Herr_Klovn Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Hei, alle sammen! Jeg har netopp vært en uke på Folgefonna. Det var Knall! Været var på topp og noen av kameratene mine dro skikkelig på. Selv står jeg mest på ski for moro skyld, men jeg har en liten drøm om å bli proff ski- og snowboardfotograf. Legger ut noen av de bildene jeg er mest fornøyd med. Håper dere kan si litt om hva dere liker, hva som kunne vært annerledes, hva som ikke duger, osv. Dere kan godt kommentere redigeringen også. Og jeg har alle .PSD-filene liggende, så ting kan forandres. Så fyr løs alle sammen! PS: Tar også gjerne imot tips om hvordan jeg kan bli lagt merke til, for å få jobber, osv Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 jeg likte bildet i midten best, det trakk min oppmerksomhet. Dog liker jeg action bilder uten for mye ekstra effekter, som feks bilde nummer 3 som viser hele ruten fra hopp til treff. Når det gjelder bilde nummer en følte jeg ble ødelagt av teksten, og jeg ville heller sett det mer fra siden eller foran, fremfor bakfra Lenke til kommentar
kaaholm Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Artig med vinterbilder i juli. Det burde være sesong for slikt hele året, spør du meg. Alle bildene du har lagt ut er greie nok. De ser skarpe og fine ut, du har tydligvis noen halvgale kompiser å ta bilder av. Sånn sett virker det som du har dreisen på det grunnleggende. Sånn jeg ser det, dreier ski- og snowboardbilder i veldig stor grad om vinkler og utsnitt. For at bildet skal skille seg ut og bli virkelig bra, må du velge en vinkel som gjør at kjøreren havner i en spektakulær posisjon. Det fordrer som oftes god kommunikasjon mellom fotograf og kjører, og mange forsøk. Et tips som kan funke er å ta bilde av kjøreren når han er høyt over horisonten og ser ut til å sveve skikkelig høyt, gjerne nedenfra. Å fotografere ovenfra blir sjelden bra. Det er også veldig viktig å passe på hva du får med av bakgrunn. Ønsker du å vise en kar som pumper pudder blir det bare feil med talerkenheisen i barnebakken i bakgrunnen. For å ta bildene dine i rekkefølge: Bilde 1 er det klart beste i mine øyne. Du har fått kjøreren høyt og i en flott positur. Dessverre dekker hoppet for mye av landskapet bak og det gjør at bildet mister mye av den spektakulære følelsen. Jeg ville gått lenger frem mot hoppkanten for å se om jeg kunne få kjøreren til å sveve over dalen med hele fjellrekken som horisont. Noe av hoppet bør nok være med for å gi en retning på bildet og relatere kjøreren til bakken. Teksten er så til de grader horribel at den bør forsvinne og aldri mer vise seg igjen. I bilde 2 mangler relasjonen mellom kjører og verden rundt. En grab er i seg selv egentlig helt uinteressant, men hvis det er en grab 10 meter over quarterpipen blir det tøft. Få med omgivelser som viser hvor bra hoppet er. Får du det ikke til, så bygg større hopp og finn en galere kjører! Bilde 3 er en morsom montasje, og du har fått det bra til. Dessverre er vinkelen ovenfra, noe som visuelt sett presser hopperen ned mot bakken, og det er ikke bra. Du har også fått med heisen og andre kjørere i bakgrunnen, noe som forstyrrer. Kom deg lavere og nærmere og smell på med vidvinkel. Slike bilder krever samarbeid mellom kjører og fotograf, en god location og mye tålmodighet. Så blir det også tøft når det funker! Lenke til kommentar
kdog Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Bilde 2 har en dybdeskarphet som skriker etterbehandling. Det er ingen sammenheng mellom distanse og uskarphet. Lenke til kommentar
Herr_Klovn Skrevet 7. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2008 Teksten forsvant! Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Tror jeg må være olding eller konservativ, men likte det bedre, men for meg ville det perfekte ha vært front Lenke til kommentar
Herr_Klovn Skrevet 7. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2008 Tusen takk for all kritikk. Jeg er bare 16 år og det er under et år siden jeg begynte å fotografere aktivt. All kritikk jeg kan få hjelper meg på veien mot å bli en bedre fotograf. Så nok en gang: Tusen takk! Tar selvfølgelig fortsatt imot mer Lenke til kommentar
Herr_Klovn Skrevet 9. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2008 Takk^^ Kjempehyggelig at noen liker det. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Likte ditt første bilde best, likte fargene og kontrasten som den røde jakken lager. Fint actionbilde. Ville kanskje ha croppa litt på begge sidene. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Tror jeg må være olding eller konservativ, men likte det bedre, men for meg ville det perfekte ha vært front Det er ikke konservativt å være imot stygge fonter strekt over et bilde, for det er bare estetisk sans. Jeg vil oppfordre alle yngre til å ikke gjøre slik. For det første ser det nesten aldri bra ut. For det andre har dere ikke nok peiling på typografi, og velger stort sett stygge varianter av fontene. Som fører til at bildene blir veldig uhippe. Litt harry, rett og slett. Og når det er sagt er jeg enig med Autoxave om at den røde jakken er best. Det i sepia kunne vært godt i farger, og med synlig ansikt. Men når du kommer så nær uten å vise ansiktet foretrekker jeg heller det som er litt mer på avstand. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå