Gå til innhold

Dette er min himmel

Anbefalte innlegg

Åh, himmel !

Jeg er helt ny her.

Prøvde å legge ut et bilde på lørdag kveld, men jeg finner det ikke igjen. Så etter en del leting prøver jeg igjen.

Dette er mitt første bilde, og jeg har sett at dere har noen preferanser som går ut over smak og behag. Jeg skjønner at komposisjon mv betyr mye, og det skjønner jeg.

Jeg beundrer noen av dere, og andre av dere skjønner jeg ikke helt ennå...

Mitt bilde er fullt av helt svarte områder, og det finnes vel noen utbrente også, men JEG liker det, og det er vel det som betyr mest for megg akkurat nå. Etter hvert vil vel andre ting bety noe også, men men..

post-165594-1215451020_thumb.jpg

post-165594-1215451154_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier du liker bildet ditt på tross av at det ikke er perfekt i følge "reglene", og jeg er enig med deg. Det gir meg lite som fotografi, men det formidler en stemning og en tanke på en varm solrik sommerdag. I og med at det har bøttet ned i hele dag, er det en følelse jeg setter pris på.

Du har valgt deg en tid og et sted for fotografering som egentlig ikke kan gi så mye annerledes bilder enn dette. Kontrasten i bildet langt utenfor det du kan få fanget med et kamera uten å bruke halve verktøykassen med tips og triks. Tidlig morgen eller sen kveld kan være stikkord hvis du ønsker å få dempet solen og fremhevet øyene.

Konklusjonen blir da at om du ønsket å dele en sommerdag med oss, så har du lykkes, men hvis du ønsker å dele et flott fotografi så har du litt mer jobb å gjøre.

Lenke til kommentar

Velkommen til Forum, Arnstein!

Jeg ser du er ny her. Fint at du fant frem til denne lille hulen vår. Det er her vi skjuler oss for den farlige verden der ute. De modigste av oss tar av og til noen bilder av verden så vi kan diskutere i fred og ro hvordan den ser ut, men som vi alle vet er den såkalte virkelige verden kun en illusjon, mens virkeligheten egentlig ligger i kameraets synsvinkel og det som festes på sensorer og filmplan. ;)

Bildet ditt skal jeg ikke si så mye mer om enn det som allerede er nevnt. Du har funnet en svært vanskelig situasjon å gjengi, og det gikk egentlig som det måtte med den tekniske kvaliteten. Du skriver ikke hva slags kamera du har brukt, og exif svslører det heller ikke. Det er ikke mange digitale kamera bygget enda som klarer det dynamiske omfanget her. Det vil si at det er alt for stor forkjell på lyse og mørke partier til at sensoren klarer å gjengi det med noen grad av nøyaktighet.

Komposisjonen er ikke helt sørgelig liekvel. Du har klart å unngå "midtstille-fella" ganske bra. Både vannlinjen og solen har fått behagelige plasseringer i bildeflaten.

Du har bestemt deg for å beholde bildet, og det er kanskje ikke så dumt i og med at det er blant de aller første du har tatt. For å gjøre det litt mer severdig for deg selv, vil jeg foreslå å lysne skyggepartiene ganske mye. I PhotoShop gjøres det med menyen "shadow/highlights", og tilsvarende funksjon finnes i de aller fleste bildebehandlingsprogram. Tips om dataverktøy og funksjoner kan du finne i underkategori om bidleredigering og programvare. Det postes stadig tråder der med nyttige spørsmål, eller du kan jo også spørre selv.

Igjen: Velkommen til oss! Lusk litt rundt og finn tips og inspirasjon, og kom gjerne tilbake med nye bilder for diskusjon. Jeg vil også tipse om fotokompendiet som er laget av en av medlemmene her, det er en veldig grei start. Husk å ta med både øye og hode på fotojakten...

- Rams

Lenke til kommentar

Tusen takk for tilbakemeldinger!

Her var det gode råd, og jeg skal bearbeide bildet mer, og se hva jeg får til med lys og kontraster, og med bildebehandling generelt. Bildet er litt redigert i GIMP når det gjelder lys og farge og det er første gang jeg prøver meg på noe slikt.

Bildet er tatt onsdag før påske i år, og resten av påska gikk med til snømåking.

jeg var for så vidt klar over at lyset og plasseringen ikke var spesielt god. Jeg var garantert at det ble mye svart. Jeg tok en del bilder, med forskjellige innstillinger. Når jeg så gjennom bildene etterpå var det for så vidt mye rart der, men akkurat dette utsnittet gikk rett hjem hos meg. Jeg satt der og følte at jeg ble sugd rett inn; merkelig følelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...