag, 9. mars, og slutter søndag 15. mars. Vi får se. :hmm::ohmy::p:whistle::nei:

Lenke til kommentar

Det var moro. Skal tro om jeg skal plugge inn en gammal minnepenn 1MB, eller kjøpe en ny 8GB, de er jo like billige som 1MB var i forfjor...

Eller, 4GB er passe, det er i følge Grundig maks som støttes, og det tilsvarer ca 1,5 timer tidsbuffer.

Her er en splitter ny bruksanvisning som Grundig har lagt ut for pausefunksjonen. Praktisk info er også oppdatert. Begge finnes her.

Også interessant at de anbefaler at dekoderen står i standby. Så den prater altså med nettet og er mottakelig for software når den er i standby? Eller betyr det at den skal oppdage at det er kommet ny oppdatering når man skrur den på, og da setter den i gang med nedlastingen? Men hvis den står på døgnet rundt som min ofte gjør, så ser den ikke oppdateringen før man skrur av og på, eller velger å sjekke for ny software via menyene?

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Tror nok det er det siste de mener. Den sjekker visst for ny firmware hver gang man skrur den på, og har man den aldri av, vil man aldri få beskjed. Med mindre man går og søker selv. Tror nok neppe at den oppdaterer seg selv i løpet av natta.

Lenke til kommentar

Vi får se i morgen, hvis nedlastingen starter i det man skrur på er det sikkert lurt å skru på i god tid, i tilfelle den blir stående med lyseblå skjerm og en snurrende klokke mens den laster, får man neppe sett TV før nedlastinga er over....

Men, dette fra Grundigs praktiske info tyder på at den kanskje laster ned mens boksen sover:

Denne mottakeren har noen funksjoner som krever en programvare/software oppgradering før de blir aktive. Ny programvare lastes automatisk ned i din mottaker via antennenom natten. Sett mottakeren i stand-by, når den ikke brukes såvil oppdateringene skje automatisk.
Lenke til kommentar

Joho! Nå skjer det noe!

Jeg skrudde av TV og dekoder for et kvarter siden. Det er mørkt i rommet bortsett fra PC-en. Plutselig ble blikket trukket mot dekoderen, fordi den lyste så grønt. Det som lyste opp var bokstavene LOAD på displayet. Nå lyser bare et segment av et av tegnene på displayet om gangen, og de beveger seg rundt i en slags sirkelbevegelse.

PS:

Jeg klarte ikke dy meg for å skru på TV og boks:

post-140319-1236738232_thumb.jpg

Etter at den hadde kommet til 100% skjedde det så mye rart - svart skjerm, null lys på fronten av dekoderen - at jeg trodde at nå hadde boksen daua. Men til slutt endte jeg med dette:

post-140319-1236738402_thumb.jpg

Skrudde av boksen og satt i penn, skrudde på:

post-140319-1236738486_thumb.jpg

post-140319-1236738521_thumb.jpg

Filler'n, får vel kjøpe ny highspeed-penn, for her hakker både bilde og lyd. Penna jeg prøvde var en 4GB Sandisk Cruzer som ser sånn ut.

PPS: Penna spiller Tone Damli Aaberge glatt og fint, men blir helt spastisk av Lady Gaga. :rofl:

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Hællæ!

Søkte etter ny programvare kl 2345 tirsdag, intet funnet. Glante litt på filmen på NRK1, men slo av boksen ca 0015. Da begynte det å skje ting i displayet. Valgte å ikke slå på boksen igjen sånn at den kunne laste ned i fred.

Under nedlasting vekslet ett av segmentene i displayet mellom å stå i loddrett og vannrett stilling. Etter ca 20 minutter "presenterte" boksen seg ved at det stod "8740" i displayet, deretter ordet "tESt", og alle indikatorlampene under displayet lyste. På TV'n kom Grundigs splash-screen opp en stund, så gikk alt i svart, inklusive displayet. Etter nye 5 minutter vistes klokka i displayet, og jeg slo på boksen...

På skjermen kom det melding om at mottakeren var blitt oppgradert med ny programvare, og at OK skulle trykkes for liste med nye funksjoner.

Totalt gikk det innpå 30 minutter før det hele var klart (kl 0042).

Softwareversjonen er nå 1131. Om det er endringer i MHP-versjon og Applikasjonsversjon veit jeg ikke (MHP-versjon: MHP 1.1.2 v2817_2, Testrom: DVB MHP v1.0.2.b og Applikasjonversjon: 1.4.2.35_37883).

En nyhet: Nettverksfunksjonen er aktivert! Ser på loggen i min router at den tildelte boksen ip-adresse ca 10 minutter ute i oppgraderinga (har hatt nettverkskabel tilkobla i lenger tid...). Men får ikke testa dette ennå, da det ser ut til at den digitale tekst-tv'n ikke er aktiv denne natta. (Eller så har oppgraderinga ødelagt denne funksjonen. Tajm vill sjåvv.) Skal bli spennende å se hvordan MHP nå vil funke på det danske bakkenettet (DR og TV2 DK), helt til MHP blir gravlagt i Danmark, slik det allerede har skjedd i Sverige.

Så til det alle venter på: Time-shift. Satte inn en 4 GB minnepenn i USB-porten (fomlete å få til på baksiden i et oppsett spekka med mye rart!). Fikk spørsmål på skjermen om jeg ønsket å bruke denne minnepennen til time-shift, samt advarsel om at alt kom til å bli sletta osv. Trykket på "ja", og "Forbereder minnepenn. Vennligst vent" dukket opp. Venta et drøyt minutt, og så var det klart. Trykket pause, og lyden forsvant og bildet ble svart et øyeblikk, så kom det opp et stillbilde fra der sendinga var da jeg trykket på pauseknappen. Resten står beskrevet i bruksanvisninga som Svinks linker til i innlegg #93. Så vidt jeg kan se funker pausefunksjonen slik som forventa.

EPG: Nytt er at lyden ikke stoppes når EPG-knappen trykkes inn. Dersom man skal bla til EPG for en annen kanal, blir denne kanalens lydspor sendt til høyttalerne. Kan i farta ikke se andre endringer i EPG'en.

Enda en nyhet: Kanallista kommer opp på skjermen når man trykker OK. Tidligere måtte man trykke TV/Radio-knappen for å få til dette. Bra, særlig for oss som bruker f.eks. en Logitech Harmony One.

Tekst-TV: De fargede (rød, grønn, gull, blå) knappene skal kunne brukes til å navigere i tekst-tv. Dette tror jeg ikke funker helt. Opplevde bl.a. at den digitale (MHP) "tekst-tv'n" ble (forsøkt) aktivert i bakgrunnen da jeg trykket blå knapp med den "gammeldagse" tekst-tv innkobla. Kan ikke se at det er blitt mulig å bla i undersider. Det er heller ikke ordnet på problemet med at det ikke er mulig å hoppe over ikke-aktive teks-tv-sider med CH +/- knappen, men der kommer navigeringsknappene (de fargede...) inn. NOT! Funker på samme måte som CH +/-, men der hvor det er kodet FLOF-linker (f.eks. NRK-tekst, side 302) hoppes det til side 800 ved trykk på rød eller grønn knapp. Ikke bra, dette! Her må det en retting til, særlig dette med å kunne bla i undersider. Forbildet bør være tekst-TV'n som er innebygget i Force's satelittmottakere. Og kära nån; nå er det ikke mulig å se tekst-tv'n på kanaler man ikke har abonnement på. Det var da mulig før, eller...? Smålig!

Bildet: En betydelig bedring. Endelig slipper vi å se interlace-/deinterlace-artifakter når 1080i kjøres som oppløsning (spesielt var dette ille på kanallogo og (fastbrente) undertekster). Men kan ikke si at bildet er like knivskarpt og levende som det er når jeg ser SD-sendinger på Vantage HD7100S-satelittmottaker i samme oppløsning. Har ikke testa om boksen starter opp i 1080i uansett hvilken oppløsning som var valgt før den ble satt i stand-by.

Andre ting: Signalindikatorene (signalstyrke og -kvalitet) oppfører seg litt annerledes enn før oppgraderinga. Svakere signaler bruker noen sekunder på å klatre opp mot 100% på kvalitetsindikatoren. Dette kan kanskje tyde på at mottakeren bruke lenger tid på å låse seg til et signal av svakere styrke. Hos meg gjelder det svenskenes mux 3 og 4. Dette vises ved at det tar tid (mange sekunder) før tekst-symbolet vises på infobjelken for kanalene som ligger i disse to muxene. Jeg har uansett ikke ikke bilde på disse kanalene, da samtlige er koda i Viaccess. For folk med ikke helt godt mottak av de norske muxene, kan dette føre til at det tar lenger tid før det er bilde på skjermen. Sjekk dette dere som har et noe svakt signal og kom med rapport her!

Menyer og EPG flimrer/blinker til av og til. Skader ikke noe, så vidt jeg kan se, men jeg skvatt til da jeg så dette første gangen.

Under oppgraderinga har tydeligvis mottakeren søkt inn kanalene på nytt. Jeg hadde liggende både danske og tyske kanaler i kanallista (etter "høyttrykksvær"). Disse er nå vekk. Men favorittlista er det ikke kødda med (bortsett fra de nevnte danske og tyske kanalene).

Lykke til med oppgraderinga! Og Grundig/RiksTV: Ikke bruk så fordømt lang tid på å rette de feilene som gjenstår.

Mvh

Brumlebass :cool:

Edit: Tyrkleifer...

Endret av brumlebass1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...