Gå til innhold

BK: Det åpne hav og Julie Costeu in action

Anbefalte innlegg

Titlene taler for seg selv. Jeg tok dem i fjor vår i akvariet i Bergen. Jeg hadde ikke pc på den tiden, og tok egentlig ikke jobben alvorlig. Men i etterkant ser jeg at det fungerer, så jeg skulle ønske jeg hadde bildene i raw. For å få høy nok lukkertid måtte jeg kraftig opp i iso. Skarpheten er ikke helt i hundre, men 50mm-eren er ikke helt skyldig i det. Men det viktigste for meg er at de fungerer, og det synes jeg de gjør.

Det er lenge siden jeg har lagt ut hele tre bilder i en tråd. Det er fordi de hører sammen på en måte, og fordi jeg ønsker meninger om det å croppe bort skriften på veggen.

post-76334-1215471679_thumb.jpg

post-76334-1215471718_thumb.jpg

post-76334-1215471749_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Småtrøtt og sengen venter. Hopper rett i det.

Damen nederst: Fingrene var litt irriterende. De er for lyse i forhold til resten av kroppen, samme gjelder egentlig nesen hennes. Lyset fra kameraet er jeg litt usikkert på, iom at det er en fin indikasjon på at hun aktivt filmer sjødyrene.

1 og 2: Jeg liker èn best, med tittelen. Uten den blir det litt mye uskarp fisk, litt mye svart mann, men med teksten kommer det ganske godt frem at han fordyper seg i akvariefiskene.

Paradoks: Jeg liker egentlig den uten teksten og, siden den er mer åpen for tolkning, men det tekniske gjør at det skimrer. Vanskelig :p

Nr3 var en soleklar favoritt! Veldig pent bilde, skarpt og ikke videre blaget av støv.

Endret av J@cob
Lenke til kommentar

Etterhvert som jeg blir kjent med mitt nye kamera bygges respekten ytterligere opp for dem som virkelig får det til.

Det er absolutt ikke lett!

Jeg syns du har fått det bra til, og liker dem alle.

Ang. å croppe bort teksten..nja..jeg liker den, men den er muligens litt skarp i fargen. Prøv å dus den litt ned. Se om det funker bedre.

Lenke til kommentar

Helt klart #1 for meg. Teksten løfter bildet noen hakk, og gjør bildet engasjerende på en eller annen måte. Det er et bilde som kan sette i gang fantasien. Uten tekst fungerer det greit, men det engasjerer ikke - til det er det for mørkt og kaldt.

#3 er jo det motsatte - lyst og varmt, men mangler litt på å heve seg over et godt turistbilde i mine øyne - det er rett og slett for mange tilfeldigheter som ikke helt stemmer - positur, bevegelsesuskarphet i hånden og litt lys som ødelegger det perfekte relieffet, og fiskenes plassering.

Lenke til kommentar

Takk for flott kritikk. Jeg var ikke sikker på hvordan disse bildene ville bli mottatt, så jeg ble faktisk positivt overrasket. Vet ikke helt hvorfor.

Det har vært gøy å lese meningene deres. Alle har funnet noe de liker. Det ser ut for at når det gjelder valget mellom det uten og det med tekst så er det versjonen med tekst som faller best i smak, sett bort fra for Juliess. Det kunne jeg tenkt meg mer tilbakemeldinger på, for jeg er ikke helt sikker.

Min personlig favoritt er nummer 3, Julie Costeu in action. Jeg synes nesten det ser ut som en form for moderne dans eller performance, og slikt synes jeg er kult å ta bilder av. Noen av de forestillingene som har gått på Teatergarasjen BIT i Bergen opp gjennom årene har vært ganske fotogene, men fotografering er selvsagt forbudt der.

Takk for oppmerksomheten. Er det flere som har en mening om de to bildene med og uten tekst? Jeg kunne tenkt meg større grunnlag til å velge hvilket som blir den offisielle versjonen.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Mer grunn fra meg, tenkte du?

Jeg liker det fordi det ikke har tekst. Jeg tror det i bunn og grunn er derfor. Tekst på bilder tar bort noe av det jeg liker med å se et bilde, nemlig hva det GJØR med meg. Er det tekst, leser jeg den først og så skaper det en slags forhåndsstemning som tar bort noe av "jomfruopplevelsen" med bildet.

Om det var en forklaring noen som helst skjønte noe av.

Versjonen uten tekst føles for meg mer dyster og spennende. Den andre, pga teksten, blir mer "ohoi, nå er vi på havet, se fiskene". Men det er jo tydeligvis kun meg som er litt i mindretall her :!:

Nei, jeg likte rett og slett toern bedre :)

Lenke til kommentar

Jeg tar det siste først jeg. Fint bilde, men det vekker ikke særlig følelser og engasjement i meg. Det er noe med at hun filmer, og at hun tilsynelatende retter kamera ut av bildeflata som blir turn off for meg. Tankene sklir ut av bildet, og flykter i retning hennes motiv, i stedet for ditt. Og så henger jeg meg opp i hennes underlige, litt bakoverlente måte å stå på når hun filmer. Men fargene er jo lekre da. Og det gjør seg nesten alltid med ei dame i billedflata. å jeg kan forstå de som liker det.

De to andre er det atskillig mer krutt i. Estetikken minner meg mye om en norsk actionfilm plakat fra nittitallet. Skrifta passer godt inn i den sammenhengen, det kunne vært en filmtittel. Eller da ville det nok vært åent hav, men du skjønner kanskje hvor jeg vil. Kanskje bildet tar litt ekstra tak i meg, siden jeg for ikke så lenge siden hadde nærkontakt i tredje grad med det? Ikke vet jeg, men den første versjonen av bildet liker jeg. Uten skrifta blir det faktisk litt for tung og dystert for meg.

Veldig subjektiv kritikk. Det er kanskje kritikkverdig? :hmm:

Lenke til kommentar

Nr 1 med tekst er et ypperlig bilde, nesten som et reklamefotografi. Dvs. Stemningen, eller den ro som dette bildet skaper er bra. Man får en følelse at mannen er i ett med akvariumet for å bli en observatør over det rike liv som skjer der inne. Lyset gir en behagelig stemning, og forsterker følelsen av nærhet mennesket har til fiskene.

Teksten passer bra men ville heller brukt en smule mindre skrivestørrelse, og en skrifttype som faller inn på bilde mer som en helhet enn den du har valgt. Ser en smule ut som det er skrift du har lagt inn fra paint, når det etter min mening hadde passet seg med litt fiksing og triksing i photoshop : }

Lenke til kommentar

Det er rart for oss eldre å vurdere kameraskapte effekter som PS-jobbing. Dette er et rent fotografi, der bokstavene er skiltet over akvariet. Jeg bare syntes at det passet når jeg tok bildet, men croppet det bort for å sjekke om noen likte det bedre. Det virker som om dommen er falt.

Og for å ha nevnt det er alt utenom subjektiv kritikk ganske uvesentlig og umulig, for det er ikke alltid at tekniske diskusjoner har noen hensikt. Det virker som om kommentatorene er enige i det, og det setter jeg pris på. Skriv deres personlige meninger. Det er jo de som er interessante.

Takk for flott og mangfoldig kritikk. Dette har vært lærerikt for meg. Og god utdypelse, Juliess. Jeg ser hva du ser i bildet når du nevner det.

Lenke til kommentar

Det siste når egentlig ikke opp i sammenligningen her. Det er et behagelig bilde, men blir “verken eller” for meg med sin nesten-silhuett. Det ville nok skinne bedre mot en helt svart bakgrunn, så jeg tror jeg ser hvorfor det er nødvendig med en ramme.

Av de to andre liker jeg best bildet med tekst, men jeg er også enig i Juliess sitt poeng. Jeg liker nr 1 best på grunn av avslutningene mot kantene. De graderte mørke kantene gir en følelse av at bildet/havet fortsetter utenfor ruten, særlig på høyre side hvor effekten er tydeligst. Det er liksom alltid en fisk til lengre ute om man konsentrerer seg om å finne den. Det er mulig en kraftigere vignettering på bildet uten tekst vil gi samme effekt.

Uansett tror jeg alle bildene vil gjøre seg best med svart bakgrunn (håper virkelig det blir mulig i Nye Bildekritikken). Med kraftig vignettering i tillegg vil begge de to første bli uendelige.

Ville det vært riktig om modellen hadde hatt sydvest?

- Rams

Lenke til kommentar

Jeg har visst glemt å takke for all den fine og konstruktive kritikken. For det første er det kjekt å se at minst et bilde treffer alle sammen. For det andre er det utrolig gøy å se at det er individuelt hva man foretrekker. Det forteller meg at alle bildene er vellykket avhengig av hvem som betrakter dem, men det gjør valg av hvilket av de to første som skal presenteres i andre sammenheng.

Men det kuleste er at det får frem personlig smak hos de forskjellige deltakerne i tråden. Det har vært inspirerende for meg å lese kommentarene deres. Tusen takk.

Lenke til kommentar

Oi, denne serien har gått meg hus forbi. Liker bildene veldig godt, men som en serie ville jeg ha fjernet enten #1 eller #2, men har ikke helt bestemt meg enda om jeg liker den med eller uten teksten best.

Men det er det tredje bildet som fenger meg mest uten tvil. Veldig flotte farger, perfekt komposisjon i mine øyne med en særdeles stilig silhuett.

Lenke til kommentar

Takk, dga01. Det med hvilket av de to første bildene som er best var et av hovedpoengene med denne tråden. Jeg ønsker å få klarhet i hvilket som skal bli med i fortsettelsen. Det ser ut for at det blir det med teksten. Begge to skal selvfølgelig ikke bli med, i og med at det bare er to forskjellige beskjæringer av samme bilde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...