Gå til innhold

FN: La oss beskytte Islam!

Anbefalte innlegg

Religion er dessverre menneskerett fordi de fleste mennesker er religiøse og det er de som har bestemt å inkludere religion og retten til å hjernevaske og indoktrinere sine barn i menneskerettighetserklæringen, så dette er heller ingen overraskelse.

FN har aldri vært preget av hverken logikk eller kunnskap. Den ble utdatert og hadde tjent sitt formål når Sovjetunionen falt. I dag preges den hovedsakelig av at halvparten av landene som er medlem har store, stygge, stinkende svin på skogen.

FN bør nedlegges og et nytt organ med klare, og nøytrale, formål i hele artens interesser ta dets plass.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om du leser artikkelen om igjen kommer det frem at FN's Menneskerettighetsråd ikke vil diskutere religion fordi det er så komplekst og sensitivt, noe som jeg syns er helt ok.

Man skal ikke kritisere en hel religion på grunn av noen tolker det på en måte som ikke er helt i tråd med menneskerettighetene.

Jo, det er ok å kritisere Koranen uavhengig av hvor mange som måtte føle seg støtt.

Hvor vil du hen? Det er lov å være forbanna selv om forumet ikke har blitt rammet for galskapen ennå.

Hvor jeg vil hen? Når du har en tråd med 6 sider allerede i gang, hvorfor starte en til? Rapportert.

Fy faen så sleipt!

Lenke til kommentar
Religion er dessverre menneskerett fordi de fleste mennesker er religiøse og det er de som har bestemt å inkludere religion og retten til å hjernevaske og indoktrinere sine barn i menneskerettighetserklæringen, så dette er heller ingen overraskelse.

FN har aldri vært preget av hverken logikk eller kunnskap. Den ble utdatert og hadde tjent sitt formål når Sovjetunionen falt. I dag preges den hovedsakelig av at halvparten av landene som er medlem har store, stygge, stinkende svin på skogen.

FN bør nedlegges og et nytt organ med klare, og nøytrale, formål i hele artens interesser ta dets plass.

Religion burde være en menneskerett, og jeg mener også man skal kunne oppdra barna sine som man vil. Men dette betyr ikke at de skal fritas for fag i skolen som kan utfordre synet de har fått innprentet i barndommen.

God idé du kommer med til slutt der! Kun sekulære land skulle kunne deltatt, right?

Lenke til kommentar
Om du leser artikkelen om igjen kommer det frem at FN's Menneskerettighetsråd ikke vil diskutere religion fordi det er så komplekst og sensitivt, noe som jeg syns er helt ok.

Man skal ikke kritisere en hel religion på grunn av noen tolker det på en måte som ikke er helt i tråd med menneskerettighetene.

Jo, det er ok å kritisere Koranen uavhengig av hvor mange som måtte føle seg støtt.

Det er få kritikere av Koranen som faktisk har lest den og har en egen mening om selve religionen. Jeg ser heller ikke særlig mange som kritiserer Koranen. De kritiserer Al-Qaida og lignende, noe som FN fortsatt kan gjøre.

Lenke til kommentar

Både Bibelen og Koranen har skrifter og lover som vil oppfattes som diskriminerende i den moderne verden. Man kan ikke tillate brudd på menneskerettighetene med det påskuddet at "det står i Bibelen", men som Mynotir sier: Man skal ikke kritisere en hel religion på grunn av noen tolker det på en måte som ikke er helt i tråd med menneskerettighetene. Hvis du mener at fritagelse fra KRL-undervisning i skolen ikke rettferdiggjør seg selv vet jeg ikke helt hvor du har vært de siste årene.

Fra menneskerettighetene:

Artikkel 18.

Enhver har rett til tanke-, samvittighets- og religionsfrihet. Denne rett omfatter frihet til å skifte religion eller tro, og frihet til enten alene eller sammen med andre, og offentlig eller privat, å gi uttrykk for sin religion eller tro gjennom undervisning, utøvelse, tilbedelse og ritualer.

Det er ikke religionsfrihet å påtvinge undervisning om Kristendommen til muslimer, eller vice versa. Nå tar jeg ikke spesielt Islam i forsvar, for jeg er ateist, men jeg vet ikke hvor Islam-hatet ditt kommer fra, isbit. Tydeligvis "trusselen" fra islamske land, og at du har lagt sammen Islam og alt som har med Islam å gjøre?

Lenke til kommentar

ralph,

Men nå er vel islam og koranen ganske så brutal, og kristendom er også rimelig kvalmende.

Personlig syntes jeg all religion skulle bli tvunget ut av av alle land, men det er en lite praktisk løsning.

Skal menneskeheten noen gang komme forbi hatet og fordommene, så må religion ut av bildet, siden disse er for det meste hovedgrunnen til slike ting.

For ikke å snakke om hvordan de forhindrer barn særlig i å skape sitt eget livssyn, det er nesten barnemishandling å vokse opp i en sterkt religiøs familie, uansett hvilken religion det er.

De som tror at religion bør bevares eller beskyttes i DETTE århundre bør seriøst tenke litt over hva de faktisk beskytter - ignoranse, hat, feiltolket informasjon, røverhistorier, barnemishandling, kvinnemishandling og sist men ikke minst en seriøst dempet progresjon av menneskeheten av helhet, og rasjonell tenkning.

Lenke til kommentar

Jeg er ateist og er ingen religiøs person, men religion er opium for folket

Personlig syntes jeg all religion skulle bli tvunget ut av av alle land, men det er en lite praktisk løsning.

Nettopp. Det er en løsning så upraktisk at den aldri kommer til å fungere i den moderne verden. Når et land sin politikk baseres rundt teologi fra Islam er det ikke bare å rykke inn i landet og kreve religionen fjernet. Troen er så sterk i så mange land at det ikke lar seg gjøre. Innerst inne er det mange som er klar over at religion i bunn og grunn er roten til alt ondt av større proporsjon (sp?), men å fjerne den vil bare sette fyr på bålet. Religion har kommet for å bli, og det er bare å ta utgangspunkt i hvor religion ligger den dag i dag og hvilken maktposisjon/innflytelse religion dessverre har.

Skal menneskeheten noen gang komme forbi hatet og fordommene, så må religion ut av bildet, siden disse er for det meste hovedgrunnen til slike ting.

For ikke å snakke om hvordan de forhindrer barn særlig i å skape sitt eget livssyn, det er nesten barnemishandling å vokse opp i en sterkt religiøs familie, uansett hvilken religion det er.

Det avhenger av i hvilken grad, egentlig. Det er ikke barnemishandling om dine foreldre er buddhister og det blir en naturlig del av oppveksten din å be til Buddha. Det er barneoppdragelse. Men i mange kulturer har dette blitt alt for overdrevent. Eksempler er vel unødvendige.

De som tror at religion bør bevares eller beskyttes i DETTE århundre bør seriøst tenke litt over hva de faktisk beskytter - ignoranse, hat, feiltolket informasjon, røverhistorier, barnemishandling, kvinnemishandling og sist men ikke minst en seriøst dempet progresjon av menneskeheten av helhet, og rasjonell tenkning.

Enig der, men religion er for utbredt til å kunne endres radikalt. Religion er også til de grader misforstått. For å ta et veldig grunnleggende eksempel er det imot Islam å gifte bort sin datter uten hennes samtykke. Selv om Islam foreslår handlinger mot de som går i mot (nå kan jeg verken sitere eller huske noe ordrett av det jeg har lært) Allah, er det ikke slik at Islam nødvendigvis er en religion som starter krig, selv om det nå har blitt slik. Men. Nå som utviklingen har gått den veien den har er det bedre å prøve å gjøre det beste ut av det - det innebærer ogs å å bevare og beskytte den opprinnelige troen.

Lenke til kommentar

Enig der.. Det er som regel ikke selve religionen / troen som er problemet, men måten folk implementer og feil tolker den i praksis.

Man kan lære mange fine ting av for eksempel bibelen, og sikkert koranen og (har ikke lest den), men har også hørt at koranen er ganske brutal.

Problemet jeg har med religion, er det jeg sa at det blir rett og slett for dumt implementert, og i mange tilfeller er de hellige tekstene svært utdatert (f eks med hensyn til intelligent design som tikl og med blir lært til barn og de tror på det, noe som forhindrer vitenskap etc)

Jeg møtte en særdeles god prest som fortalte om eksistensielle ting man kunne plukke opp i bibelen, og livslærdommer.

