Gå til innhold

Sniktitt: Diablo III (PC)

Anbefalte innlegg

Diablo 1 og 2 var mine stepping stones inn i RPG sjangeren. så må si meg enig i journalisten og ett par andre her. De er nok RPG av den GODE gamle skolen. men det er kun min mening. Så flame iveg så mye dere vil. De er og forblir old school rpg i mine øyne.

tåpelig diskusjon forresten. biter meg sjøl litt i foten nå men minner ikke dette dere om "sandkasse" krangling ala: pappaen min er sterkere enn din!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"Diablo III ser ut som et skikkelig rollespill av den gode gamle skolen."

Lo litt av denne også. Har "journalisten" noengang spilt skikkelige rollespill? Diablo er ikke mye mer rollespill enn Doom 3. At du har inventory, quests og stats er ikke nok til å gjøre et actionspill til "et skikkelig rollespill av den gode gamle skolen" akkurat.

Jeg skal kanskje strekke meg til at det burde stått "actionrollespill" av den gode gamle skolen, men det jeg mener med utsagnet er at det er "gammeldags" i form av bruken av synsvinkel, fortellerteknikk (ikke mellomsekvenser, men tekst), stort fokus på tallmessige variabler og grensesnitt tilpasset PC.

Hvis det gjør meg til en historieløs idiot"journalist" med stor kjeft, så, javel. Poenget mitt er at vi må sammenligne med hvordan rollespillene var før konsollutvikling begynte å prege dem (Baldurs Gate, Diablo I & II, NWN, Icewind Dale osv.)

Jeg "elsker" hvordan enkelte hopper til barnslige konklusjoner etter å ha lest mine innlegg i diagonal og henger seg gledelig på mongotoget. Les igjen. Jeg har ikke kalt noen for historieløs idiot med stor kjeft. Jeg sa at hvis noen kommer her og påstår at WoW er et skikkelig old-school RPG, og at Quake Wars er et skikkelig RTS så vil han fremstille seg som det.

Det var selvsagt ikke rettet mot deg. Heller ikke til apollox som aldri kom med slike påstander. Jeg satt bare det litt på spissen og tok ekstreme eksempler, bare for å illustrere mine tanker.

Sånn ja... Vel, jeg vil heller påstå at et spill som f.e. NWN2 hører mer til den kategorien som du beskriver når tall og statistikk skal trekkes fram i denne sammenhengen. Nå innrømmer jeg gjerne at jeg vet fint lite om D3, men hvis det er i nærheten som D1 og 2 så er tall&statistikk-delen svært begrenset og ikke særlig dyp.

Når det gjelder fortellerteknikken og questsystemet skal jeg også påstå det samme. Det er sjeldent spørsmål om valg avhengig av din karakters personlighet, det er heller snakk om straite oppgaver som som oftest går ut på å drepe den og den bossen. Kommer de med noe nytt på den fronten med D3 er det selvsagt bare positivt.

Det er ikke "jeg" som definerer hva som er old-school, det er historien. Du får gjerne skrive at WoW også er et skikkelig old-school RPG, og at Quake Wars er et skikkelig RTS fordi du kan bygge turrets men alt du vil oppnå er å fremstille deg som en historieløs idiot med stor kjeft.

Akkurat det du klarte nå!

Hvordan er jeg historieløs? Forklar meg gjerne.

Lenke til kommentar
Personlig vil jeg si diablo serien er hva som definerer hack and slash rpg, men det er muligens bare meg.

Og det har du helt rett i. Såvidt jeg vet var Diablo første spill i den sjangeren og alt annet som kom i samme gate var kalt for Diablo-like eller Diablo-clone.

Titan Quest f.e. føles nesten som en grafisk modifisert versjon av Diablo 2.

Lenke til kommentar

"Diablo III ser ut som et skikkelig rollespill av den gode gamle skolen."

Dette er jo ikke noe å diskutere en gang, Diablo III er LANGT ifra skikkelig rollespill av den gamle skole. Det er det dummeste jeg har hørt. Det er det samme som å si at God of War er et skikkelig rollespill av gammel skole. Bare tull.

Diablo 3 kommer til å bli et skikkelig bra action eventyr, spillet blir polert og laget med fine farger som alle barn og voksene kommer til å like. De lager D3 slik at det appelerer til så mange så mulig, ala World of Warcraft. Det ser faktisk ut til å bli en god blanding mellom nettopp WoW og God of War.

Uansett jeg liker både GoW og WoW så jeg gleder meg til Diablo 3, selv om jeg hadde håpet på en litt annen rettning, ikke så jævlig kommersielt som det ser ut til å bli.

Lenke til kommentar

Ah, takk!

Jeg mente ikke å være spydig verken mot journalisten eller apollox, men hvis man holder et foredrag på en stor RPG-messe og kommer med den uheldige setningen der blir man antageligvis lynsjet av en stor gjeng med sinte kvisete nerder :D

mvh

Gammel RPG-nerd med få kviser

Lenke til kommentar
Avean, hvordan vet du at det er bedre? Du har jo ikke spilt Diablo 3 engang...

Nei men jeg har sett gameplay klipp. Hellgate foregår i ekte full 3D mens Diablo 3 spilles i top down view med point and click mens hellgate har ekte sanntidskamper.

...er du seriøs? Jeg antar at du enten ikke har spilt Diablo før eller tenkte deg ikke om før du skrev dette.

Edit: jeg var nok litt for krass, men visse har inne har av og til noen meningsløse innlegg som er langt over streken som det ikke er noen hensikt å skape diskusjon ut av.

Endret av Pestilence
Lenke til kommentar
Ah, takk!

Jeg mente ikke å være spydig verken mot journalisten eller apollox, men hvis man holder et foredrag på en stor RPG-messe og kommer med den uheldige setningen der blir man antageligvis lynsjet av en stor gjeng med sinte kvisete nerder :D

mvh

Gammel RPG-nerd med få kviser

Ja, jeg er litt enig, diablo er fett det, men noen gammeldags RPG er det ikke, jeg ville ikke engang kalle det en RPG, action-RPG kanskje men noen tradisjonell RPG er det ikke.

AtW

Lenke til kommentar

Gleder meg til Diablo III jeg, uansett hva folk syns om hellgate, om journalistene, om hvilken type 3D som er brukt, eller om historiekunnskapene til folk!

Diablo 1 og 2 var konge. 3'ern kommer sikkert til å være like bra :thumbup:

Mange timer spillekos i vente....

Lenke til kommentar

http://www.diii.net/n/671871/bashiok-speaks

Verdt å lese.

Kort utdrag av diverse jeg føler er viktig:

Not that classes won't benefit from each other in various ways, Barbarian shouts being good party buffs, etc. but every class is essentially a demon-killing DPS class. We have no intentions to create a tank, or healer, etc. Every class will play their own way, and while some may take direct hits easier than others, it certainly wouldn't define their role within a party. Everyone should be kicking in heads at the same time.

Se bold. Ingen ren klasse oppgaver som heal/buff/tank.

Diablo is a trading game, and we have no plans to change that. We don't have any inclination to make items bind to a character, or otherwise remove trading opportunities.

WEE!

To clarify "can't use" we don't plan nor have any armor items at the moment that are class specific - although the bonuses and stats may be better suited to a certain class - anyone can pick up any chest/shoulder/leg/etc item and wear it. However, there are some weapons/off-hand items that are class specific.

Enda en wee! Lite å forklare egentlig, Im just happy.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...