Gå til innhold

NHH - kommer jeg inn?

conolo

Anbefalte innlegg

Hei,

Har et lite dilemma, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre!

Jeg regner med at jeg kommer inn på NHH til høsten, og gikk denne sommeren ut av VK2 nå med 4,975 i snitt og har 8,5 poeng i tillegg. I og med at man måtte ha 57,5 for å komme inn på primærkvoten i fjor, så er det ikke sikkert jeg kommer inn, men regner liksom med at det ikke øker særlig.

Men det har seg slik at jeg er lysten på å ta et år i utlandet (studere), fordi jeg synes at det virker litt kjedelig å bare begynne rett på studier nå til høsten, og bo i en 1-roms i Bergen og gjøre som alle andre. Har lyst til å praktisere språk, og bo i litt andre omgivelser etc.

Jeg har likevel lyst å gå på NHH til neste år, altså begynne i 09, men er da litt usikker på om jeg bør gjøre dette? Det kommer jo helt andre poengregler!

Ettersom jeg har forstått vil eksamenskarakterende telle like mye, og da vil jeg sitte igjen med 5, 0 i snitt uten poeng. I tillegg vil jeg ha 2 studiepoeng (året i utlandet), 2 alderspoeng, og 2 realfagspoeng (2Bi, 3Bi, 2Kj, 2Mx), og jeg vil da ende opp med 5,6 i snitt i ordinær kvote, og 5,2 i primærkvoten. Ettersom NHH ikke har hatt særlig forskjell på ordinær og primærkvote før (ca 1 poeng), regner jeg med at det er sekundærkvoten jeg evt vil komme lettest inn på. Den var i fjor på 58, 7 - så jeg vil mangle 2,7 poeng, men så kan man også bare få maks 4 poeng fra vgs (nå kan man få 10).

Tror dere jeg vil komme inn i 09? Vet det er vanskelig å spå, men sånn sannsynligvis liksom?

Eller bør jeg bare begynne nå til høsten om jeg kommer inn og ikke ta noen sjangser?

Jeg har også vurdert og ta 3mx som privatist sånn i tilfelle, fordi dette faget gir meg 1 poeng, og regner med at jeg ikke får dårligere enn 4, kan få 5 om jeg jobber nok med det vil jeg tro. Tar jeg faget vil jeg få 5,7 i snitt i sekundær, og 5,3 i primær (om jeg ikke får dårligere enn 5.) Kan jo også ta andre lette muntlige fag, og satse på 6(lette valgfag etc), men disse karakterene vil da bare telle i sekundærkvoten, men regner uansett med at det er der jeg ligger best an uansett. Har også vurdert å bare ta fag jeg har hatt før på nytt som jeg i ettertid ser hadde vært lett å få 6 i, før å høyne snittet mitt i sekundærkvoten.

Hva tror dere om dette, er dette en sikrere måte å gjøre det på?

Eneste problemet med mulighet 2 (ta 3mx, og evt et par fag til som privatist) er at jeg sannsynligvis vil få problemer med å være i utlandet begge semestrene, fordi privatisteksamenene er i mai. Kan selvfølgeøig hende at mine eksamener i utlandet er ferdig i midten av mai, og at jeg er heldig og får privatistkeksamene i etterkant, men dette er jo noen jeg ikke vet. Er det forresten noen som har erfaring med dette? Når pleier de å være?

Har hørt at man kan være heldig å få privatisteksamener i juni, en venninne hadde en 3.juni, så da er det nok ikke noe problem, men dette er jo noe man ikke vet.

Håper noen kan svare meg på dette, gi meg råd/tips om hva dere ville gjort, eller om dere tror jeg kommer inn til neste år uten at jeg må ta opp fag/ta nye fag!

På forhånd takk :)

Endret av conolo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener det er mulig å søke om å reservere studieplassen din ett år, altså å få automatisk innpass neste år, pga at du kom inn i år. Men vet ikke hvor stenge krav det er til å få dette. I følge nettsidene står det: "Du kan søke om reservert studieplass til høsten 2009 på bakgrunn av innkallelse til militær-/siviltjeneste, graviditet eller andre vektige grunner." Så vet ikke helt om grunnen du oppgir her er akkurat "vektig" nok..

Råder deg egentlig til å begynne på NHH med en gang, for det er dumt å risikere at du ikke kommer inn neste år, bare fordi du ønsket ett annerledes år ;) NHH gir deg også muligheten til å ta ett eller flere semestere i utlandet, så da får du jo uansett til dette også, slik som Kenny sier her.

Lenke til kommentar

Siden poengreglene endrer seg, vil jo poenggrensene også mest sannsynlig synke (med mindre mange flere plutselig vil gå på NHH) samtidig. Alle de med fordypningspoeng mister de poengene, og ergo går poenggrensa ned.

Hvis du kommer inn på NHH i år vil jeg _tro_ at du vil greie det neste år også, men ingen kan jo vite sånt.

Jeg hadde tatt sjansen, og tatt er år i utlandet først. Jada, NHH har gode utvekslingsavtaler, men det er stor forskjell på å begynne rett på tunge studier etter vgs, og på å ta et år i utlandet FØRST med språk og sånt for så å begynne på de tunge studiene. Det har litt å si for motivasjonen. Dessuten, hvis du vil benytte deg av NHHs utvekslingsavtaler kan det gjerne hende at du må vente til du er på mastergraden, dvs. at du ikke kommer deg ut i verden før om 3-4 år...

Igjen; jeg hadde tatt sjansen på å vente et år. Kanskje du får helt andre interesser i løpet av det året også? Det er nå det er aller, aller lettest for deg å komme deg ut i verden, hopper du rett på studiene kan det hende at du plutselig sitter der med toppjobb og ikke-no friår... ;)

Lenke til kommentar

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg. Dog med en annen skole og annet studie. Min plan viss jeg kommer inn på studiet jeg har søkt på, er i første rekke å gjennomføre ett år og deretter eventuellt ta et friår. (Tur til utlandet/folkehøyskole o.l)

Da tar man permisjon fra stuidet og er dermed garantert stuideplass påfølgende år.

Endret av aragorn_sonofarathorn
Lenke til kommentar
Jeg hadde søkt nå. 90-kullet er større enn 89-kullet, i tillegg øker interessen for økonomistudier stadig. Derfor øker opptakskravet neste år.

Ikke vær sikker på det. Det er et kjent faktum at populariteten for å studere økonomi står i samsvar med samfunnskonjukturene. Altså, når det er gode økonomiske tider, så vil flere studere økonomi, vica versa. Norges økonomi har vært svært god de siste årene og dermed har søkermassen til NHH gått opp. Den globale økonomien er på vei ned, og Norge er selvsagt intet unntak, vi går mot tøffere tider og jeg vil tro NHH kanskje vil ha en liten nedgang i søkerantall neste år. Dermed er det ikke for gitt at poengkravene går opp til neste år. Selvsagt er det alltid en mulighet at de vil gå opp til neste år, det er vanskelig å forutsi.

Lenke til kommentar

Og jeg regner fremdeles med at poenggrensene går NED neste år, fordi de fleste vil miste flere poeng takket være at det ikke finnes fordypn.poeng. 90-kullet skal være ganske mye større for at grensa ikke skal gå ned.

Jeg hadde fremdeles satset på det jeg hadde hatt lyst til. Og du er jo ung, kjære deg, i verste fall kommer du ikke inn neste år og må vente et år til (for du er garantert å komme inn på NHH til slutt, med de poengene du vil sitte med til slutt)... Er det så krise?

Tenk heller over om du virkelig har LYST til å studere i år? Er du klar for det, nå? Hva vil du aller helst?

Som sagt, jeg tror du kommer inn neste år også, men ingen kan garantere deg noe som helst, og kanskje kommer du ikke inn i år heller... Poenget er at det er veldig vanskelig å synse om dette, det eneste du kan gjøre er å ta en sjans, eller la sjansen passere, du kan _ikke_ vite noen ting som helst, uansett hva vi forteller deg.

Derfor ville jeg valgt å følge lysta fremfor fremmedes synsinger... ;)

Lenke til kommentar
så dere regner med at poenggrensene går opp i år?

Det er 7,5 % flere søkere i år enn i fjor, men samtidig 20 flere studieplasser enn i fjor, så vanskelig å si. Men NHH er i år norges mest populært i landet i år i følge søkertallene, så poenggrensene stiger nok ja.

Lenke til kommentar

Gratulerer med plass. =) Jeg skal begynne på mitt andre år der, teller det? Anbefaler NHH. Jeg skal på utveksling der det som trolig blir mitt 5. semester, til Australia sannsynligvis, gleder meg som en unge. Mitt inntrykk er at det ikke er så vanskelig å få utvekslingsplass dersom du virkelig vil reise, så jeg ville ikke bekymret meg for akkurat det. Jeg valgte å satse på utveksling i løpet av studiet framfor å reise først, men så jobbet jeg også et år imellom videregående og NHH, så jeg var klar for studier igjen.

Lenke til kommentar
Mhm, kom AKKURAT inn, hehe. men vet ikke om jeg skal takke nei... Klarer ikke bestemme meg! Satser på at det går greit å komme inn til neste år også.

Noen andre som skal på NHH til høsten?

Hva tror du poenggrensa vil ligge på neste år, så som systemet endrer seg..

Lenke til kommentar

Anbefaller deg å ta alle de poengene du klarer i løpet av året uansett så du er sikker. Jeg har 54 poeng i primær og 60 i sekundær neste år, men kommer allikevel til å ta opp ekstra fag for å få flere realfagspoeng, så jeg ikke går på en smell og ikke kommer inn ;)

Lenke til kommentar

Tror dere jeg kommer inn neste år med disse poengene etter de nye poengreglene (man kan jo maks få 4 poeng ekstra i primær!)

Primær: 5,375

Sekundær: 5,775

Hvis man da tar årets grenser 58, 3 og tar minus 6 poeng, kommer jeg inn, men det er ikke store marginen. Tror dere jeg har større sjangse på sekundærkvoten? Jeg kan ikke gjøre noe for å få en høyere poengsum i primærkvoten, men kan jo selvfølgelig ta noen "lette" fag og prøve å få 6 i for å øke snittet mitt i primærkvoten. Noen forslag til hva jeg burde gjøre?

Vet jo ikke hvilken kvote som vil være lettest å komme inn på, men er det noen som vet hvordan de fordeler inntaket på primær - og sekundærkvoten? Hvordan var det dette året? 50/50?

Er det noen som vet hvordan det vil være neste år?

Lenke til kommentar
Anbefaller deg å ta alle de poengene du klarer i løpet av året uansett så du er sikker. Jeg har 54 poeng i primær og 60 i sekundær neste år, men kommer allikevel til å ta opp ekstra fag for å få flere realfagspoeng, så jeg ikke går på en smell og ikke kommer inn ;)

Jeg vurderer å ta opp fag samtidig som jeg går første år på ntnu..da vil jeg få to poeng fra ntnu, samtidig som jeg kan ta det siste realfagspoenget, siden jeg bare har lov til å ha fire. hvis jeg klarer godt resultat på to privatist eksamner til jul, så skal jeg kjøre på meg noen ekstra eksamner til sommer, der jeg er dømt til å få bra..er det ikke slik at jeg kan velge bort fag fra vitemålet? håper det ihvertfall :p, i tilfelle noe skulle gå skeis..

jeg antar jeg ender opp med 58 poeng i ordinøærkvoten..håper det holder :p i primær vil jeg stoppe opp med 53..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...