Gå til innhold

Det er ikke rart kamera er dyrt i Norge :)


Anbefalte innlegg

Dette er nok en liten solskinnshistorie om norske importører og verksteder fra meg.

 

Jeg velger denne gangen å ikke nevne navn på verken kameramerke, importør eller verksted da slike ting har skapt "problemer" for meg før. Det er for øvrig ikke så relevant for saken heller.

 

Vi selger både billige og dyre kameramodeller der jeg jobber. Nylig fikk vi inn to kamera av samme merke og modell som var defekte. Ettersom dette er kamera som koster 700 kroner i utsalg, så byttet vi de med kunden der og da, og sendte det inn til verksted i den tro at dette bare ble byttet. Det koster jo mindre for importøren å bytte et slikt kamera enn å i det hele tatt få et verksted til å åpne pakken med kameraet.

 

Med det ene kameraet glemte vi å legge ved kjøpsbevis, så vi sendte det i et brev dagen etterpå. Selv om vi ringte verkstedet og sa fra, fikk de ikke med seg det. Derfor fikk vi et prisoverslag. Prisoverslaget lød på nesten 2000 kroner... for reparasjon av et kamera som koster 700 ut til kunden.

 

Vi sendte garantibevis på nytt, og kameraet ble godkjent som en garantisak. Men hva ble gjort? Joda... verkstedet reparerte kameraet... for 2000 kroner og sendte regningen til importør... i stedet for at importøren bare byttet kameraet. Vi snakker her om et kamera som det ville kostet importøren 2-300 kroner å bytte, men de vil heller ha reparert det gamle for 2000 kroner! Ikke bare er det totalt høl i huet av importør, men vi får tilbake et kamera vi må selge til demopris.

 

Det andre kameraet ble for øvrig også reparert på importørens regning... også det en ganske omfattende reparasjon som må ha kostet 1500-2000 kroner.

 

Forstå det den som kan :)

Endret av Super8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og hvem sitter igjen med regninga til syvende og sist - jo det er oss forbrukere !
Nettopp... det er vi som må betale for importørenes dumhet og tankeløshet. Jeg så nok ut som et spørsmålstegn selv der jeg sto med det et tydelig brukt kamera til 700 kroner i hendene, og en regning på 2000 kroner (som senere var belastet importør). Tipper disse koster under hundrelappen i produksjonskostnader, og 2-300 kroner inn til norsk importør.

 

At vi som butikk må selge kameraet til demopris kan vi nok leve med. Tapet er ikke akkurat så stort. Det "svir" mer å vite at den ekstrakostnaden som importøren påfører seg selv blir overført til forhandlere, som til slutt må påføre denne ekstrakostnaden til kundene.

Lenke til kommentar

Det var en veldig spesiell service dere yter for kundene når dere gir de et nytt kamera med en gang! Skulle likt å se at el-kjøp osv gjorde det samme , vanligvis må jo kunden vente i ukevis for å først få en vurdering om det er en garantisak og deretter reparasjon. Regner ikke med at du gjør det samme for dyrere kamera i tilfelle det skulle komme tilbakemelding fra verkstedet om at reparasjon ikke går på garantien og du har allerede gitt kunden et nytt kamera..

Lenke til kommentar
Det var en veldig spesiell service dere yter for kundene når dere gir de et nytt kamera med en gang! Skulle likt å se at el-kjøp osv gjorde det samme , vanligvis må jo kunden vente i ukevis for å først få en vurdering om det er en garantisak og deretter reparasjon. Regner ikke med at du gjør det samme for dyrere kamera i tilfelle det skulle komme tilbakemelding fra verkstedet om at reparasjon ikke går på garantien og du har allerede gitt kunden et nytt kamera..

Rimelige kamera, som kanskje koster 5-600 kroner i innkjøp, kan stort sett byttes uten mer om og men. Fornøyde kunder er mer verdt enn en evt. liten regning vi måtte sitte igjen med til slutt. Vanligvis får vi jo et splitter nytt kamera i bytte selv da det er mye rimeligere enn å reparere det som ikke fungerer... bortsett fra når det gjelder denne importøren da.

 

Men det er klart det er noe annet med dyrere kamera. Det medfører en ganske stor ekstrakostnad for butikken om det skulle vise seg å være et støt/vannskadet kamera. For dyrere kamera må kunden stort sett ta til takke med et lånekamera. Med mindre kameraet er innenfor DOA-perioden. Da har vi rett til å bytte til nytt kamera der og da om vi sjekker at det ikke har tegn til uriktig bruk. DOA/ombytteperioden varierer for øvrig fra merke til merke (Olympus er på topp med seks måneder, andre har normalt en uke eller to).

 

Personlig skulle jeg gjerne gitt nytt kamera til alle kundene med problemer, men da tror jeg sjefen hadde blitt litt irritert :!:

 

Men naturen ble spart for litt søppel...... :love:
ja, kjemp i mot bruk og kast samfunnet!!

Ser poenget deres, men tviler på at det var grunnen til at importøren valgte å bruke 1700 kroner mer enn nødvendig :)

Lenke til kommentar
Men naturen ble spart for litt søppel...... :love:

 

Jeps - jeg tænkte præcis det samme!

 

Super8 har jo ret i at historien er absurd, men alligevel... det er ligesom når jeg ser næste model til min foto-printer på tilbud - og den koster det samme som et nyt sæt patroner til min gamle printer. Ét eller andet sted på real-udgifterne jo ramme, på naturen, CO2-udledningerne etc, men som situationen er lige nu bliver i al fald hverken producenter, importører eller forbrugere præsenteret for dén regning.

 

Ingen kritik af nogen her - jeg nyder jo selv godt af at varer bliver billigere, men det virker lidt sindsygt som priserne galoperer nedad.

Lenke til kommentar

Dette skjer ofte så er ikke noe sjokk. Verksted skal tjene penger å så lenge importør gidder da å betale regninga så vil de fortsette med dette. Så impotrører o.l må sette foten ned.

 

 

Selv har jeg en plate topp som er nå reparert for 6000 kr og må bytte etter at reprasjonen feiler. Og denne har sikkert bare kostet 1500 eller noe å lage. Så nå får jeg opp åå det hele en ny. Skjønn det den som vil.

Lenke til kommentar

Jeg vil vel tippe at dette er en del av serviceavtalen importørene har med verkstedet. Det er ikke mange slike verksteder igjen, så det er vel mulig at de har i avtalen at ALT SKAL INN.

 

Norge er et guffent land å få noe repparert billig.

Det koster da også endel tusenlapper å få konstantert at bilden din er bra (såkalt b-service.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...