Marvil Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Siden jeg får kjeft hos Apoteket når jeg handler Otrivin nesespray (jeg følger ikke maks 10 dager i strekk-anvisningen bakpå ), trenger jeg tips til andre ting som hjelper med å åpne/holde åpent. Har Lomudal og Nasaleze, sistnevnte hjelper vertfall ikke for å åpne, noe kun Otrivin gjør etter min erfaring (hva gjør Lomudal?) Andre ting? Finnes vel slike "mentol"-salver - hjelper dette ? Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Lomudal er et såkallt antihistamin. Dvs at det forhindrer mastcellene i nese/luftrør i å frigjøre histamin. Dermed hovner ikke slimhinnene opp så mye, og luftrøret trekker seg mindre sammen. Resultat = Det blir lettere å puste. Det finnes mange andre antihistaminer. Men det må du snakke med legen din om. Du kan jo prøve slike mentolsalver, men det er vel mere en subjektiv virkning. Dvs. de gjør ikke luftveiene mere åpne. Jeg dykket mye tidligere, når jeg var tett i nesa tok jeg å skyllte med sjøvann (dvs saltvann) Det finnes saltvannsdråper på apoteket. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Heimdall: vil det ikke virke like bra å ta en kopp med vann, og blande litt salt nedi, for å skylle nesen med dette vannet? Lenke til kommentar
Vipera Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Jeg har en del pollen allergier å jeg bruker i alle fall Loratadin Hexal(tabletter) og Rhinocort(nesepulver). Men best å snakke med fastlegen din om dette før man velger medisin. Lenke til kommentar
Greysteel Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) Å skylle nesa med saltvann funker ofte når den er tett. Usikker på hvor godt det fungerer ved allergi dog, da jeg ikke sliter med at nesa blir tett, men snarere det stikk motsatte. Nesehorn pleier iallefall å gjøre saken betydelig bedre for min del Endret 8. juli 2008 av Era_Vulgaris Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Heimdall: vil det ikke virke like bra å ta en kopp med vann, og blande litt salt nedi, for å skylle nesen med dette vannet? Hehe! Ja, det har du sikkert rett i. Jeg tenkte mest på at det ikke var så praktisk med en kopp salt vann på bussen o.l. De der nesekoppene på bildet over så kule ut!!! Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Siden jeg får kjeft hos Apoteket når jeg handler Otrivin nesespray (jeg følger ikke maks 10 dager i strekk-anvisningen bakpå ), trenger jeg tips til andre ting som hjelper med å åpne/holde åpent.Har Lomudal og Nasaleze, sistnevnte hjelper vertfall ikke for å åpne, noe kun Otrivin gjør etter min erfaring (hva gjør Lomudal?) Andre ting? Finnes vel slike "mentol"-salver - hjelper dette ? Marvil: Er du sikker på at den "tette" nesen din er forårsaket av allergi? I såfall hvordan? Hva er du allergisk mot? Bruker du andre anti-allergi preparater/medisibn? Zyrtec? Telfast? osv.. Vaio Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 Siden jeg får kjeft hos Apoteket når jeg handler Otrivin nesespray (jeg følger ikke maks 10 dager i strekk-anvisningen bakpå ), trenger jeg tips til andre ting som hjelper med å åpne/holde åpent.Har Lomudal og Nasaleze, sistnevnte hjelper vertfall ikke for å åpne, noe kun Otrivin gjør etter min erfaring (hva gjør Lomudal?) Andre ting? Finnes vel slike "mentol"-salver - hjelper dette ? Marvil: Er du sikker på at den "tette" nesen din er forårsaket av allergi? I såfall hvordan? Hva er du allergisk mot? Bruker du andre anti-allergi preparater/medisibn? Zyrtec? Telfast? osv.. Vaio Det kommer hver sommer, hovedsaklig når det er bra vær - allergi er påvist igjen for noen uker siden av lege. Har noen tabletter, er dog ikke spesielt flink å ta disse (ikke noen av de du nevnte, husker ikke navnet). Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) Det kommer hver sommer, hovedsaklig når det er bra vær - allergi er påvist igjen for noen uker siden av lege.Har noen tabletter, er dog ikke spesielt flink å ta disse (ikke noen av de du nevnte, husker ikke navnet). Ta du regelmessig (hverdag) anti-allergi medisin? Eller gi du et eller to puff hvergang nesen blir tett? Endret 8. juli 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 Det kommer hver sommer, hovedsaklig når det er bra vær - allergi er påvist igjen for noen uker siden av lege.Har noen tabletter, er dog ikke spesielt flink å ta disse (ikke noen av de du nevnte, husker ikke navnet). Ta du regelmessig (hverdag) anti-allergi medisin? Eller gi du et eller to puff hvergang nesen blir tett? Sistnevnte. Er klar over at det forklarer mye, men finnes det noe som åpner når det først er tett - som ikke er Otrivin ? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) Marvil: Problemet er: Hyppig bruk av Otrivin ®, kan føre til toleranse og bivirkninger, som "tett nese." Jeg lurer litt på om det er virkelig allergi, selv om, du ble testet "positivt" hos legen. Har du andre symptomer? Som nysing, øyeproblemer, pusteproblemer osv..? Er det astma i famililen? Endret 8. juli 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 Jeg fungerer fint store deler av året, men ja, jeg vet og merker at Otrivinen har satt spor (dvs ikke HELT 100% åpent normalt sett), men altså ikke på denne måten. Asta ble det testet for samtidig, ingen symptomer på det. Nysing har jeg, samme med øyeproblemer. Disse to sammen med tett nese kommer som regel samtidig. Pustingen er svært bra, bortsett fra dårlig kondis. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Slenger meg på angående nesehorna. De har funka for meg når jeg har vært kjempetett i forbindelse med sykdom osv. Om det tar "knekken" på tetthet ved allergi osv vet jeg ikke, men det er jo verdt forsøket. Føles veldig rent ut etterpå hvertfall Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) Jeg fungerer fint store deler av året, men ja, jeg vet og merker at Otrivinen har satt spor (dvs ikke HELT 100% åpent normalt sett), men altså ikke på denne måten. Asta ble det testet for samtidig, ingen symptomer på det. Nysing har jeg, samme med øyeproblemer. Disse to sammen med tett nese kommer som regel samtidig. Pustingen er svært bra, bortsett fra dårlig kondis. Marvil: Da er det på tide at du kutter ut Otrivin®, og gir fastlegen din en besøk til. Spør etter denne kombinasjonen: Telfast® (Fexofenadine) 180mg 1xper dag, og Nasonex® (momentazon) 3xdagen (og ved behov). Endret 8. juli 2008 av Vaio Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå