Gå til innhold

BK: En gyllen komposisjon

Anbefalte innlegg

Det er ganske vanskelig å trå feil med en slik komposisjon. Dette er en ganske ny sjanger for meg, så jeg tenkte å starte med noe enkelt. Det er nok enda en god bit igjen før jeg kan tjene til livets opphold med komponerte bilder...

Er dette for skarpt? F/8 på ISO100 for EF 70-200 f/4L + litt USM på toppen.

post-79427-1215470557_thumb.jpg

Egentlig stakk jeg innom mest for å skryte litt av at jeg skal 10 dager til Toscana og Roma om noen timer, og kanskje vekke et lite stikk av misunnesle hos noen :cool:? Jeg har mentalt pakket fotobaggen i flere dager, men aner enda ikke hva slags klær jeg trenger...

- Rams

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan nesten lukte den deilige duften av gammelt tre i solen og det gir meg lysten på en god hyttetur. Fototeknisk har jeg ikke noe særlig å komme med, men jeg vet at du ihvertfall trenger shorts, skjorter, ekstra batteri og mest sannsynlig et ekstra minnekort eller tre med deg på ferien. Joggesko i tillegg til sandalene er et must, varmen til tross, hvis du planlegger å gå mye. Du får ha god tur, det kommer til å bli varmt men også svært givende! Misunnelsen er så absolutt til stede den også. =)

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Jeg synes fargoths assosiasjoner er temmelig beskrivende, jeg får litt hytte og solfornemmelse, uten at jeg synes bildet er spesielt dyptgående, det vil nok glemmes fort.

Ikke at det er negativt, et lite flash av en "feel" vil være en god nok assosiasjon for meg, ikke alle bilder skal nødvendigvis være evigvarende.

"Er dette for skarpt?"

Nei, på langt nær, det kunne vært mye skarpere, uten at det går spesielt utover min bildeopplevelse her, men siden du spør... :)

Mvh

Amund

Lenke til kommentar

Det kommer nok til å feste seg litt bedre hos meg. Jeg synes det er helt enkelt og lekkert. Jeg liker å hvile øynene på slike bilder. Jeg husker det nok i morgen, men om jeg husker det veldig lenge er vel ikke trolig. Men det gjør jobben sin for meg. Det er ikke for skarpt.

Lenke til kommentar

Dette er et bilde som jeg kunne tenkt meg som skjermbakgrunn. Da kan man tenke tilbake til de gode varme sommerdagene på en gammel hytte (eler seter).

Du får ha god tur til Toscana. Tipper at det holder med et noen shorts og noen t-skjorter ... Drar selv til Danmark tirsdag ettermiddag (er også borte i 10 dager); men jeg tror det er du som fanger de mest spennende motivene :) Vi sees i bildekritikken om ca 2 uker.

Tom

Lenke til kommentar

Dette var flott :)

Må si meg delvis enig med Amund_Blix, det kunne nok vært enda skarpere uten at det hadde gått ut over den "nasjonalromantiske" følelsen bildet vekker, i meg vel å merke.

Herlig komposisjon!

God tur :)

Lenke til kommentar

Jeg ser at flere er innom "solskinn i hytteveggen", og det er jo ikke så unaturlig.

Eksponeringen er faktisk gjort i overskyet vær, på skyggesiden rett før solnedgang, så det er ikke antydning til sol direkte på veggen her. Fargene er jazzet opp ved å sette fargetemperaturen til 10.000 Kelvin. Men de er ikke så unaturlige likevel, i direkte sollys vil det se omtrent slik ut, men med fare for ganske kraftige slagskygger.

Jeg legger ut en dobbel størrelse da den føste ble litt sparsom. Jeg har ikke skarpet opp noe mer, dette holder for meg. Denne versjonen måtte komprimeres litt ekstra for ikke å spise opp kontoen min. Kan brukes som skjermbakgrunn den som vil (Tom).

post-79427-1215512303_thumb.jpg

Tusen takk for gode tilbakemeldinger. Jeg regner ikke med å få mange slike motiver i Italia. Det blir nok ikke tid til mer enn gjennomtenkte snapshots, er jeg redd. Poster innom hvis jeg finner noen nettverk og får tid/lov :)

God Sommer!

- R

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...