BigJaffa Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) Hei. Ein polakk som eg jobber med mista lappen i helga for mistanke om fyllekjøring. Historien går som så: Han og ein kompis var på den lokale baren her men det var kun kompisen som dakk øl (etter det som han seier). Etter ei stund så reiser dei heim igjenn, etter ein time så kommer politiet på døra og da har han tatt nokon øl etter at han har komme heim. Politiet forklarer at dei har fått tips fra to som var på puben og hadde sett han drikke og kjøre heim. Politiet tar lappen for mistanke for promillekjøring. Men kva straff kan han vente seg? Endret 8. juli 2008 av BigJaffa Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 kan politiet bevise at han drakk før han kjørte? hvis kompisene også sier at han ikke drakk så kan de vel ikke ta han. at noen på puben mener han drakk er nok ikke bevis nok til å ta han for fyllekjøring så lenge politiet ikke tok han når/rett etter han kjørte. jeg regner med at han får tilbake lappen uten noe mer tull... Lenke til kommentar
Orcuz Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Er det ikke sånn at du er pliktik til å holde deg edru i så så mange timer etter at du har parkert bilen? En kamerat av meg ble tatt for det samme og han fikk ikke lappen tilbake hvertfall. De tok promilletest av han hjemme hos han 2 timer etter at han hadde kjørt. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Er det ikke sånn at du er pliktik til å holde deg edru i så så mange timer etter at du har parkert bilen? En kamerat av meg ble tatt for det samme og han fikk ikke lappen tilbake hvertfall. De tok promilletest av han hjemme hos han 2 timer etter at han hadde kjørt. Dersom du mener etter at man har vært involvert i en ULYKKE ja. Skulle tatt seg ut om man måtte holde seg edru i x timer etter at man hadde kjørt bil - uansett Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Sier seg jo selv at man burde vente når man har vert på bar sammen med venner som drikker. Man skal jo vente 6timer hvis der er tilfeller som kan se ut at man har drukket... Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Sier seg jo selv at man burde vente når man har vert på bar sammen med venner som drikker. Man skal jo vente 6timer hvis der er tilfeller som kan se ut at man har drukket... Tull! Hva skal man med sjafører da? Lenke til kommentar
embark Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Fører av motorvogn må ikke nyte alkohol eller ta annet berusende eller bedøvende middel i de første seks timer etter at han er ferdig med kjøringen, når han forstår eller må forstå at det kan bli politietterforskning på grunn av kjøringen. Dette forbudet gjelder likevel ikke etter at blodprøve eller utåndingsprøve er tatt, eller politiet har avgjort at slik prøve ikke skal tas. Lenke til kommentar
heismann Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) Det heter seg vel omtrent at: Fører av kjøretøy plikter å avstå fra alkohol i seks timer dersom det er naturlig at kjøringen kan bli gjenstand for etterforskning. Dermed bør det ikke være noe problem å drikke alkohol etter endt kjøring, dersom man ikke har vært innblandet i en ulykke, som Caze sier, eller noe annet som kan være grunnlag for etterforskning av kjøringen. Her bør altså politiet i utgangspunktet gjøre større undersøkelser før de tar førerkortet fra vedkommende. Dessverre får man jo en bevisforspillelse på dette over tid, i og med at det ikke ble tatt blodprøve, etc (?) i det øyeblikket han ble fratatt lappen. EDIT: Takk, Ferr, for komplett lovtekst. Jeg var litt sent ute.. Endret 8. juli 2008 av heismann Lenke til kommentar
BigJaffa Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 Veit ikkje om han har tatt blodprøve eller noko slik, men han og kompisen av vist i avhør i går. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Stakkars pappa. Han tar seg alltid ett glass etter at han henter meg på byen. Lenke til kommentar
oslofreak Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Litt interessert i å få vite endelig utfall av denne saken, fint om du kan gi oss det når du vet... Lenke til kommentar
nwinger Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) Sier seg jo selv at man burde vente når man har vert på bar sammen med venner som drikker. Man skal jo vente 6timer hvis der er tilfeller som kan se ut at man har drukket... Tull! Hva skal man med sjafører da? Regelen om seks timer er ikke tull. Innlegget ditt, derimot... Det er vel noe av det første du lærer når du tar billappen at du skal kunne stilles til ansvar i 6 timer etter en aktuell hendelse. Enkelt og greit. Mange tenker at dette skjer ikke meg. Hva er sanynligheten for at politiet møter opp på døra mi innen seks timer? Vel.. det er en del av jobben deres, og tror ikke akkurat de nøler. Om du da har vært så "dum" å sette deg ned med et glass i godstolen, synd. Ditt problem. Men, nå skal det jo også nevnes at kjøringen din må være mistenkelig av noen grunn. Endret 13. juli 2008 av nwinger Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Men, nå skal det jo også nevnes at kjøringen din må være mistenkelig av noen grunn. Mistenkelig er nøkkelordet.. Den posten som var sitert (Navitas87 08/07/08 12:43) kunne faktisk tolkes slik at en som har vært edru ute på byen og kjørte hjem uten uhell eller andre forhold som han "forsto eller måtte forstå" kunne føre til politietterforskning av kjøringa likevel skulle måtte holde seg edru i 6 timer etterpå, og det var det som var "tull".. For å sitere regelen ordrett fra læreboka: "Bilfører må ikke nyte alkohol i de første seks timer etter at han er ferdig med kjøringen når han forstår eller må forstå at det kan bli politietterforskning på grunn av kjøringen." Det at jeg har vært tilstede og blitt observert på et utested som serverer alkohol, og så kjører lovlydig og skadefritt hjem derfra etter å ha drukket bare alkoholfritt er ikke i mine øyne grunn god nok til at jeg "måtte forstå" at kjøringen kunne bli etterforsket, men det er jo en artig problemstilling å gruble videre på... Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Jeg er ikke jurist, derfor har jeg litt mer vett enn politiet. Håper inderlig de har sikret seg opptak fra overvåkningen samt tok navn og fødselsnummer på tysteren. Å inndra lappen basert påpåstander til en tilfeldig bargjest, er galt. En brisen sladrehank som ikke vet HVA polakken drakk, holder ikke. Kanskje drakk han Pepsi Max? Kanskje er tysteren bare ute etter å lage bråk? Politiet må umiddelbart intervjue bartenderen og sjekke overvåkninga. Har de ikke ressurser til det, så får de bare innse at denne saken løste de ikke. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Du har mer vett enn politiet? Tyster? Beklager, men jeg klarer ikke å ta innlegget ditt seriøst. Gå å lek i noen andre, litt mindre seriøse fora hvis du ikke har noe bedre å komme med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå