The Stig Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 (endret) Hei. Jeg har nå blitt den lykkelige eier av en Opel Vectra, 95' 2.0i. Jeg har ingen store planer for bilen, men da den er et stort steg fra min gamle Carina, må jeg jo påkoste den litt stas I første vending har jeg tenkt å sette inn et K&N Kit, samt effektanlegg. Jeg kikket litt under pansret i dag, og vil tro jeg må bytte ut hele "boksen" hvor standardfilteret sittet. Jeg er selv nokså grønn på mekking, men har massevis av kompetent hjelp, så selve skruinga skal gå bra. Etter en kjapp titt på hjemmesidene til K&N kom jeg fram til dette settet. Det jeg lurer på, er rett og slett om det er riktig sort jeg har funnet. Jeg syns det var litt få deler, men i fare for å si noe feil, skal jeg ikke (i første vending) forklare hva jeg tror mangler - da det godt kan tenkes at det ikke er tilfelle. Setter stor pris på svar Edit: Etter en til kikk, lurer jeg kanskje på om det er heller denne jeg skal ha? Er som sagt usikker, så nå trenger jeg eksperthjelp. Endret 7. juli 2008 av the Stig Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Ærlig svar: Det er bortkastede penger. Det er en 13 år gammel Opel Vectra, og den blir ikke sprekere av å hive på råne-effekter. Spar heller pengene til du får noe tull med bilen. For å svare det litt mer presist: Ja, du må ta ut luftfilterboksen hvis du skal sette på konfilter. Vær obs på at dette kan føre til at bilen din går dårligere. Send en mail til KN og hør hvilket filter du trenger, alternativt ta kontakt med en av ørten forhandlere her i Norge. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 Neida, jeg forventer ikke at bilen skal bli et romskip fordi jeg bytter luftfilter, det er snarere: - Litt grommere lyd (i kombinasjon med ny eksos) - Litt mindre bensinforbruk - Slippe å bytte luftfilter på hver serviceintervall (K&N filtre sies og skal vare hele bilens levetid). Men jeg kan ikke tenke meg hvorfor bilen skal komme til å gå dårligere? Jeg har lest gjennom monteringsanvisningen, og det virker som det eneste man oppnår er større luftinntak ..? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Og et litt høyere bensinforbruk I stedet for skifte ved service skal dette renses og settes inn med ny olje, så er ikke evigvarende.. Mener disse skal renses ved 10 000km Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 Ja, stusset jo litt på hvordan K&N kunne mene at bensinforbruket gikk ned - men det kommer vel veldig ann på kjørestilen. Om man får mer luft ved hard kjøring, må vel nødvendigvis bensinblandingen også bli fetere, ergo høyere bensinforbruk? Er jo greit nok at de må vedlikeholdes litt - hva må ikke det i en bil? Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 - Litt grommere lyd (i kombinasjon med ny eksos)- Litt mindre bensinforbruk - Slippe å bytte luftfilter på hver serviceintervall (K&N filtre sies og skal vare hele bilens levetid). 1. Ja, det har du rett i. 2. Nei. 3. Bytte? Nei. Behandle /rense? Ja. Men jeg kan ikke tenke meg hvorfor bilen skal komme til å gå dårligere? Jeg har lest gjennom monteringsanvisningen, og det virker som det eneste man oppnår er større luftinntak ..? Et konfilter plassert lite strategisk i motorrommet vil suge inn mer varmluft enn et originalt filter. Varm luft = dårligere ytelse. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 Ahh, sånn sett ja. Men jeg har jo sett flere som har løst dette ved å skjolde filteret med en aluminiumsvegg? Men så ille kan det jo uansett ikke bli, da nåværende filter kun er skjoldet fra varmen i en boks av plastikk - så om ikke annet, kan vel ikke det bli noe varmere inntakluft ved å fjerne plastboksen? Lenke til kommentar
citronen Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Save your cash! Og,.. Jeg trodde The Stig var... litt mer kompetent når det kom til spørsmål om bil... Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Ahh, sånn sett ja. Men jeg har jo sett flere som har løst dette ved å skjolde filteret med en aluminiumsvegg? Men så ille kan det jo uansett ikke bli, da nåværende filter kun er skjoldet fra varmen i en boks av plastikk - så om ikke annet, kan vel ikke det bli noe varmere inntakluft ved å fjerne plastboksen? Det går an å løse det ved å installere et varmeskjold eller å montere filteret slik at det trekker kald luft. Spørsmålet er heller hvorvidt det er noe vits i å kaste bort pengene på dette, greit nok, du får kanskje litt mer lyd i bilen, men det er allikevel en 13 år gammel Vectra. Spar heller pengene. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 Spar pengene, mjavel - det er da ikke snakk om de helt store summene da ... Har sjekket litt, og med alt jeg trenger inkludert, snakker vi knapt tusen kroner. Ikke en forferdelig sum spør du meg? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Har selv hatt en Vectra A, så kan si så mye som at hvis du monterer filteret der det originale sto, så er det bare litt skjerming som skal til for at den suger kaldluft Kjør på, blir bedre lyd Snakker av erfaring Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 Pluggen, måtte du improvisere for å skjolde fra varmluften, eller følger det med i settet fra K&N? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Følger desverre ikke med, men kjapt å lage hvis du har en alu-platebit Jeg vet den tar til seg varme, men det er jo ikke i kontakt med filteret.. Brukte selv en tynn stålplate jeg da:) Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Spar pengene, mjavel - det er da ikke snakk om de helt store summene da ... Har sjekket litt, og med alt jeg trenger inkludert, snakker vi knapt tusen kroner. Ikke en forferdelig sum spør du meg? Det blir jo omtrent som å trekke en tusenlapp ned i dass. Hva er vitsen med å få motoren på en Opel Vectra til å bråke mer? Det er jo ikke akkurat noe råskinn, og du kommer nok heller ikke til å lure noen til å tro at det er det. Hadde det vært en V8 i bilen din kunne jeg kanskje skjønt det, men det er det jo ikke. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Hadde du hatt BMW så hadde sikkert ingen sagt at det var som å kaste penger! Har selv vectra med K&N-filter. Jeg kjøpte en overgang fra biltema fra luftemengdemåleren til filtret Kjøpte også en billig endepotte på mekonomen, som jeg satte på! Ble utrolig fet lyd. Høres ut som en rallybil. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 9. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2008 Kult å høre Har allerede bestilt settet, så nå er det gjort. Fikk dog ikke penger nok til å bestille eksos i samme omgang, så det må vente til augustlønninga kommer Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Hadde du hatt BMW så hadde sikkert ingen sagt at det var som å kaste penger!Har selv vectra med K&N-filter. Jeg kjøpte en overgang fra biltema fra luftemengdemåleren til filtret Kjøpte også en billig endepotte på mekonomen, som jeg satte på! Ble utrolig fet lyd. Høres ut som en rallybil. Jeg har BMW med rekke-sekser og synes like fullt det er å kaste penger ut av vinduet. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Spar pengene, mjavel - det er da ikke snakk om de helt store summene da ... Har sjekket litt, og med alt jeg trenger inkludert, snakker vi knapt tusen kroner. Ikke en forferdelig sum spør du meg? Det blir jo omtrent som å trekke en tusenlapp ned i dass. Hva er vitsen med å få motoren på en Opel Vectra til å bråke mer? Det er jo ikke akkurat noe råskinn, og du kommer nok heller ikke til å lure noen til å tro at det er det. Hadde det vært en V8 i bilen din kunne jeg kanskje skjønt det, men det er det jo ikke. Jeses, er det i det hele tatt snakk om å imponere noen? Ja, alle vet han ikke har V8, og ja det er ikke noe råskinn i det hele tatt, mer en konebil. Men hvis han da for sin egen del vil ha litt tøffere lyd, så ser jeg rett og slett ikke hvorfor det skal være noe problem. Det er snakk om at han selv vil ha og vil bli fornøyd med, og prøve å imponere noen andre med å fake motorlyd kommer du ikke langt med med konfilter. Jeg har også selv bmw med rekkesekser og konfilter samt effektanlegg, og mine intensjoner var langt ifra å skryte på meg noe større motor enn det jeg har. Det er snarere snakk om å tilfredstille seg selv, jeg elsker lyden, og bryr meg midt i ryggen hva andre mener om den. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 (endret) Jeses, er det i det hele tatt snakk om å imponere noen? Ja, alle vet han ikke har V8, og ja det er ikke noe råskinn i det hele tatt, mer en konebil. Men hvis han da for sin egen del vil ha litt tøffere lyd, så ser jeg rett og slett ikke hvorfor det skal være noe problem. Det er snakk om at han selv vil ha og vil bli fornøyd med, og prøve å imponere noen andre med å fake motorlyd kommer du ikke langt med med konfilter. Jeg har også selv bmw med rekkesekser og konfilter samt effektanlegg, og mine intensjoner var langt ifra å skryte på meg noe større motor enn det jeg har. Det er snarere snakk om å tilfredstille seg selv, jeg elsker lyden, og bryr meg midt i ryggen hva andre mener om den. Jeg har aldri sagt at det er et problem. Jeg har sagt at det er unødvendig og at det er som å kaste penger ut av vinduet. Det er så mange som går rundt og tror at bilen blir så mye sprekere av å sette på åpent filter og effektanlegg, når man i realiteten faktisk bare gjør bilen harry. Endret 10. juli 2008 av Sluquet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå