Dalon Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Hei Som en innbarka windows bruker skal det ikke mye til før man får problemer når man ønsker å prøve Linux Jeg har partisjonert disken i flere partisjoner og innstallert Windows på en av de. Nå vil jeg innstaller Ubuntu 8.04 på en annen partisjon. Da får jeg litt problemer... Når jeg kommer fram til menyen "installer" og så velger den partisjonen jeg ønsker å innstallere på får jeg opp følgende: "Intet rot-filsystem Intet rot-filsystem er oppgitt. Rett opp dette fra partisjonsmenyen" Prøver å gå tilbake i menyen å prøve ditt og datt men får ikke rettet opp noe som helst. Så nå håper jeg det er en innbarka Windows-hater som kan hjelpe meg. Lenke til kommentar
dfendr Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Root skrives / og er Det øverste nivået i filsystemet. Hvis du har valgt manuell partisjonering må du velge / som monteringspunkt for den partisjonen du vil innstallere systemet på. Du trenger også en partisjon med swap filsystem på en eller to GB Hvis du vil kan du også lage en egen partisjon for /home. Dette blir da partisjonen for bruker profilene dine samt lagrings stedet for evt. filer du måtte laste ned lage osv. Det enkleste, som kanskje holder i første om gang er å la ubuntu bestemme partisjoneringen, evt bruke hele partisjonen til ubuntu. Les igjennom denne linken Lenke til kommentar
Dalon Skrevet 7. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2008 Takk for svar selv om jeg ikke ble så mye klokere. Du skriver" "Det enkleste, som kanskje holder i første om gang er å la ubuntu bestemme partisjoneringen, evt bruke hele partisjonen til ubuntu." Det er jo akkurat det jeg vil, la Ubuntu bruke hele partisjonen men jeg vil bestemme hvilken partisjon den skal innstaleres på. Mulig jeg misforstår nå forferdelig her....... Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Partisjonering på forhånd er unøvendig, dette ordner Ubuntu-istallasjonen brillefint av seg selv. Vil anbefale deg å samle partisjonene dine, for så og gjenoppta installasjonen av Ubuntu. Valget du får er veldig enkelt, det kommer i form av en glidebryter som du velger hvor mye du ønsker å ta av Windows-partisjonen sin ledige plass, og overføre til Ubuntu. Lenke til kommentar
Dalon Skrevet 7. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2008 Takk for svaret Oldboy. Jeg vet det er lettere å innstallere Ubuntu om man på forhånd ikke lager partisjoner men lar hele harddisken være en partisjon når man innstallerer windows. Men jeg vil helst velge selv hvor på disken Linux skal ligge. Jeg tenker også å prøve flere distroer og da blir det vel et salig rot på disken. Derfor opprettet jeg 2 egne partisjoner som jeg tenkte å utprøve, som jeg har ferdig formatert. Liker jeg ikke en distro tenkte jeg at jeg bare kunne slette den og så innstallere en ny distro på samme partisjon. Men dette er altså ingen god ide? Lenke til kommentar
dfendr Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Javel si at du vil ha Ubuntu på den andre partisjonen på den første harddisken din (20GB som et eksempel). Denne heter da sda2 eller hda2 (disk a partisjon 2). Du starter opp ubuntu livecd'en, starter installasjonen, trykker deg fram til partisjoneringen, og velger manuell partisjonering. Nå kommer det opp en liste over partisjonene du har på maskinen din Høyreklikk på sda2 (som jeg her bruker for eksemplets skyld) og velg delete. Så høyreklikker du på freespace og velger ny partisjon. Forutsatt at du bare hadde to partisjoner kan du velge *primær *Har du over 1GB minne velger du like mye som du har minne i maskinen her. har du mindre velger du det dobbelte av ram størrelsen din. *Begynnelsen *veksleminneomeråde/swap alt etter hvilket språk du har valgt (fra dropdownmeny) Trykk ok Høyreklikk freespace igjen og velg ny partisjon (dette blir system partisjonen din) *primær *10240 (Alt over 7 GB går bra men jeg har opplevd å gå tom for plass med mindre anbefaler over 10 GB hvis du skal bruke systemet mye *ext3 Begynnelsen *Monteringspunkt: her enten skriver du / eller velger det fra dropdownmenyen Trykk ok Høyreklikk freespace igjen og velg ny partisjon (dette blir Hjemme partisjonen, og denne er valgfri hvis du vælger å la være å opprette denne vil hjemme mappen din ligge på samme partisjon som /) *Primær *resten av plassen *Ext3 *monterings punkt Skriv eller velg /home Trykk ok og fortsett installasjonen Legg merke til at hjemmemappepartisjonen blir montert et nivå under / partisjonen. Dette betyr at du vil finne hjemme partisjonen under mappen /home senere. Alt av disker cd/dvdrom evt flash/usb minne blir montert under / i linux. Jeg valgte i dette eksemplet å sette alle partisjonene til primære. Hvis du har tre primære partisjoner på disken fra før må du velge logiske på alle. Beklager seint svar. Lenke til kommentar
Lid/Ran Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Slett den partisjonen du ønsker at ubuntu skal ligge på slik. Velg så at ubuntu skal "bruke største kontinuerllige ledige plass" (eller hva nå det oversettes som) når du installerer. / og swap vil da bli automatisk opprettet på den ledige plassen fra den slettede partisjonen. Alt annet vil være uberørt. Sikkert mer elegante måter å gjøre det på, men det funker. Olav Lenke til kommentar
dfendr Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Det var en enklere måte å gjøre det på ja Men fordelen med å gjøre det manuelt er at du kan opprette en egen hjemmepartisjon så slipper du å tenke på å flytte filer ol. når du skal prøve en ny distro. Lenke til kommentar
Lid/Ran Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Det var en enklere måte å gjøre det på ja Men fordelen med å gjøre det manuelt er at du kan opprette en egen hjemmepartisjon så slipper du å tenke på å flytte filer ol. når du skal prøve en ny distro. Enklere ja, men din måte er nok mer lærerik Olav Lenke til kommentar
Smif Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Husk at en disk kun kan ha 4 partisjoner. Og den anbefalte måten å partisjonere en linux innstallasjon på er å dele den i 3: / (root, der distroen legges. trenger sikkert ikke være på mer enn 10gb) /home (brukerdata og config) swap (en liten pekepinn er at den er dobelt så stor som du har ram) Og på den siste partisjonen har du jo Win. Hvis du skal prøve ut forskjellige distroer holder det da egentlig med å formatere /. Lenke til kommentar
Smif Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Husk at en disk kun kan ha 4 partisjoner. Og den anbefalte måten å partisjonere en linux innstallasjon på er å dele den i 3:/ (root, der distroen legges. trenger sikkert ikke være på mer enn 10gb) /home (brukerdata og config) swap (en liten pekepinn er at den er dobelt så stor som du har ram) Og på den siste partisjonen har du jo Win. Hvis du skal prøve ut forskjellige distroer holder det da egentlig med å formatere /. Forresten, dette ser du veldig lett fra LiveCD'en ved å velge manuell. Der kommer også din eksisterende Win-partisjon opp, da kan du velge å mounte denne inn i linux. (IKKE format er den, bare gjøre den synlig fra linux) Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Husk at en disk kun kan ha 4 partisjoner. Tja, 4 primærpartisjoner, ja. Med en extended partisjon som en av de fire primærpartisjonene, blir det fort plass til en hel del til. Lenke til kommentar
Smif Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Husk at en disk kun kan ha 4 partisjoner. Tja, 4 primærpartisjoner, ja. Med en extended partisjon som en av de fire primærpartisjonene, blir det fort plass til en hel del til. Jepp, men de er vel ikke bootbare da, og swap må være primær. Men du mener at man kan ha /home på en extended partisjon? Lenke til kommentar
dfendr Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Man booter vel fra den første partisjonen uansett (hd0). Om /boot ligger på en logisk partisjon har ingenting å si. Swap skal vel såvidt meg bekjent også kunne ligge på en logisk partisjon. Lenke til kommentar
Dalon Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 Takk til dere alle for forskjellige forslag. Får prøve noen av forslagene deres. Andre forslag motas fremdeles. Grunnen til at jeg har laget 4 partisjoner er at jeg tenker å kjøre windows som er delt i to partisjoner (en til operativsystemet og en til alt annet), en til Ubuntu og en fjerde til å prøve andre distroer på. Tenkte jeg dermed kunne unngå å rote til windowspartisjonene mine. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) Husk at en disk kun kan ha 4 partisjoner. Tja, 4 primærpartisjoner, ja. Med en extended partisjon som en av de fire primærpartisjonene, blir det fort plass til en hel del til. Jepp, men de er vel ikke bootbare da, og swap må være primær. Men du mener at man kan ha /home på en extended partisjon? GRUB takler fint å boote linux fra en logisk partisjon, og swap kan ligge på logisk partisjon. Hadde en gang 5 distroer installert på samme disk (hver sin root/home, felles swap), og det var null problem å ha partisjoner nok til alt sammen. Endret 8. juli 2008 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
Smif Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Ok, jeg gir meg Så i praksis har dette ingenting å si, kan ha så mange os men bare vil? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Lurer på om det ikke ligger en grense et sted på 16 partisjoner på en disk, men er ikke sikker.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå