Gå til innhold

tips til oppkjøringen (gruer meg sånn)


miobell

Anbefalte innlegg

Velger å starte en ny tråd vedr. oppkjøring da jeg er helt ny på dette forumet.

 

Skal kjøre opp i Oslo, fra Risløkka, neste uke. Dette er min andre oppkjøring etter at jeg desverre ikke bestod for litt over en mnd. siden.

 

Voksen, høygravid jente i midten av 20årene som virkelig MÅ få dette til denne gangen.

Sist fikk jeg desverre et dårlig første møte med sensor. Bommet på sikkerhetsspørsmålet (idiotisk nok) og fikk direkte kjeft fra sensor rett etterpå. En dårlig start. Var altfor nervøs og hans måte å være på bedret ikke situasjonen. lang historie, men står fremdeles ved at jeg hadde sagt det samme om han om jeg så hadde bestått etter oppkjøringen : han der var ikke særlig hyggelig.

Han er forøvrig oppsagt fra stillingen sin og sluttet forige uke, på grunnlag av mange klager og dårlig opplevelser med han, så jeg er visst ikke alene.. Nok om det ;)

 

Har etter dette kjørt nesten hver dag. Mest i egen bil. Rundt om i området her jeg bor, til og fra sentrum, lengre strekninger utover på motorveier - av og på hit og dit.. ja nesten over hele byen. Kjenner meg mye tryggere nå enn sist!

 

Hatt to kjøretimer med lærer siden stryken og skal ha noen til denne uken for å venne meg til hans bil igjen og gjennomgå div. problem. Han tok meg gjennom noe han kalte en vanskelig problem-rute idag. og jeg klarte meg. Men uff, er så nerøvs for dette her.. Hva skal til for å stryke. Kommer det mye an på sensoren?

 

Som i dag.

Kjørte motorvei med fartsgrense på 80kmt. Var mye regn. Lå i høyre fil med flere biler foran meg. Farten deres lå på opp under 70kmt. altså under fartsgrensen. Jeg kunne jo fint kjørt forbi, men følte selv det ville bli uforsvarlig og feil og det ville ta tid å komme inn i høyre felt igjen og det kunne jo skjedd at jeg lett hadde brutt fartsgrensen noe om jeg først lå i venstre felt i dag, for å i det hele tatt komme meg til høyre igjen (noe som hadde vært feil og helt uforsvarlig for meg!) Visste forøvrig at jeg skulle ta av om ikke lenge, mot høyre, så ville jo blitt helt idioti.

 

Kan man stryke på å ligge under fartsgrensen om man har sin forklaring på dette?

Bør man komme med forklaringen der og da eller i etterkant av kjøringen?

 

Kjørte også langs en forkjørsvei med 50kmt. Uoversiktelige veier som kom innpå forkjørsveien. De hadde selvsagt vikeplikt, men jeg valgte å likevel ta det rolig forbi disse kryssene. Er dette ok om jeg foreks. sier : "jeg vet jeg er på en forkjørsvei, men jeg vil bare forsikre meg om at der likevel ikke kommer noen i full fart ut".

Var også mye aktivitet (mennesker) langs deler av veien, og jeg valgte legge meg endel under grensa. Dette er vel også bra - om jeg er flink å begrunne?!..

 

Ting jeg er redd for å gjøre er foreks :

 

* Stoppe motoren

* Kjøre feil i forhold til hva sensor ber om.

 

Og også redd for å gjøre mer ille feil som å glemme en vikeplikt (noe jeg ikke skal!) eller overse et fartsskilt evt. forkjørsveiskilt, evt. en fotgjenger som nermer seg fotgjengerfeltet... men skal gå bra!

 

Når det gjelder dette med person som NÆRMER seg fotgjengerfelt... hva om jeg glemmer stoppe.

Om han ikke hindres (ikke står ved veien, eller har begynt å gå) - kan jeg da snakke meg utav det og si foreks : der burde jeg kanskje ha stoppet, men han hadde ikke kommet til feltet ennå, derfor kjørte jeg?..

 

Noen som har kjørt opp i Oslo før og har tips og råd og kanskje kan dele erfaringer fra sensor og ruten de fikk?

Alle råd tas imot med kjempetakk :)

 

Masse spørsmål her, men sånn er det når en ikke tenker på annet ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan fint ligge under fartsgrensa hvis det trengs for at din kjøring skal være forsvarlig:)

 

He he å stoppe motoren gjør væl alle engang i bland da så tror jo ikke at det er det største problemet =)

 

Å glemme å stoppe for voksne folk som skal over gangfelt kan du ro deg ut av men er det barn så er det litt værre.

 

Alle er jo ikke helt feilfri så noen feil har du jo lov til å ha :!:

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Neida,ingen er vel feilfrie, men bør jo prøve kjøre mest mulig feilfritt på oppkjøringsdagen. ;)

Mange vanskelige ruter i Oslo har jeg forstått, endel "hinder" som prøves ut i de ulike rutene. Gjør meg litt nervøs.

 

Vet så inderlig godt at jeg KAN, må bare sørge for å ikke dumme meg ut under oppkjøringen...

 

Alt av tips og råd tas i mot med stor takknemlighet! :)

Lenke til kommentar

Noen sier det kommer an på sensoren, jeg mener hvertfall ikke det. Så sant du kjører bra og begrunner feilene dine mot slutten for å vise at du visste hva du gjorde feil så burde du stå. Sensorene er derimot ikke maskiner, men mennesker og vi er alle uheldigvis forskjellig på vurderingen. Anbefaler deg om å ikke tenke noe på dette, du kan ikke styre det uansett.

 

Du stryker ikke for å ligge under fartsgrensa, husk at fartsgrensa er den maksimale hastigheten du kan ha på en vei når forholdene tillater det. Regner det stort så holder du selvsagt ikke samme hastighet som om det var tørt, husk også å holde større avstand til bilen foran hvis det regner eller snør.

 

Du får muligheten til å kommentere feil og slikt du gjorde på slutten av oppkjøringa, det er her mange henger mellom å styke eller å stå. På dette punktet må du vise at du visste hva du gjorde feil, slik at du kan lære av det. Du må være oppmerksom på hva du gjør feil under oppkjøringen slik at du kan kommentere dette etterpå, dette er derimot ikke noe du trenger å tenke på konstant, men hvis du kjører for fort forbi et kryss så legg deg i tankene til etter oppkjøringen slik at du kan kommentere dette.

 

Fotgjengerfelt er vanskelige saker i starten, husk på at det er bedre å bremse en gang for mye enn en gang for lite. Bremser sensoren for deg er løpet kjørt, så det er nødvendig å være på vakt der det er folk, men dette skal du alltid være når du kjører, så det er bare å venne deg til det. Brems hvis du ser at personen må stoppe fordi du kjører over fotgjengerfeltet, men du må også ta i beregningen at fotgjengeren kan prøve å springe over gata, noe de fleste gjør.

 

Sensoren sier nokså tydelig, "Ta til venstre ved neste kryss", "Følg E6 til du kommer til...", men det er ikke noe problem å kjøre feil. Du sier bare at du kjørte feil og så finner du første sted å snu.

 

Å stoppe motoren er noe alle gjør en gang iblant, ikke noe farlig og du blir ikke trukket noe av den grunn, hvis du da ikke stopper midt i en oppoverbakke og ikke klarer bakkestart.

 

 

Lykke til! :wee:

Lenke til kommentar
Jeg kunne jo fint kjørt forbi, men følte selv det ville bli uforsvarlig og feil og det ville ta tid å komme inn i høyre felt igjen og det kunne jo skjedd at jeg lett hadde brutt fartsgrensen noe om jeg først lå i venstre felt i dag, for å i det hele tatt komme meg til høyre igjen (noe som hadde vært feil og helt uforsvarlig for meg!) Visste forøvrig at jeg skulle ta av om ikke lenge, mot høyre, så ville jo blitt helt idioti.

 

Kan man stryke på å ligge under fartsgrensen om man har sin forklaring på dette?

Bør man komme med forklaringen der og da eller i etterkant av kjøringen?

Klarer du ikke vurdere situasjonen om du rekker å forbikjøre eller ikke, så veit jeg ikke helt med oppkjøring.

Som du sier, skal man ta av neste vei, så går det vell greit. Begrunn det når dere kommer tilbake selvfølgelig, hvorfor du lå under fartsgrensen.

 

 

Kjørte også langs en forkjørsvei med 50kmt. Uoversiktelige veier som kom innpå forkjørsveien. De hadde selvsagt vikeplikt, men jeg valgte å likevel ta det rolig forbi disse kryssene. Er dette ok om jeg foreks. sier : "jeg vet jeg er på en forkjørsvei, men jeg vil bare forsikre meg om at der likevel ikke kommer noen i full fart ut".

Var også mye aktivitet (mennesker) langs deler av veien, og jeg valgte legge meg endel under grensa. Dette er vel også bra - om jeg er flink å begrunne?!..

Man trenger strengt tatt ikke kjøre saktere, det eneste du kan vise er at du bruker blikket godt.

 

 

Ting jeg er redd for å gjøre er foreks :

 

* Stoppe motoren

* Kjøre feil i forhold til hva sensor ber om.

Kvele motoren du mener? Det er ikke noe farlig, så lenge du ikke kveler inn i en rundkjøring, eller triller tilbake i andre biler bak. Kjører du feil, ber sensor deg snu, ikke værre enn det. Så lenge du ikke kjører i innkjøring forbudt.

 

Og også redd for å gjøre mer ille feil som å glemme en vikeplikt (noe jeg ikke skal!) eller overse et fartsskilt evt. forkjørsveiskilt, evt. en fotgjenger som nermer seg fotgjengerfeltet... men skal gå bra!

Glemmer du noen av det nevnte over, er det stryk.

 

Når det gjelder dette med person som NÆRMER seg fotgjengerfelt... hva om jeg glemmer stoppe.

Om han ikke hindres (ikke står ved veien, eller har begynt å gå) - kan jeg da snakke meg utav det og si foreks : der burde jeg kanskje ha stoppet, men han hadde ikke kommet til feltet ennå, derfor kjørte jeg?..

Man skal vise tydelig at man vill stoppe, mange fotgjengere tørr ikke gå over veien før bilen har stoppet helt opp. Dette sa kjørelæreren til meg.

Lenke til kommentar

Takk for svar bebeluv

 

Når det gjelder min kjøring på motorvei (ring 3 oslo) der grensen var 80 kmt. og jeg lå oppmot 70kmt.

Lå i høyre felt , som man skal når ikke kjører forbi. Var tett regnvær, noe som også kan tilsi noe glattere veibane ikke sant.. Lastebil samt flere biler foran meg som kjørte i denne hastigheten, få biler i venstre felt. Kunne selvsagt lagt meg ut. Fått bilen opp i 80kmt (fartsgrensen) og sakte men sikkert kommet meg forbi, men tror nok heller det hadde blitt til irritasjon for de enkelte "fartsbøllene" som kom bak meg i 90 -100kmt. i venstrefelt og hadde derfor ikke kommet langt fram. Mener jeg gjorde rett i den situasjonen selv om jeg lå under fartsgrensen. Hadde bare forklart det når tilbake på trafikkstasjonen da?!...

 

Det er jo strengt talt 'lov' å ligge under fartsgrensen så lenge man ikke er til irritasjon for medtrafikanter. Dvs de må ha mulighet komme forbi en. Mener ikke at man bevisst skal legge seg under hele veien, ;) det beste er vel å ligge nogelunde i rett hastighet, men 'lov' å være noe under er det? (i motsetning til noe over)..

 

Usj, gruer meg sånn til oppkjøringen. KAN alt av regler og håper jeg klarer å holde nervene i sjakk og hodet kaldt. Er så lett å stresse og videre da gjøre feil om man er nervøs :(

 

Redd for å overse en fotgjenger eller et vesentlig skilt. Selv om det er fyfy og noe jeg normalt ikke hadde gjort. Annser meg selv som veldig aktsom bilist. Er vel fort sånn når man kjører opp som småbarnsmamma/gravid ;)

 

Noen som har kjørt opp i Oslo (risløkka) ? hvilken rute fikk du?

Så spent på hvor jeg må kjøre.... Har vært igjennom enkelte "problem områder" rundt omkring i byen. steder der flere,desverre, har strøket. Så er litt klar over hva jeg KAN få.. men likevel, hadde vært fint å høre fra andre som har vært gjennom det samme.. Er jo en stor by, med mange muligheter. Mange skumle strekninger osv.

Lenke til kommentar
Det er jo strengt talt 'lov' å ligge under fartsgrensen så lenge man ikke er til irritasjon for medtrafikanter. Dvs de må ha mulighet komme forbi en. Mener ikke at man bevisst skal legge seg under hele veien, ;) det beste er vel å ligge nogelunde i rett hastighet, men 'lov' å være noe under er det? (i motsetning til noe over)..

 

Det er ikke de som alltid skal forbi, hvis det blir en lang kø av at du kjører for sakte så er du bare nødt til å stoppe et eller annet sted for å slippe dem forbi.

 

Ja, det er lov, men det er ikke noe positivt å ligge 50 i 60-sonen når du forklarer til sensoren at du bare føler for å ligge under fartsgrensa, når det er fullt mulig å kjøre i 60 og dermed få mer flyt i trafikken.

Lenke til kommentar

Sant nok.

 

Forståelig at det blir feil å ligge i 50 kmt. i 60sonen "fordi jeg føler for det", men langs uoversiktlige strekninger, mye svinger o.l så blir det fort til at jeg kommer noe under grensen for å ha nok overblikk over situasjonen. Da er det vel bare å si dette til sensor etterpå?

 

70km i 80kmt. tofeltsvei skulle altså ikke være store problemet om der er en grunn og du ligger i høyre feltet som du skal?!..

 

hengt meg oppi dette jeg nå ;) ligger som regel på grensa, men likevel følte jeg for å spør ;)

Er jo mye annet å tenke på her i Oslo trafikken også, dette var bare en liten bit. ÅÅÅÅ så jeg gleder meg til å få det hele overstått!!!

Lenke til kommentar

Om det er landeveisstrekninger med mye svinger, og en forholdsvis høy fartsgrense, gjerne kombinert med smal vei, bør du generelt holde fartsgrensen der det er oversikt, og bremse ned i god tid før svinger. Husk også at når du kjører på denne måten, er det "stor fare" for å bli forbikjørt etter svinger. Pass på om noen vil forbi, sjekk speilene.

 

Lykke til. :)

Lenke til kommentar

Takk for nok et svar!

 

Jepp, speilene følger jeg jo selvsagt hele tiden godt med i.

Regner med det blir mest av og på motorvei samt kanskje litt i boligfelt og bykjøring...

 

Hadde mer landevei og motorvei på forige oppkjøring - der jeg tabbet meg ut - skal ikke gjøre det denne gangen! men som sagt, føler meg mye mer trygg nå etter å ha kjørt så og si noe hver dag denne mnd som har gått. Mye øvelse har gjort meg tryggere - Kan det meste, men så redd for å glippe på et viktig punkt i et svakt øyeblikk.

 

Men SKAL gå bra! Så kjipt å ha bilen som jeg nedbetaler stående utenfor vinduet, føle at jeg kan kjøre, ha mye ærend før babyen kommer der jeg burde brukt bilen, men ikke ha lov å sette meg inn i den og bromme avgårde alene :( Skummel fristelse altså!

 

Elsker kjøre min egen bil, ikke fult like begeistret for den noe større og klumpete bilen til kjørelæreren, men skal da virkelig klare det likevel ;)

 

Gode tips til hvordan holde nervene i sjakk???

Lenke til kommentar
Være med venner dagene før. Nervene går automatisk i sjakk når du starter å snakke med sensor på oppkjøringen :)

 

 

Vil si meg enig i det...prøv å få en god tone med sensor, og snakk litt om været, og om andre dagligdagse ting.

 

Jeg fikk en kjempegrei sensor som snakket om alt mellom himmel og jord, og jeg ble nesten litt FOR avslappet :)

 

 

For å gi deg noen tips:

 

* Dersom du skal kjøre om morningen, anbefaler jeg at du sover godt ut natta før, og får i deg en god frokost, slik at du ikke kjører på tom mage. Ta med deg en vannflaske og drikk godt før oppkjøringen starter.

 

* Slapp av, kjør heller litt langsommere og vær dobbelsikker på det du gjør, enn å ta forhastede besluttninger.

 

* Ikke tenk for mye på bilistene som ligger bak deg, dersom de kliner seg opp i rompa på bilen din selv om du følger fartsgrensen, er dette deres egen feil, ikke din. Ikke la dette stresse deg.

 

* Husk at sensoren også er et menneske, ikke en maskin. Er du hyggelig er sannsynligvis sensoren din også hyggelig :-)

 

* Jeg vet ikke hvordan reglene er nå, men jeg fikk styre radioen selv :) Litt bakgrunnsmusikk kan være avslappende for enkelte

 

 

Lykke til, dette går nok kjempefint!

Lenke til kommentar
* Dersom du skal kjøre om morningen, anbefaler jeg at du sover godt ut natta før, og får i deg en god frokost, slik at du ikke kjører på tom mage. Ta med deg en vannflaske og drikk godt før oppkjøringen starter.

Vann? Høh. Drikk heller 4 Red Buller som meg :)

Lenke til kommentar
* Dersom du skal kjøre om morningen, anbefaler jeg at du sover godt ut natta før, og får i deg en god frokost, slik at du ikke kjører på tom mage. Ta med deg en vannflaske og drikk godt før oppkjøringen starter.

Vann? Høh. Drikk heller 4 Red Buller som meg :)

 

 

Slik at du sitter og hopper i førersetet og holder på å gjøre i buksa? Nei takk :)

Lenke til kommentar

Takk for enda fler gode tips til oppkjøringsdagen min :)

 

Hehe.. 4 red bull tror jeg nok at jeg skal være forsiktig med i og med jeg har en liten en inni magen, hadde nok "tatt helt av" der inne ;) Men derimot å ta med noe å drikke på før oppkjøringen starter. Smart! :)

 

Vært ute og hatt kjøretime nå. Han testet meg gjennom litt vanskelige ruter igjen. Rundt om kring av og på rundkjøringer, typsike stryk-strekninger, midt i Oslo sentrum, av og på motorvei igjen.. ja.. litt forskjellig å bryne seg på.

 

Hadde også en elev baki bilen (som forøvrig akkurat hadde bestått førerprøven - var på vei derifra og ble da til at hun satt på i bilen..) Åååå så misunnelig jeg var på henne. Så lykkelig som hun var etter å ha bestått! Hun måtte føle seg mange kg. lettere der og da tenker jeg.. Ble til at jeg snakket med både henne og kjørelærer. Jeg som i grunnen har bestemt meg for å holde munn når jeg kjører pga konsentrasjonen. Mistet nok litt konsentrasjon pga dette, og ble mer nervøs av å ha henne baki , men overlevde. Har vel igrunnen bare godt av å ha en baki og trene meg på å være max nervøs ;)

 

 

Det jeg gjorde som var 'feil' idag var :

 

Holdt på å overse en som kom fort inn i en rundkjøring (fyfy!) pga var for opptatt av å forstå hvor jeg skulle videre, snakket samt var idiotisk nok opptatt av giringen min. Gikk bra, men skulle klart se han før. Får la være å være så opptatt av alt annet når jeg må konse..

 

Hadde et problem et sted med å forstå en rundkjøring. (hvor ta av). Var så mange muligheter og dårlig skilting. Et sted visst nok mange har problemer, men gikk seg til der også.

 

Kom mot et lyskryss. Hadde foten på bremsen (beredt). Ble orange og jeg stoppet, kom noe over stoppestreken og det er ikke bra! Der skulle jeg bare ha kjørt på igrunnen.. Hadde oversikt over at ingen kom like bak meg.

 

Og tok litt feilberegnet venstresving i et lyskryss (la meg i midten for og litt for langt fram i forhold til hva som er ideelt, men gikk heeelt fint).

 

Tror også jeg bør bli flinkere til å IKKE ta clutsh inn for tidlig under nedbrems før jeg skal skifte gir. En dum uvane jeg har... Kjører foreks. i 70kmt. har i 5.gir , kjører av, mot rundkjøring, litt oppoverbakke, bremser ned godt (men tar clutsh inn for tidlig).. før jeg ser hvilket gir jeg må velge videre (alt etter trafikken). Merker at jeg tenker sånn :

 

" Bilen bør vel ikke gå så sakte i 5.gir? nå stopper den snart om jeg ikke tar inn clutshen i tillegg" men.. er sikkert en tåpelig og feil tanke..

 

 

Skal ha en time til før oppkjøringen til uka.

Læreren mener jeg er mer enn klar nok og at det skal en "brøler" til fra meg som evt. skulle fått meg til å stryke, for jeg kan så godt nå.. (mener han). Det er visst behagelig å sitte på med meg. :) Og læreren min er kjent for å pirke masse, så får vel stole på han. Føler meg også klar nå, bare så spent og nervøs for denne oppkjøringen..

 

Tipset om å være med venner dagen før, for å flytte fokus = strålende! Det skal jeg være :)

Også (prøve)sove godt natta før og spise godt før oppkjøring er nok viktig :)

 

SKAL klare dette!!!

Lenke til kommentar

Meg... igjen ;)

 

Er det å komme over stoppstreken når en skal stoppe i lysregulert kryss automatisk stryk om du er klar over situasjonen selv og elles kjører rimelig bra?

 

Eller om du får en noe brå nedbrems - har oversett en som kommer i den farten i rundkjøringen , holdt på å feilberegne men klarte stoppe uten problem - behøver det å føre til stryk om helheten er bra?

 

masse spørsmåk fra meg nå altså...

Lenke til kommentar
Meg... igjen ;)

 

Er det å komme over stoppstreken når en skal stoppe i lysregulert kryss automatisk stryk om du er klar over situasjonen selv og elles kjører rimelig bra?

 

Eller om du får en noe brå nedbrems - har oversett en som kommer i den farten i rundkjøringen , holdt på å feilberegne men klarte stoppe uten problem - behøver det å føre til stryk om helheten er bra?

 

masse spørsmåk fra meg nå altså...

 

Det er nok mulig det er stryk-grunn, uten å være for sikker. Man skal være bak stoppstreken, ellers er det som å kjøre på rødt. (Du er tross alt inne i krysset når du er over linja)

 

Ellers, angående bråbrems; Du har sikkert hørt mye om at det skal være "flyt" i trafikken, noe som forstyrres av en bråbrems, men jeg ser ingen grunn til at dette skal være en grunn til å stryke deg.

Får du en bil i "rævva" er det bilen bak deg som ikke har holdt god nok avstand.

 

merk: dette er kun mine tanker rundt dette, og absolutt ikke noe fasit-svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...