Gå til innhold

Enkel linux server

Anbefalte innlegg

Hallo folkens!

Jeg har kjøpt deler til min gamle stasjonære og har nå en AMD athlonXP 2500 og 1,5 gig minne,

2x80gb harddisk som står i speiling og onboard kablet og pci trådløst netverkskort.

Jeg prøvde meg først med Clarkconnect community edition 4.2, men jeg ble egentlig litt skuffa over hele greia! clarkconnect funker akkurat til det det skal men ikke et dugg mer, i tilleg er jeg sånn passelig noob på linux, så jeg har kanskje meg selv å takke!

Jeg er i utgangspunktet ute etter en server som skal forsyne mitt lokale nettverk med sikker lagring(derfor raid), skriverserver og eventuelt en mailserver for domenet mitt.

kan noen hjelpe meg med tanke på distro?

prøvde også redhat, ble så irritert da jeg av en eller annen ukjent grunn ikke fikk tilgang til mappene jeg delte i samba.

har gode kunnskaper innenfor windows, men vet ikke hvor sikker windowsservere er kontra linuxservere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har bare begrensede kunskaper om Linux, men kjenner til en distro som heter FreeNAS. Jeg har bare så vidt prøvd denne som liveCD, men den gir deg et enkelt web grensesnitt så du kan administrere den fra windows pcen din over netter. Den tilbyr alt fra web server til delig av filer og printere. Fordelen med distroen er at du ikke trenger allverden av maskinvare for å bruke den, men er vel helle ikke allverden med muligheter slik som du får i Ubuntu server. Vet heller ikke hvor lett det er å sette den opp som software raid hvis du ikke har støtte for hw raid.

www.freenas.org

image er bare på 50 mb så det koster jo ikke så mye å prøve den..

Lenke til kommentar

Diskene er satt opp i raid 1 i bios. så den biffen er grei. kan virke som om det blir ubuntu server edition jeg prøver meg på!=) hvordan er det med sikkerhet på denne distroen? hva burde jeg eventuelt gjøre for å sikre mine data?=)

mange takk!

Tormod

Lenke til kommentar

Vel for det første, flytt dataen over på software RAID i Linux først som sist. Hvis hovedkortet ditt ryker kan det være du mister tilgang til dataene(jeg ville testet ut dette, altså napp ut en av diskene og putt det i en annen maskin). Tenk videre på hvilket filsystem du vil ha, jeg liker XFS pga god ytelse, samt gode verktøy for vedlikehold av filsystemet. Når du snakker om å sikre dine data, tenker du da på rettigheter eller diskkrasj osv. RAID1 er jo ikke backup, så kanskje en ekstern disk hadde vært noe å tenke på, legge disken hos familie eller liknende.

Rettigheter er litt anderledes, her må du nesten bare leke med rettigheter til grupper/brukere samt andre brukere som skal ha les / skriv rettigheter.

Lenke til kommentar
Vel for det første, flytt dataen over på software RAID i Linux først som sist. Hvis hovedkortet ditt ryker kan det være du mister tilgang til dataene(jeg ville testet ut dette, altså napp ut en av diskene og putt det i en annen maskin).

hva bruker jeg for å lage software raid i ubuntu?

Lenke til kommentar
hva bruker jeg for å lage software raid i ubuntu?

Du bruker en pakke som heter mdadm.

I en minimum ubuntu server install, dvs kunn grunnsystemet, så trenger du egentlig kun å innstallere pakkene mdadm, samba og ssh. Start med ssh, slik at du kan nappe ut skjerm, tast og mus fra serveren og fjernstyre fra klientmaskinen. Fra windows foretreker jeg putty.

Ta en titt her!

Eventuelt hele wikien her!

Med noen av guidene her skulle det nok ikke være for vanskelig å skaffe seg en linux server uten å rive av seg absolutt alt håret!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...