Gå til innhold

Kan man bruke lisensen som står skrevet på PC'en?

Anbefalte innlegg

Hei!

En kamerat av meg har en HP Pavilion.

Denne er av de som har en gjenoppretningspartisjon, som suger fordi det er så ufattelig mange demo'er som blir installert.

Så nå er alt formatert, og jeg lurer på om det er mulig å bruke en annen Windows CD?

Han har Windows XP HOME, og lisens klistret på kabinettet. Kan man installere med denne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HP benytter egen utgave av Windows XP. Se på klebelapppen med lisensnummeret. Hvis det står HP på linjen under Windows er det en egen utgave. Lisensnummeret vil ikke bli godtatt av en generell OEN utgave av Windows XP Home (eller en Microsoftutgave).

Lenke til kommentar
HP benytter egen utgave av Windows XP. Se på klebelapppen med lisensnummeret. Hvis det står HP på linjen under Windows er det en egen utgave. Lisensnummeret vil ikke bli godtatt av en generell OEN utgave av Windows XP Home (eller en Microsoftutgave).

Har selv en eldre HP stasjonær med XP home innstallert.

Denne har HPQ skrevet under Windows på klebemerket med lisensnummeret.

Brukte en "standard" OEM plate da jeg innstallerte på nytt, gikk fint som bare det.

Lenke til kommentar

Har finni en litt artig workaround som kan hjelpe på dette problemet. Jeg var i en nesten lik situasjon for litt siden. Jeg hadde ikke cd'en men jeg hadde lisensnummeret som stod under laptopen. Jeg fikk tak i en piratcd og prøvde å bruke mitt lovlige lisensnummer når jeg installerte. Det gikk ikke. Den ville ikke godta det. Så hva gjorde jeg da? Jo, jeg brukte piratlisensnummeret når jeg installerte. Denne vil selvsagt ikke gå gjennom Windows Genuine Advantage osv. så da er man plutselig i en situasjon der man ikke kan oppdatere OS. Men fortvil ikke. Vi er nemlig ikke ferdige. Det man gjør videre er å laste ned Windows Key Changer dirkete fra microsoft sin hjemmeside. Så forandrer man lisensnummeret til sitt lovlige lisensnummer som man har betalt for (det under laptopen altså) og vips så sitter man med riktig lisens. Litt artig at den ikke ville godta at jeg skrev inn den lisensen når jeg installerte, men godtok at jeg skiftet til det nummeret.

Husk å installere samme type windows som du har lisens for bare. (Home/Pro)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vi fikk tak i en OEM CD, og skrev inn lisenskode som var klistret på maskinen.

Funket selvsagt IKKE, så da ringte vi 800-nummeret til Microsoft, og oppga de numrene vi fikk, svarte at vi prøvde å installere på nytt på den samme maskinen, og at lisensen ikke var brukt på andre maskiner.

En automatisk stemme svarte at vårt ønske om å motta koder for å aktivere lisensen var innvilget, og nå er alt i orden=)

Så nå er lisensen knyttet mot den OEM-CD'en, og vi kunne installere på nytt uten problemer.

Endret av nordemoniac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...