Fylliksen Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Optimist som jeg engang var, tok jeg med mitt Olympus mju720 til roskilde. Greide selvfølgelig å miste det andre kvelden.... Nå vil jeg ha nytt kamera, og lurer på om det er noen bedre alternativer enn det tilgjengelig. har sett på de nyere kameraene i samme serie, men lurer på et par ting: jeg hadde problemer med at det fort ble uklare bilder når jeg f eks tok bilder fra bil på en humpete vei. En kollega av meg hadde et Canon kamera, husker ikke hvilken modell, men den hadde et bildestabiliseringsprogram som gjorde at bildene ble mye klarere ved bevegelse. Han nevnte noe om at det skulle komme et likt kamera, som var mer robust og i titan og greier, husker ikke om det var vanntett. Men det har jeg aldri sett noe til. Er bildestabiliseringsprogrammet forbedret på de nyere mju-kameraene?(hvis det var noe i det hele tatt på 720..) Er mju-serien de eneste vanntette og støtsikre kameraene som tar bra bilder? (720 tok bra nok bilder for meg,det eneste jeg var litt misfornøyd med var uklare bilder ved bevegelse og at blitsen ble veldig sterk til tider, hvis jeg ikke husker helt feil) Er 1030 det eneste som er ekstra solid og vanntett, eller er 790 el 725 likedan på det området? Syns at jeg leste det i en eller annen tråd her. Virker som de har sånn ca 10 forskjellige vanntette kameraer med minimale forskjeller.... Jeg skal til USA til høsten, vil jeg spare mye på å kjøpe kameraet der? Skal bl a på rafting og juving i sommer, så hadde vært kult å ha kameraet til da.... Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Mju 720 var vanntett, støtskikkert og mannglet bildestabilisator. Det finnes andre modeller som er regntette, har bildestabilisator men som ikke er støtsikre som tar betydelige bedre bilder enn Mju 720. Forskjellen på å tåle en regnskvett og tåle en tur under vann er stor. Først må du bestemme deg for hvilke egenskaper du trenger og maksimalprisen. Det finnes hundrevis av kameraer å velge i mellom så uten at du vet hva du vil ha så blir det vanskelig å bestemme seg. Jeg har et Mju 780 som tar bedre bilder enn 720, jeg valgte det fordi det var lite, tåler regn og samtidig tar relativt gode bilder. Hvis bildekvalitet er veldig viktig så finnes det bedre valg fra Canon og Fuji. Lenke til kommentar
Fylliksen Skrevet 7. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2008 Vel,det må være vanntett ihvertfall. om jeg ikke kan ta det så veldig dypt under vann er ikke så farlig. Et viktigere kriterium er at det er støtsikkert. Så det holder ikke med et vanlig digitalkamera som ikke er ekstra robust. Vil som sagt gjerne bruke det på aktiviteter som juving og sånt. Og klatring (ja jeg veit at de ikke er laga for fall fra flere titalls meter), snowboardturer om vintern og liknende aktiviteter. Så det må tåle å minimum bli dynka i vann, og tåle endel slag og fall. Prisen er ikke så viktig, kan ta meg råd til det dyreste vanntette mju kameraet, så lenge kvalitetsforskjellen fra de rimeligere modellene er verdt det, men det er bl a det som jeg er veldig usikker på. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Hvis det er vanntett som det viktigste punktet, pluss god bildekvalitet så har vel Pentax et par modeller som har bedre bildekvalitet. De tåler ikke liker mye støt, men de er vanntette. En av modellene kan du ta med et godt stykke under vann, men noen tall husker jeg ikke. Jeg er over vann hele tiden. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 (endret) For å fylle kriteriene med at kameraet både skal kunne mistes i potta og kunne sittes på er det ingen andre enn Mju SW-serien å velge i. Men det er til gjengjeld de to eneste gledene ved denne serien. Det er etter min mening Olympus' verkebyll i lommekameraklassen. Jeg har ennå ikke sett et Mju SW som kan brukes ved lys svakere enn når sola går bak en sky (og jeg har sett en god del modeller). For det første er de ekstremt feige når det gjelder å skru opp ISO, for det andre er de elendige på nettopp bildestøy når ISO øker. Jeg er ellers Olympus-fan gjennom mange år, og har flere gode derfra, men lommekamera kan de faktisk ikke lage. De er noen virkelige mestere på design, men innmaten står desverre ikke til utseendet. Så hvis bildekvalitet er viktigere enn holdbarhet mot juling vet du hva jeg mener om dem, iallfall.... Forøvrig: Hvis du klarer å la være å sitte på eller kaste kameraet finnes det rimelige løsninger for å ta dem med under vannflaten. Endret 9. juli 2008 av Manskow Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå