Gå til innhold

Q9450, flaskehals? Treng skikkeleg vannkjøling...?

Anbefalte innlegg

Eg har nettopp invistert i ny datamaskin, og har fått det på hjernen at CPU'n blir flaskehalsen.

Opsette ser slik:

-Coolermaster Cosmos 1000 m\850w PSU

-Foxconn Dreadnaught 790i

-Intel Q9450

-OCZ DDR3 2000mhz 2*2gb

-XFX 280gtx 670m

-Seagate 500gb 7200rpm

Eg skal kjøpe Raptors\SSD's seinare for å nyte følelsen av gudd shiet HDD's. Skal og fylle opp RAM slottane med 2*2gb 2000mhz til. Og kanskje eit til 280gtx med tiden.

Eg hadde planer om å overklokke CPU'n etterkvart, men blir CPU'n ein voldsom flaskehals stock? Og er det nokon som kan tipse meg om noko kvalitets vannkjøling?

Eg håpte at PSU'n til Coolermaster skulle holde, men der tok eg vel kanskje feil.. ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CPUen er grei nok den. Tror nok ikke du trenger å bekymre deg. Når det gjelder OC, så er den kjent for å "treffe veggen" på 450MHz, altså rundt 3.2GHz OC. Dette gjelder dog av hva jeg har sett luftkjøling (anbefaler deg å kikke litt rundt på xtremesystems forumet).

Dette er hvertfall hva jeg selv har lest meg til sålangt, men for min del er jo 3.2GHz en fin klokk det. Om du kliner til og kjøper en i.e. QX9770 (som er dyyyr), så oppnår du uansett av hva jeg har sett ikke så mye høyere klokk med OC.

Man er nødt å vente på G0 stepping (og ikke C1 som på Q9450) på CPUene før det blir skikkelig klokkepotensiale, og det kan gjerne ta sin tid om de i det hele tatt kommer..

Edit: rettet fra 3.6 til 3.2

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

Hei!

Som et apropos, vet ikke når den kommer (sies 3. kvartal), Q9650 har referanseklokke på 3 GHz, 1333MHz bus og 9x multiplier. En sånn en i G0 burde gi deg 4050 MHz på 450 FSB. Dette kan kanskje fjerne flaskehalsen din.

Lenke til kommentar
CPUen er grei nok den. Tror nok ikke du trenger å bekymre deg. Når det gjelder OC, så er den kjent for å "treffe veggen" på 450MHz, altså rundt 3.2GHz OC. Dette gjelder dog av hva jeg har sett luftkjøling (anbefaler deg å kikke litt rundt på xtremesystems forumet).

Q9450 har en multiplier på 8 så det blir ikke helt rett det du sier.

8x400 = 3200

8x450 = 3600

Det burde ikke være noe problem å kjøre den på 3.2, jeg kjører min på 3.4GHz 24/7.

Hovedkort har absolutt betydning, bruker selv P5E WS Pro og P5Q Deluxe, begge disse har jeg hatt over fsb475 på Q9450 og Q9550.

Veggen for Quad's ligger ofte på 470 og opp mot 500.

Lenke til kommentar

Ja eg ha fått med meg at Q9450 ikkje e OC-Champ, men eg e gla i bus'n..

Kort oppsummert so blir ikkje Q9450 noken flaskehals stock? og evt klokka til 3,2-3,6 so burde den holde til evt G0stepping evt ny Q9xxxx?

CPU'n kosta jo berre litt øve 2k, svir ikkje so voldsomt med oppgradering=)

790i valgte eg pga DDR3 og SLI (som so mange andre), men eg ha eit håp om at Foxconn ha klart å snekre sammen eit brukandes hovedkort!

Lenke til kommentar
Q9450 har en multiplier på 8 så det blir ikke helt rett det du sier.

8x400 = 3200

8x450 = 3600

Det burde ikke være noe problem å kjøre den på 3.2, jeg kjører min på 3.4GHz 24/7.

Hovedkort har absolutt betydning, bruker selv P5E WS Pro og P5Q Deluxe, begge disse har jeg hatt over fsb475 på Q9450 og Q9550.

Veggen for Quad's ligger ofte på 470 og opp mot 500.

OT: Haha, det verste var at først så har jeg skrevet 3.6GHz, for det var det jeg husket uten å ha regnet. Men har så dratt fram kalkulator for sikkerhetsskyld og blingsa da i tillegg ^^ Haha.. Var bare litt artig.

Poenget mitt er bare at jeg leser om en del på XS.org som treffer veggen på 450..

Lenke til kommentar
Når Nehalem kommer må vi vel bytte hovedkort også? Tror jeg venter litt med den... Klokker du Q9450 til 3,6 GHz har du mye kraft, husk at den er ca 20% bedre enn Q6600 i tillegg...

Det tallet tror jeg er feil. Skal lete opp en tråd som sammenligner Q6600 med Q9450 klokke for klokke, og som viser en økning på ~5% (egentlig 6.66% i gjennomsnitt på OC test, begge på 3.6GHz). 20% vil jeg isåfall veldig gjerne ha en kilde på.

Min kilde: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=173287

Edit: red. vekk tullespråk.

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

hehe, med en slik CPU blir nok ikke den flaskehals, overklokket eller ikke.

Nå for tiden er det harddiskene som er flaskehalser i de fleste systemer.

om du vil unngå det vil jeg anbefalle deg SSDer i RAID 5 eller RAID 1+0 (eller 0+1, litt opp til deg).

Da vil du få utnyttet søketiden til SSDene (som er nesten ikke eksisterende) samtidig som du slepper den lille flaskehalsen du vil oppleve lese opperasjoner (se her for en liten sammenligning).

Eneste problemet med å kjøre SSDer slik som jeg nevnte over, er jo det at SSDer er så dyre at diskene alene vil koste nesten like mye som resten av hardwaren du har.

Lenke til kommentar

Skal du bare ha maks hastighet på systemvolumet trenger du ikke mer enn to SSDer i RAID0. Skjer det noe med dataene kan du jo bare reinstallere, mens du enda har alle filene i behold på en annen, stor vanlig disk.

Anbefaler enten 2x32 eller 2x64 GB SSDer, f.eks. OCZ Core.

Lenke til kommentar
Poenget mitt er bare at jeg leser om en del på XS.org som treffer veggen på 450..

Hvor veggen er kommer mye an på hvilket hovedkort man bruker og i tillegg er det selvsagt forskjell på den enkelte CPU.

I denne tråden på XS finner man eksempler på både høy og lav wall.

Noen møter veggen på 425, andre på 440 men nyere kort (dvs X38/X48 og P45) ser ut til å takle quads med høy fsb generelt.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Hvor veggen er kommer mye an på hvilket hovedkort man bruker og i tillegg er det selvsagt forskjell på den enkelte CPU.

I denne tråden på XS finner man eksempler på både høy og lav wall.

Noen møter veggen på 425, andre på 440 men nyere kort (dvs X38/X48 og P45) ser ut til å takle quads med høy fsb generelt.

Vel.. Du har jo rett i at det individuelt fra CPU til CPU, HK til HK etc..

Har f.eks. selv kikka en del på som har testet med X48T-DQ6, og utspring fra tråder derfra:GA-X48T-DQ6 tråd

og på det grunnlaget har jeg sett for meg at veggen (selv på et entusiast-kort med "proffe" testere) treffes som regel rundt 450MHz..

Lenke til kommentar

Den fornuftige klokken (for daglig bruk) på en Q9nnn ligger uansett et sted mellom 400 og 450, jeg ligger selv på 426 på Q9450 som gir god ytelse kombinert med lav vcore og temp.

Jeg har ikke bestemt meg for 24/7 klokk på Q9550'en enda men regner med å legge den på ca 3.6. (som er ca 424)

Da er vcore 1.30625 uten LLC og ca 1.25 med LLC. (har vdroop så det holder)

Jeg har selv hatt over 500 på luft ;-) med en Q9550 på P5Q Deluxe.

(506 for å være nøyaktig, med multiplier 7)

Jeg har ikke hatt noen problemer med å nå langt over 450 på Q9450 og da snakker vi OCCT stabil. (på P5E WS Pro)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Eg ha sett mykje av desse diskusjonane før, men da va Q9450 som flaskehals som va min bekymring - ette da eg les her so har eg bestemt meg for at nehalem blir neste invistering på CPU fronten!=)

Når det gjeld harddiska so driv eg å vippa mellom Raptors og SSD. Eg ha fått det for meg at da e mykje tull me Raptors+Vista 64+Nforce. SAS veit eg lite\ingenting om. Og SSD's e jo jevla dyrt, men får håpa at prisane dett ned før eg har bestemt meg!

Må berre sei at responsen på detta forume e nydeliii=D

Meget bra.

Lenke til kommentar
Når det gjeld harddiska so driv eg å vippa mellom Raptors og SSD. Eg ha fått det for meg at da e mykje tull me Raptors+Vista 64+Nforce. SAS veit eg lite\ingenting om. Og SSD's e jo jevla dyrt, men får håpa at prisane dett ned før eg har bestemt meg!

Du får opprette en tråd under Lagringsmedier mht disker, så er det bare å spørre i vei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...