Slike ting er jo selvfølgelig alltid bra, men det er også grensen på hvor mye jeg gidder å bruke tiden på religion og religiøse tekster.

Hadde folk hatt et mer naturlig forhold til det og ikke blitt så veldig fundamentalt besatt, med hensyn til andre raser, homoseksuelle, intelligent design, og den hellige krigen i midtøsten for noen eksempler, så hadde det ikke vært så ille.

Lenke til kommentar

True, det handler mye om vranglære. Og slik vranglæren har påvirket menneskene og religion i dag er det et steg frem og fem tilbake å forsøke å fjerne religion på et eller annet vis. Det er bedre å beskytte den og forsøke å utvikle troen på religionen i riktig retning til alles beste uten å være for påtrengende. Jeg snakker ikke om misjon, men slike tiltak som dette FN har gjort. Likte forresten ikke helt sitatet: Jo, det er ok å kritisere Koranen uavhengig av hvor mange som måtte føle seg støtt.

Vel, ikke hvis det kan krenke.

Lenke til kommentar

Du og 95% av alle andre som er livredde for muslimer. God idè, men du leser den vel som fanden leser bibelen. Så du får nok ditt ut av det. Særlig hvis du vil plassere boka rett inn i nåtid og ikke se den i kontekst med samfunnet på den tiden.

Vel, anyways, have fun.

Når det gjelder kritikk av religion/kultur, top fucking notch sålenge den er konstruktiv og man kan argumentere for den. Selv om det er ett noe sårt punkt.

Idioter som hyler ut at de som sprenger seg selv er ekte muslimer uten å i det hele tatt lest nevnte bok eller noe rundt Islam, annet enn ett korstog for å skape splid. Skjønner jeg at de vil plassere munnkurver på dem.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
God idé du kommer med til slutt der! Kun sekulære land skulle kunne deltatt, right?

Hvertfall land hvor man i realiteten har retten til å velge selv. Som i noen grad ekskluderer f.eks USA hvor befolkningen i høy grad bedriver politisk undertrykking av andre religioner og særlig ateister.

Aller helst skulle jeg sett en regel i menneskerettene som sa at ingen har rett til å indoktrinere noen annen person i ens politiske eller religiøse overbevisning, men at dette er noe som bør og må være opptil individet. Jeg skulle gjerne også bannlyst politiske partier til fordel for individuelle kandidater.

Det er ikke religionsfrihet å påtvinge undervisning om Kristendommen til muslimer, eller vice versa

Ei heller er det religionsfrihet når kristne påtvinger kristen undervisning til sine eller andre kristne sine barn. Det er religionstvang. Jeg finner det uavskyelig og utilgivelig av FN at de tillater dette.

Lenke til kommentar
Ei heller er det religionsfrihet når kristne påtvinger kristen undervisning til sine eller andre kristne sine barn. Det er religionstvang. Jeg finner det uavskyelig og utilgivelig av FN at de tillater dette.

Hva skal FN gjøre? Nekte foreldre i barnefamilier å praktisere sin tro foran ungene?

Lenke til kommentar
Hva skal FN gjøre? Nekte foreldre i barnefamilier å praktisere sin tro foran ungene?

Selvfølgelig ikke. Det er individets rett det er snakk om her. Faktum er alikevel at mange barn aldri får noe valg. Ikke bare indoktrineres de, men når de vokser opp presses de på alle kanter, i mange land til og med under trussel om dødsstraff.

I andre land som er sterkt religiøse er de derimot samtidig svært liberale. For eksempel ble jeg i USA nesten kjeppjagd for å være ateist, mens det i Sør-Amerika ikke var noen som brød seg fordi de mente det var en personlig affære. Det er den holdningen jeg ettersøker. Eventuelt en lov som stadfester at utdannelsesvesenet har plikt til å lære barn alle kjente og usensurerte vitenskapelige fakta omkring religion.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig ikke. Det er individets rett det er snakk om her. Faktum er alikevel at mange barn aldri får noe valg. Ikke bare indoktrineres de, men når de vokser opp presses de på alle kanter, i mange land til og med under trussel om dødsstraff.

Jada, det forstår jeg, men å ikke beskytte Islam og religionens opprinnelige mening kommer bare til å øke dette.

Lenke til kommentar

Vil du ikke at Norge skal få delta da? :)

Helst ikke du.

Yes please.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...