Geir50 Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) Jeg hadde egentlig bestemt meg for E-520. Var i går i den lokala sjappa, og kamera passet mine hender perfekt. Men nå har det seg slik at min bedre halvdel også skal bruke kamera, og for henne er det kun auto, med skjermen som søker som gjelder. Når jeg leser tester ser jeg at E-520 har noe treg autofokus i live view. Vil dette si at dette kamera lider av samme problem som min gammle ixus, nemelig at jeg går glipp av en god del blinkskudd pga at kamera ikke klarer å fokusere hurtig nok? Endret 8. juli 2008 av Geir50 Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Du kan starte med å sjå dette reviewet kanskje? Det med kor kjapp autofokusken kjem vel litt ann på kva linse du har hekta på kameraet også. Lenke til kommentar
Geir50 Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 Takk for linken. Hmm , ble veldig i tvil jeg nå. Kansje canon sin 450 er et bedre valg for meg? Eller hva tror dere? Er canon bedre/raskere på autofocus i live view? Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Greia med skjermen som søker, er at den enten må 1. Vippe opp speilet og bruke vanlig "SLR" fokus. 2. Bruke kontrastfokus (Som på et kompaktkamera). Fordeler og ulemper med begge..; Jeg har prøvd begge, men liker faktisk nr.1 pga den er kjappest og fungerer i dårligere lys. Noen liker kanskje nr.2 best da dette minner mest om et vanlig kompaktkamera. En annen ting med nr 2, er at du får bekreftet fokus før du tar bildet (Dette kan du oppnå med nr1 og, men med en egen knapp). Mrk at E-520 kan bruke begge (samt en kombinasjon, se videoen i forrige post). Tror ikke det er noen stor forskjell på kontrastfokusen til de forskjellige merkene. ... men det må du nå nesten prøve selv. Lenke til kommentar
Geir50 Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 Takk for forklaringen Kiskogl, den kom godt til nytte for en nybegynner som meg. Kan noen bekrefte at forskjellen på di forskjellige kameraene med tanke på af i live view ikke er enorm? Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Har selv en E520, bruker Live View svært lite. Autofokusen er stort sett grei bortsett fra i dårlig lys der den er treg, men det gjelder vel kanskje flere merker ??? Lenke til kommentar
kimare Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Takk for linken. Hmm , ble veldig i tvil jeg nå. Kansje canon sin 450 er et bedre valg for meg? Eller hva tror dere? Er canon bedre/raskere på autofocus i live view? 450D er ikke et bedre valg, dersom autofokus med liveview er poenget. Egentlig er det bare til å teste i butikken før du kjøper. Dersom E-520 tilfredstiller deres krav. Kjøper dere den. Synes du den er for treg kikker dere på Sony A300/A350 som er de eneste med kjapp af ved liveview. Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Takk for linken. Hmm , ble veldig i tvil jeg nå. Kansje canon sin 450 er et bedre valg for meg? Eller hva tror dere? Er canon bedre/raskere på autofocus i live view? 450D er ikke et bedre valg, dersom autofokus med liveview er poenget. Egentlig er det bare til å teste i butikken før du kjøper. Dersom E-520 tilfredstiller deres krav. Kjøper dere den. Synes du den er for treg kikker dere på Sony A300/A350 som er de eneste med kjapp af ved liveview. Henger meg på kimare her. Mener også jeg så noe i din første post om at grepet passet hendene dine. Dette er også meget viktig; Disse kameraene er gode; velg det som "passer" best. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Henger meg enda en gang på kimare og kiskogl. LiveView er rett og slett ikke noe en bruker til actionfotografering. Da bruker man normal autofokus. Du får bare lære din bedre halvdel å se inn i det lille hullet. Forklar henne gjerne at hun holder kameraet mer stabilt også da. Og at det gir bedre bilder. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Kimare, kiskogl og Simon har helt rett. Det er til og med mulig at 450D har enda tregere AF i live view modus. Dere skal være klar over at live view ikke er den primære søkeren. Det er den optiske. Det er kun Sony som til nå har skapt en fullgod live view. Er dere sikker på at det er slr dere skal ha? Canon G9 er like god som en slr på de fleste områder sett bort fra i dårlig lys uten blits og muligheten for kunstnerisk uskarp bakgrunn for bildene. Det må man kjøpe ekstra/annerledes optikk til en slr for å oppnå. Lenke til kommentar
Geir50 Skrevet 9. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2008 Da ble det 520 med to linser på meg. Nå har jeg kun fått prøvd kamera noen timer i går kveld, MEN jeg ser alerede nå at live view er en funksjon som ikke kommer til å bli mye brukt. Til og med min bedre halvdel er enig. Så for dere andre som er i samme situasjon som jeg var(bare brukt kompakt kamera, men vil ta steget opp til speilrefleks.) Ikke heng dere opp i Live view funksjonen. Må si meg så langt veldig fornøyd med valget, bildene er jo krystallklare. Dette blir gøy... PS. Takk til alle som har hjelpt og tipset meg med valg av kamera. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Løp ut og ta bilder. Og din bedre halvdel er kanskje et godt utgangspunkt? Husk også å handle inn en god fotobok på vei hjem fra jobb i dag, om du ikke har drevet aktivt med fotografering før. Lykke til! Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Det er slik med liveview. Mange insisterer på det uten å noensinne ha sett gjennom en optisk søker. Det er noe ganske annet enn det lille upresise hullet du finner i kompaktkameraer. Noe det er vanskelig å overbevise folk om før de har testet det selv. Men påståelig skal mange være, men heldigvis ikke du og madammen din. Gratulerer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå