Deviator Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Etter hva jeg forstår så er Redhat Enterprise 5 et opensource prosjekt og man betaler for oppdateringer og support og ikke selve os'et. Stemmer dette ? Kan jeg laste ned denne distroen og installere den hvor som helst uten følger ? Hvis ja, hvorfor finnes ikke denne distroen da på RH sine sider for nedlasting uten å måtte betale ? Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Eller gjøre det mye enklere å laste ned Centos http://www.centos.org/, som er 100% kompatibelt med samme RHEL versjon. Lenke til kommentar
Deviator Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 Eller gjøre det mye enklere å laste ned Centos http://www.centos.org/, som er 100% kompatibelt med samme RHEL versjon. Jeg skjønner du vil hjelpe men det var overhodet ikke svar på mitt spørsmål Men takk for svar Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) Jo egentlig var det svar, hvis selve RHEL os'et var gratis, så kunne du lovlig hente det ned og bruke Centos sine oppdateringer - du får ikke RHEL lovlig uten "abonnement". Endret 8. juli 2008 av PerUlv2 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 RHEL er ikke gratis. CentOS er. Lenke til kommentar
Deviator Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 Takk for svar folkens Er litt forvirret for jeg tenker normalt på Linux som gratis. Og når de i tilegg overalt omtaler at du betaler for subscriptions og support så blir jeg enda mere forvirret. Så tanken på om jeg kunne da en distro fra en venn eller laste den ned fra internett fikk jeg aldri svar på via rh nettsidene. Fra rh sine faq sider. When you buy proprietary software, you pay an upfront license fee and then pay for maintenance every year. When you purchase a Red Hat subscription, you are buying open source software and therefore not paying a license fee, but you pay for the total subscription—including updates, services and support you need for the year 6. If I don't renew, can I continue to use the software? Yes, under the General Public License (GP), you may use the software and maintain your own custom version of Linux. However, you will not have access to: Technical support from Red Hat. Security or software updates via Red Hat Network. You will have to find updates from alternative resources that provide reliable, secure downloads. Support from certified hardware suppliers or software vendors like Oracle for applications running on an expired Red Hat Enterprise Linux subscription. Coverage from the Red Hat Open Source Assurance program, featuring an Intellectual Property Warranty for Red Hat Enterprise Linux customers. Red Hat designed the program to protect customers using open source solutions. Please note that when your subscription expires you will still be bound by the terms and conditions of the End User License Agreement and will have to remove all copies of Red Hat Network Code. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) Etter hva jeg forstår så er Redhat Enterprise 5 et opensource prosjekt og man betaler for oppdateringer og support og ikke selve os'et. Stemmer dette ? Kan jeg laste ned denne distroen og installere den hvor som helst uten følger ? Hvis ja, hvorfor finnes ikke denne distroen da på RH sine sider for nedlasting uten å måtte betale ? Du kan fritt laste ned kildekoden til RHEL5, men du må betale vist du vil ha binærpakkane. Dette er fult lovleg ifølge gpl, og det er fleire andre som gjør det samme. T.d. så er binærpakken(fra utviklaren) for xchat på windows "tryware" menst kildekoden er gratis. Det gjør også butikker som linuxbutikken i stand til å selge cd/dvder med linux distrubisjoner som i utgangspunktet er gratis. Edit: RH trenger ikkje å ha ein link til kildekoden på sida si, det er nokk at dei gir den ut ved forespørsel. Endret 8. juli 2008 av Mr.Elendig Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) Sakens kjerne er vel merkevarenavn med logoer etc? Selv om programvaren er GPL-lisensiert, er allikevel Red Hat-navnet en beskyttet merkevare som ikke kan brukes uten Red Hat sin tillatelse, derimot står man fritt til å fjerne Red Hat navnet/logoer for deretter å videredistribuere produktet i tråd med GPL-lisensen, og det er jo nettopp det Cent OS gjør. EDIT: @Mr.Elendig: Meg bekjent gjør ikke GPL noen forskjell på binær-filer og kildekode, utover kravet om at enhver innehaver av en gyldig lisens skal ha tilgang til kildekode for eventuelle binærfiler. Altså har det ingenting å si om det er kildekoden eller binærfilene man laster ned, begge deler er en del av produktet og krever gyldig lisens. Endret 8. juli 2008 av PHPdude Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Så svar på trådstarters spørsmål er og blir fremdeles: nei - man kan ikke laste ned OS'et og installere det. Lenke til kommentar
Deviator Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 Takk for alle svar folkens. Greia var egentlig at jeg ville sette opp et system med RHEL og eventuel begynne å betale for for support og tilgang til Redhat nettverket når den tid kom. Jeg har tidligere benytter RHEL distroer fra arbeidsgiver og viste at man da kunne installere de og selv velge om man ville ha tilgan til support etc. Så jeg trodde man kunne finne imager for nedlasting og så velge å betale, men den gang ei. Når jeg begynte å lese meg til det så ble jeg ytterligere forvirret. Jeg tok turen innom Linuxguiden etter tips fra Perulv her og fant ut at CentOS var omtrent eksakt lik som REHL, så nå forsøker jeg det i første omgang så får jeg heller gjøre jobben omigjen senere hvis jeg har behov for RHEL. Cheers Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Centos og RHEL med samme versjonsnummer er 100% kompatibelt - eneste forskjell er at i Centos er Redhat logo og andre "copyrighted trademarks" fjernet. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 RHEL er open source, men Red Hat tar seg betalt for merkevaren, branding, logoer osv. Det har de full rett til å gjøre. CentOS er et prosjekt som tar kildekoden til RHEL, og stripper bort alt av branding. Ellers er de 100% binærkompatible. Når du normalt sett tenker på linux som gratis, så er dette egentlig feil. På engelsk heter det "free", og det kan bety fri, eller gratis. Linux er alltid fritt, og som følge av det, som regel gratis også, men ikke alltid. Lisensen tillater kommersiell bruk, og hvis du ser etter litt, oppdager du fort at linux (og fri programvare forøvrig) har blitt big business. Lenke til kommentar
Smif Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Free software is a matter of liberty, not price. To understand the concept, you should think of free as in free speech, not as in free beer Fra definisjonen av GNU/Linux Lenke til kommentar
comicz Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Kan legge til at CentOS er velkjent som RHEL-erstatter, og også brukes av firmaer etc som sådan. Eksempelvis setter vi opp CentOS når vi bedriver utvikling av RH-kompatible løsningen på jobb (mange kunder kjører jo gjerne RHEL), og jeg har selv satt opp utviklingsmiljøer for kunder basert på CentOS der den endelige løsningen baseres på RHEL (selv om det ser ut til at vi etter hvert kommer til å sette opp maskinene vi idriftssetter løsningen på under første testfase med RHEL i stedet for CentOS, slik at vi evt. kan identifisere forskjeller og er sikre på at alt er likt - kostnaden er uansett ikke noe å snakke om i denne sammenheng). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå