Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny "gamer PC", dårlig ytelse ved spilling

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nylig denne maskinen fra Komplett (men med XP), og er overrasket over den dårlige ytelsen.

Maskinen brukes, naturlig nok, til div spill. Grafikken hakker, og ting kjører tregere enn på min andre maskin, også en ferdigbygd fra Komplett, men beregnet for lettere bruk. Et nettbasert spill som kjører glatt på den "gamle" maskinen (en Komplett Hjemme-PC fra kjøpt i høst)tar sykt lang tid å laste inn all grafikk på denne, i tillegg til at det i blant er som å se på et slideshow.

Jeg vil håpe og tro at det er noen instillinger jeg må justere for å få optimal (n)ytelse fra maskinen? jeg er ikke så veldig teknisk anlagt (derfor jeg ikke satte maskinen sammen selv), så jeg håper noen kan sitte på en enkel løsning. :) Nyeste drivere skal være på plass.

Holdt forresten å glemme et annet problem jeg opplever: Når jeg slår av maskinen går alt sin vante gang, windows stenger av, skjermen slår seg av.. også står maskinen der og surrer.. og surrer... Helt til jeg stenger den av på baksiden. Hva i all verden kan DET skyldes? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nevermind, problemet funnet... De har installert feil grafikk-kort! :wow: Enhetsbehandling og nvidias driver"finner" bekrefter at jeg har "Product Current NVIDIA GeForce 7100".

Da tar jeg meg en telefon i morra og venter spent på hva de gjør med det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Har du testet pc-en i 3Dmark for og sjekke scoren?

eller FPS rating mens du spiller?

Så du vet det er noe der.

Edit: Så at du hadde skrevet hva feilen var før jeg postet svaret og scrollet ned.

Lykke til håper du kommer til en løsning og alt fungerer optimalt for deg snart.

Endret av Slettet-wtZtqAvs
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Godt spørsmål men jeg tror det hadde blitt et ekstremt populær del av forumer rundt omkring i verden.

Mye fordi det er morrro og se hva folk har gjort feil, pluss at det er litt gøy og vite at du ikke er den eneste i verden som har gjort den tabben.

Lenke til kommentar

Eh, problemet er ikke over.

Ok, så jeg hadde skjermen plugget i på feil sted. Men, nå har jg sjekket bios, under primary graphics adapter står valget mellom PCI-E og internal, PCI-E er aktivt. Da skulle den biten være i orden, eller?

Jeg prøver å starte maskinen plugget i "rett" kort (merket DVI-1), det er ingen ingen kontakt mellom maskin og skjerm. (Skjermen er Videoseven D22W11)

Hva nå da? :(

Og skulle uansett ikke dette vært i orden fra Kompletts side? :hm:

---

edit: rettet vga til dvi...

Endret av salvi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

skulle vært plug and play, bygde de pc-en for deg? eller var det en "pakke" du kjøpte av dem.

har du trykket på skjermen din at den skal brude DVI, VGA eller HDMI inngangen som du bruker for og koble skjermen til?

Husker jeg måtte det på den nye skjermen min når jeg brukte HDMI inngangen og den stod på VGA som standard.

sjekket at du har skrudd til så kablene sitter skikkelig? er de litt "løse" kan det hende du ikke får bilde.

Lenke til kommentar

Link til ferdigpakken i hovedinnlegget. Skjermen har kun en utgang, D-sub. Med maskinen kom det en plugg slik at den kan kobles i DVI-utgangen (jeg skrev feil når jeg sa VGA..). Har sjekket kabler.

Noe annet dukket opp: Etter at jeg var i BIOS og forsikret meg at det interne ikke var aktivert endret skjermoppløsningen seg. jeg kan ikke kjøre den opp til max slik det var tidligere, da får jeg "out of range". *fikler videre*

Lenke til kommentar

Kommer det ikke opp noe bilde under oppstarten av maskinen i det hele tatt? Da mener jeg med ekspansjonskortet og ikke det interne. Hvis POST eller oppstartsbildet til hovedkortet kommer opp med en gang du starter maskinen, og forsvinner mens den laster windows vil jeg tro windowsen din antar du bruker det interne kortet. Mulig det hjelper å starte opp med det interne, avinnstallere grafikkdriverne for så å gå i bios, disable det interne og så starte opp med ekspansjonskortet.

Lenke til kommentar

Det er ikke kontakt overhodet, skjermen forblir "avslått", mottar ingen signaler. Hm, har avinstallert nvidia driverne og reinstallert alt unntatt grafikkdriverene fra CD. Må laste ned grafikk driverne på ny, så skal de og installeres.

----

Nå er alt tilbake til der det var før jeg begynte å klusse med noe, så jeg trekker fingrene stille og rolig vekk fra maskinen en stund.. Så får jeg prøve på ny fra scratch i morgen. Takk for alt av input om dette i alle fall.

Men, hva da med det at det er "noe" som rett og slett ikke stenger seg av når jeg slår av maskinen? (siste avsnitt i hovedinnlegg)

Endret av salvi
Lenke til kommentar

Jeg kan jo oppdatere for ordens skyld:

Først trodde fyren jeg snakka med at de hadde gitt meg feil kort, men når han sjekka spesifikasjonene så han at det ikke var tilfelle. Jeg ble bedt om å åpne maskinen og stramme kortet. og joda, det sto på skeive inni der. Startet opp og det er kontakt mellom skjerm og maskin.. men etter at oppstartsbildet har kjørt blir det svart, og merkverdig stille fra maskinen.

Nå skal jeg plukke ut grafikkortet, forsikre meg om at maskinen fortsatt funker med kun det integrerte, og så sende inn grafikkortet.

Krysser fingrene for at det ikke er noe "verre"..

---

Eh, en oppdatering til: Står og skal skru løs grafikkortet så ser jeg en ledning som jeg ikke er tilkoblet.. Ledninga til vifta bak.. :ermm: titter litt omkring og.. eh.. Vifta framme på kabinettet er heller ikke tilkoblet strøm.. :wow: Her må det da være noen som har hatt det Jævli travelt??

Endret av salvi
Lenke til kommentar
Min anbefalning : Send hele maskina tilbake i sin helhet, og be om å få en ny. Og be de om å skru den sammen ordentlig denne gangen.

Ser ut for at det går den veien. Kan ikke dy meg for å dele siste oppdagelse også:

Som sagt, to kabinettvifter, ingen er tilsluttet strøm. Jeg leter og leter men finner ikke ut hvor de skal plugges i (og jeg har gjort det før for p si det sånn). Ringer uansett Komplett som mener de må ha løsnet under frakt (eh.. de småjævl.. sitter da ganske godt til vanlig), og det er bare å lete, så finner jeg kontaktene. Leter fram manualen til hovedkortet, og finner ut at der er èn tre-pins kontakt. Sånn omtrent.. Hmm.. Hvor? Jeg lirker ut grafikkortet som jeg hadde glemt av en stund, og der. Der er kontakten. Der har det aldri stått noen vifte. Plugger i og prøver å sette grafikkortet tilbake.. Nope. Lar seg ikke gjøre.

Ok, ringer Komplett igjen. Neei.. da car de vel ikke tilkoblet fordi det ikke var plass.. Ok... Jeg spør om det er så lurt å selge en "gamer PC" uten kjøling. Neida, han jeg snakket med måtte medgi at det var en merkelig løsning.. Han skulle sende meg molex-kabler slik at jeg skulle få koblet viftene til strøm.

jaja, jeg vet ikke hvor mange av disse maskinene de har solgt, men det er vel noen der ute i vårt ringe land som får seg en overraskelse etterhvert. :roll:

Endret av salvi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...