Gå til innhold

30D vs K10D - No brainer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I følge min smak så har det med de myke kontrastene å gjøre. Spesielt når man jobber i sorthvitt merker du at kontrastene er mer like de til mellomformat enn småbildeformat. De øvrige sensortypene sett bort fra Fourthirds har en utpreget småbildefilosofi. De har valgt å holde på den opprinnelige filosofien, den typen kvaliteter som et 35mm slr har.

Leica M8 hører med i den gruppen. For dem ville noe annet vært et stort svik og kommersielt selvmord. På den andre siden finner vi Fourthirds og Canon. De har begge sviktet sitt analoge formats svorne brukere. De appellerer også til mellom og storformatbrukere med sine myke kontraster og dynamikk, som gir oss mer tilfredsstillelse. Det finnes ingen målbare bevis for bedre bildekvalitet enn dynamikk og støy, og der har situasjonen forandret seg en del. Men looken er den samme.

Ren smak og behag på en måte, men det er lov å komme ut med det. Men jeg synes samtidig at det bør nyanseres via dypere forklaring.

Mitt lille inntrykk at et dette skillet faktisk henger sammen med teknologi. Eller CCS vs CMOS, med inntoget av CMOS sensorer i Nikon og Sony (jeg har ikke studert K20D) synes jeg å merke en glidning mot mellomformat uttrykk i A700/D300 også......

Dog har jeg ikke studert veldig nøye, men sitter med ett inntrykk av dette. Sjekk bl.a. bildene tatt med A700 i denne tråden opp mot bilder tatt med 5D, 7D, A100

Lenke til kommentar

Sorthvitt-bildet av din far viser at KM/Sony har blitt mye flinkere på tegning og gråtoner nå, og det er en god test på et systems egenskaper. Men jeg synes fremdeles det er stor forskjell på filosofi, men megapikslene gjør at også andre merker tar gode sorthvittbilder nå.

Lenke til kommentar

Ville bare nevne at jeg fikk kameraet mitt i dag, og lader batteriet atm.

Angrer ikke et sekund på at jeg valgte Canon. Japan Photo klarte riktignok å sende feil minnekort, men de har allerde sendt meg et riktig et. Hadde heldigvis et litt gammelt CompactFlash kort på hele 64mb, som fattern og stemora mi bruker i kompaktkameraet sitt, som jeg satser på funker til 30D'en min. (Det skulle vel ikke være noe problem det? CF er vel CF selv om det ble kjøpt for noen år siden?)

Endret av Jacobs1k
Lenke til kommentar

Ja, det er det. Du får holde deg til jpg til du får et større i posten i morgen. Det blir jo ikke dårlig i jpg, selv om det blir en del bedre i raw. Bare for å ha nevnt det opplevde jeg umiddelbart at bildene ble skarpere da jeg gikk over fra jpg til raw. Jeg nevner det fordi ditt og mitt kamera er nesten identiske. Det er bare skjermen, og et par tekniske detaljer som ikke har direkte innvirkning på bildekvaliteten som skiller dem.

Lenke til kommentar
Ja, det er det. Du får holde deg til jpg til du får et større i posten i morgen. Det blir jo ikke dårlig i jpg, selv om det blir en del bedre i raw. Bare for å ha nevnt det opplevde jeg umiddelbart at bildene ble skarpere da jeg gikk over fra jpg til raw. Jeg nevner det fordi ditt og mitt kamera er nesten identiske. Det er bare skjermen, og et par tekniske detaljer som ikke har direkte innvirkning på bildekvaliteten som skiller dem.
Er jeg heldig får jeg det nye minnekortet på lørdag, men inntil da får jeg som du sa holde meg til jpg. Regner med at det ikke blir så mange bilder som blir verdt å ta vare på heller. Blir nok mye testing av forskjellige funksjoner osv. Gleder meg til å teste 5 fps.

Må forberede meg på å slette bilder ofte de neste dagene. :w00t:

Endret av Jacobs1k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...