Gå til innhold

Er det virkelig mulig Nikon D40 fikk meg en overraskelse

Anbefalte innlegg

Jeg innbiller meg jeg har lest og lest og lest på hva slags kamera jeg skulle kjøpe meg og fant nikon D40. Tok det lykkelig med hjem. Og oppdaget plutselig at jeg ikke kunne komponere bilde med LCD skjermen :no:

OG nå ser jeg over tester som jeg har lest og det står vel egentlig ikke noe sted at man ikke kan det?

Det står vel bare hvor bra den er til å redigere og se på bildene på.

(da tror jo jeg redigere er det samme som komponere)

Tror jeg skal ha SERIØS hjelp hvis jeg ever skal kjøpe meg kamera igjen.

Har lissom bittelitt peiling men det er jammen meg vanskelig å få med seg alt.

Endret av Hufse-tufsa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

uff da, her har du nok misforstått litt ja. En av de store fordelene med speilreflekskameraer (i mine øyne altså...) er at en kan se gjennom en forholdsvis stor og lys søker i stedet for å se på en lcd-skjerm på armlengdes avstand. Hvis du forsøker, er jeg sikker på at du kommer til å like det med tiden.

Komponere bilder = det du gjør når du velger hva som skal inngå i bildet før en trykker på utløserknappen.

Redigere bilder = det du gjør etter at du har tatt bildet for å endre / forbedre bildet. Det kan gjøres enten i kamera eller på datamaskin. Å gjøre det på en datamaskin er langt å foretrekke.

Lenke til kommentar

Obs. Bittelitt peiling er veldig farlig for lommeboken. Bomkjøp er dyre erfaringer. Man tror man har peiling og at Nikon og Canon er verdens beste, og de andre er mindreverdige. Mange har kjøpt feil kamera basert på slike tanker, for de som har bittelitt peiling kjøper stort sett Canon og Nikon.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Okei takk for svar :thumbup:

Blei litt snurt kan man si, men hvis det gir meg så mye bedre bilder enn kompakt kamera som jeg håper kan jeg alltids ofre denne muligheten.

Men som sagt det var en overraskelse :roll:

Hvis det på noen som helst måte er mulig, bør en teste ut den heiteste kjøpskandidaten, helst en time eller to, så de viktigste funksjonene får kjørt seg. Det gjelder ikke bare at de er der, men at de funker fint for deg - og det kan bare du sjøl avgjøre. Jeg har LiveView på mitt kamera (D300), men synes ikke det er "modent" system ennå, så det blir lite brukt.

D40 har et såpass bra søkerbilde, at jeg tror du rimelig fort venner deg til å bruke søkeren. Men hvis LiveView viser seg å være vesentlig, synes jeg du bør vurdere å bytte system/oppgradere.

Lenke til kommentar
Okei takk for svar :thumbup:

Blei litt snurt kan man si, men hvis det gir meg så mye bedre bilder enn kompakt kamera som jeg håper kan jeg alltids ofre denne muligheten.

Men som sagt det var en overraskelse :roll:

Hvis det på noen som helst måte er mulig, bør en teste ut den heiteste kjøpskandidaten, helst en time eller to, så de viktigste funksjonene får kjørt seg. Det gjelder ikke bare at de er der, men at de funker fint for deg - og det kan bare du sjøl avgjøre. Jeg har LiveView på mitt kamera (D300), men synes ikke det er "modent" system ennå, så det blir lite brukt.

D40 har et såpass bra søkerbilde, at jeg tror du rimelig fort venner deg til å bruke søkeren. Men hvis LiveView viser seg å være vesentlig, synes jeg du bør vurdere å bytte system/oppgradere.

Jeg mener på jeg skal like dette kameraet nå når jeg har kommet meg over aha-sjokket med LCD skjermen :!:

"finne meg en god fotobok"(trengte visst det likevel)

Lenke til kommentar

Har tatt helt av med LiveView funksjonen på mitt Nikon D300 ! Siden jeg kjøpte det kameraet har jeg benyttet det til ETT bilde, så tviler på at du kommer til savne den funksjonen egentlig.

http://www.facebook.com/photo.php?pid=8732...mp;id=579286991

Bildet viser ett skilt på siden av ett lokomotiv som står på Storegut en ferje som gikk til Rjukan.

Dette er plassert over 2 meter oppe på siden av lokomotivet og det var så trangt og ingen mulighet til å komme noe høyere opp, så akkurat her holdt jeg kameraet over hodet og brukte LiveView til å "se" motivet.

Endret av JoonGoii
Lenke til kommentar

Opplevde til et viss punkt det samme,har brukt reflekskamera i mange år,kompakt som tillegg i noen år.

Når jeg tok steget og kjøpte meg digitalspeilrefleks tok jeg det som en selvfølge at du kunne bruke skjermen på samme måte som med et kompakt kamera.ikke noe savn men ble litt overrasket.noe jeg ikke burde ha blitt,etter litt tenking om oppbygging av kameraer/speil funksjoner .

Begynn gjerne med og lese fotokompediumet her på forumet,mye god opplæring/informasjon der.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679

Lenke til kommentar
Jeg mener på jeg skal like dette kameraet nå når jeg har kommet meg over aha-sjokket med LCD skjermen :!:

Ja det tror jeg du skal!! Det er noe helt eget å jobbe med et klart og fint søkerbilde, hvor du har sentral informasjon godt synlig under. Har hatt alle typer kamera, og ingenting gir så mye bildeglede...

LCD skjermen kan være nyttig i noen situasjoner, men ellers bare tapper den batteriet...

Kjøpte nettopp en D40 til kona, og hun digger det!! Jeg synes også det er fantastisk begynnerkamera, det har masse fine muligheter og gir knallbra bilder!

Og du kan enkelt tilpasse dine behov med optikk, blitz og annet snask.

Enjoy!!

Lenke til kommentar

Live-view er et fint suplement, men på ingen måte erstatning, for søkeren. Jeg synes at du skal være glad for at kameraet ditt ikke har live-view. Da blir du tvunget til å bruke søkeren, og du vil bli en bedre fotograf. Med live-view hadde det vært fare for at du kun ville brukt denne funksjonen, med dårligere bildekvalitet som resultat.

Nyt kameraet. Jeg har hørt at det er et kjempekamera. Til den lave prisen vurderte jeg det som ferie/knips-kamera når jeg ikke gidder å dra med d300'n, men jeg kunne ikke forsvare kjøpet når jeg har d70s fra før.

Lenke til kommentar

Må også si meg enig i at liveview er noe jeg aldri har savnet på et speilrefleks.

Fikk det når jeg kjøpte 1D'en, men har ikke brukt det annet til å teste hvordan det funker.

Mister også autofokusen med det.

Liveview er bortkastet når man må holde et kamera med objektiv på mange kilo på "strak arm".

Vanskelig å holde det stille da. Man har mye bedre støtte ved å holde det inntil øyet og se i søkeren.

Men på kompaktkameraet mitt er det et must. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...