isbit Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2527244.ece To kommende stormakter som man ikke kan ignorere. Jeg mener derfor de bør innlemmes i klubben. Samtidig bør kanskje Italia ut; de er jo ikke et veldig rikt land? Hva mener dere? Jeg ser også for meg et Iran/Saudi-Arabia, eventuelt en sammenslåing av muslimske land, vil bli innlemmet i framtida. Et annet spørsmål er om ikke hele konseptet med den klubben er urettferdig og bidrar til å opprettholde forskjeller mellom fattige og rike? Endret 8. juli 2008 av isbit Lenke til kommentar
isbit Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 Mange lever i hvert fall i fattigdom. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Mange lever i hvert fall i fattigdom. Vist mange lever i fattigdom i Italia, lever mange i fattigdom i Norge. Italia er et av de mest velstående landene i verden, så jeg vet ikke helt hvor du får informasjonen din fra. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Tror du burde sjekke denne tabellen, Isbit. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Hva med at de som påstår noe som helst om levestandard/rikdom kommer med kilder på det? Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Denne er vel egentlig ikke viktig i denne sammenhengen, men de er ikke spesielt fattige i gjennomsnitt heller. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) Mange lever i hvert fall i fattigdom. Vist mange lever i fattigdom i Italia, lever mange i fattigdom i Norge. Italia er et av de mest velstående landene i verden, så jeg vet ikke helt hvor du får informasjonen din fra. Nei, Norge har langt færre fattige. Men det er kanskje snakk om å ha en rik industri, ikke rike innbyggere? Edit: ok, så kilden. Norge er tydeligvis blitt fattigere enn vi var, for jeg mener vi lå øverst for bare få år siden. Endret 8. juli 2008 av isbit Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Nå viser du tydelig at du ikke forstå hva du snakker om, Isbit. Norge har ikke blitt fattigere, vi har blitt rikere. Reduksjon i relativ velstand er ikke det samme som å bli fattigere. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 Nå viser du tydelig at du ikke forstå hva du snakker om, Isbit. Norge har ikke blitt fattigere, vi har blitt rikere. Reduksjon i relativ velstand er ikke det samme som å bli fattigere. Vi har relativt sett blitt fattigere, selv om vi har blitt rikere enn vi var. Andre land har tatt oss igjen. Blir jo som i fotball: du kan trene og bli i bedre form enn i fjor, men det hjelper ingenting så lenge de andre lagene trener seg enda bedre. Da kan man fortsatt rykke ned, selv om man tok sølv i fjor. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Forskjellen mellom disse er at det ene er en nullsumskonkurranse og det andre er ikke. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 Vet ikke hva nullsumskonkurranse er. Uansett, jeg viser kanskje at jeg ikke har doktorgrad i økonomi, men det er ytringsfrihet, så jeg må få skrive hva jeg vil. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Et nullsumsspill er et spill der totalen er summen av alle delene, t.eks. poker. I et ikke nullsumsspill er totalen større enn summen av alle delene, t.eks. børsen. I fotball må en part tape for at en annen kan vinne; i markedsøkonomien kan alle parter vinne uten at noen taper. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) Vel, takk for opplysningen, det var et nyttig begrep. Er det mulig at alle i verden lever i rikdom? Må ikke noen undertrykkes? Endret 8. juli 2008 av isbit Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Ja, det er mulig at alle i verden lever i rikdom (vel, fattigdom vil eksistere siden det er et relativt begrep, så les ekstrem fattigdom ala sult o.l.). Dette kan vi pga. at vi har noen goder som er uendelig (de går ikke tom), mer spesifikt menneskelig intellekt, mao. nye ideer. Det riktignok noen forutsettninger som må være på plass med tanke på befolkningsvekst o.l., men ideen om at noen må undertrykkes for at andre skal leve rikt har gått ut på dato for lenge siden. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Vel, takk for opplysningen, det var et nyttig begrep. Er det mulig at alle i verden lever i rikdom? Må ikke noen undertrykkes? Jeg mener det er fult mulig at alle lever i rikdom. Problemet er bare den særnorske likhetstanken om dette. Selv om alle land er velstående, betyr ikke dette at de vil være like velstående. Siden ulike land har ulike komparative fordeler vil de også ha ulik markedsverdi og derfor også ha ulik "rikdom". (Komparative fordeler er forøvrig at et land kan relativt sett produsere en vare billigere enn et annet land, selv om det ene landet har en absolutt fordel i produksjonen. Hvis begge landene produserer kun den varen de har et komparativt fortrinn i, så vil det produseres mer tilsammen, enn om et land skulle produsert begge deler. Wikipedia har en grei innføring.) Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Den listen baserer seg vel på total BNP, ikke delt på innbyggere? Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) Og i denne sammenhengen er det total BNP som teller. Vi snakker om reel makt her og ikke relativ makt. Det hjelper lite å ha noe mer makt per innbygger når de andre mange ganger flere innbyggere. Endret 8. juli 2008 av Otth Lenke til kommentar
isbit Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 Økonomi kan visst være interessant. Lenke til kommentar
anonymouse Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Det er strengt tatt ikke de rikeste landene, da hadde Norge og Luxembourg vært med også. Det er de største økonomiene. Men nøyaktig hvem som er med i denne gutteklubben, det er det jo klubben selv som avgjør. Personlig synes jeg alle de store landene som Kina, India, Brasil og Indonesia bør være med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå