Gå til innhold

Raid 1 i Ubuntu?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har for tiden en ekstern hardisk jeg tar backup til. Her har jeg også en del filmer og annet som jeg kategoriserer som mindre viktig. Jeg har altså ikke backup av absolutt alt, men kun deler av mine personlige data. Jeg har for tiden sett på Western Digital My Book Mirror Editon. Dette er en ekstern hardiskløsning som består av to hardisker som kommer ferdig konfigurert i Raid1, altså at samme informasjon blir skrevet til begge diskene. Hvordan vil dette fungere i ubuntu (eller linux generelt for den saks skyld)? Er det vanskelig å konfiguere, kommer det til å fungere direkte ut av boksen? Kan jeg formatere diskene til ext3 og bruke raid1 uten at det blir problemer? Har mange spørsmål, men håper at noen kompentente linuxbrukere vil gi meg svaret :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet ikke hvordan den virker, men om RAIDet er hardware-basert (dvs, den virker i andre OS uten en spesiell RAID-driver), så skal det funke i linux også.

Er usikker på om det er hardware-basert, men kan ikke dette settes opp med en hvilken som helst løsning hvor man har to disker med like stor kapasitet. Denne skal brukes sammen med en bærbar pc og virker som den mest solide backupløsningen.

Litt kjipt om jeg må over til windows igjen bare pågrunn av en tullete driver. Noen andre som vet om denne er brukenes?

Lenke til kommentar
Kommer den med USB interface? For da vil jeg tro at det er bare å plugge den i og du vil kun se en disk (slik som det skal være når det er satt opp riktig). I linux, OS X og windows.

Hvis du mener at du tilkoblingsmuligheten er usb 2.0 så stemmer nok det.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg kan se, så kommer denne disken med en "RAID-manager", hvor man bl.a kan switche mellom RAID-1 og RAID-0. Det er vrient å se om denne softwaren bare switcher om noe hardware på disken, eller om det faktisk er selve softwaren som tilbyr RAID-funksjonaliteten.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...