Gå til innhold

Ubuntu 8.04 oppdateres

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@ RattleBattle:

Den feilmeldingen for Desktop ser ut for meg som at du forsøker å dele den ut uten å være logget inn, derav "access denied". Du kan evt. prøve å sette opp en ny brukergruppe "deling" (f.eks.) i Control Center->Users and Groups, legge til de brukerne som skal ha deleprivilegier inn i den gruppen, og så la kun "deling"-gruppen få tilgang til shares. Kikk også på Control Center->Shared Folders.

Men jeg ville vel kanskje ikke dele ut ditt eget skrivebord, hvis jeg var deg. Det er da bedre å lage et eget filområde eller en diskpartisjon som er beregnet for bare deling av filer.

Lenke til kommentar
Den feilmeldingen for Desktop ser ut for meg som at du forsøker å dele den ut uten å være logget inn, derav "access denied".

Jeg har faktisk også fått denne feilmeldigen ved oppsett av første delte mappe med samba fom 8.04, men for min del har det vel vært hendig med Windows erfaring, for jeg prøver alltid en restart før google når noe ikke går som forventet. Så har ikke brukt noe tid på å irritere meg over det.

Men da vet jeg nå at det holder å logge ut/inn for denne meldigen. :)

Etter at en mappe er satt opp for deling har jeg forresten ikke sett denne meldingen igjen, så det er bare første gang, og det gjelder ikke Kubuntu.

Lenke til kommentar
@ RattleBattle:

Den feilmeldingen for Desktop ser ut for meg som at du forsøker å dele den ut uten å være logget inn, derav "access denied". Du kan evt. prøve å sette opp en ny brukergruppe "deling" (f.eks.) i Control Center->Users and Groups, legge til de brukerne som skal ha deleprivilegier inn i den gruppen, og så la kun "deling"-gruppen få tilgang til shares. Kikk også på Control Center->Shared Folders.

Men jeg ville vel kanskje ikke dele ut ditt eget skrivebord, hvis jeg var deg. Det er da bedre å lage et eget filområde eller en diskpartisjon som er beregnet for bare deling av filer.

Det holder med å logge seg ut og inn. Jeg ble meldt inn i gruppen "sambashare", men det trer ikke i kraft før jeg logger ut og inn. Poenget er at jeg ikke får noe beskjed, men tror det er noe galt og begynner å feilsøke på Google.

Lenke til kommentar
Det holder med å logge seg ut og inn. Jeg ble meldt inn i gruppen "sambashare", men det trer ikke i kraft før jeg logger ut og inn.

Var det slik at det poppet opp en passord promt ved dette stadiet i 7.10 og de foregående, eller hvordan var det man fikk endret rettigheter "on the fly" før tro...?

Ellers er jeg ening i at slike ting gir et litt dårlig inntrykk, og bør løses raskt.

I det hele tatt mener jeg Ubuntu har en relativt lang vei å gå når det gjelder forståelige feilmeldinger og hjelp rundt disse. Her har etter min erfaring MS reist kraftig i fra med Vista.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...